جمعه، 10 فروردین 1403

هیچ مصوبه مصلحت اندیشانه ای "یکم شهریور " را در یادها کمرنگ نخواهد کرد

هیچ مصوبه مصلحت اندیشانه ای "یکم شهریور " را در یادها کمرنگ نخواهد کرد
عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه برخی از دانش آموختگان گروههای مختلف پزشکی مورد بی مهری متولیان نظام سلامت قرار گرفتند ؛ گفت: باید دانست که هیچ تصمیم ، طرح ، برنامه و یا مصوبه ی مصلحت اندیشانه ای ، اول شهریور را که یاد آور "زاد روز بوعلی سینا ،حکیم مسلمان ایرانی" است ، در یاد ها کمرنگ نخواهد کرد.

دکتر داریوش طاهر خانی عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به اینکه مشکلات جامعه پزشکی در همه اعصار وجود داشته است گفت :  در عصر جدید سیاستگذاران سلامت با تدوین استراتژی های مختلف و اجرای شتابزده برخی از طرح ها و برنامه های مختلف ، فضای نظام سلامت را دشوار نموده اند.

وی با بیان اینکه قدمت رابطه بین پزشک و بیمار به ازای تاریخ است افزود: در ادوار مختلف مردم علاوه بر مداوای بیماری برای مشورت در امور اجتماعی نیز به این قشر مراجعه نموده و به همین سبب عالمان به علم طب را "حکیم" خطاب می کردند.

 

وی با اذعان این مطلب که همواره دانش آموختگان طب ، پس از تکمیل دانش خود و قبل از پرداختن به طبابت ، ملزم به قرائت سوگندنامه ای در نزد اساتید خود بوده اند؛ تصریح کرد : دانش آموختگان طب با انجام این کار متعهد می شدند تا علم خویش را از هیچ بیماری با هر نوع دین و تفکر ، از هر نژاد و قومیت و بدون در نظر گرفتن وابستگی های اجتماعی و سیاسی اش دریغ ننمایند.

 

طاهر خانی با تاکید براینکهجامعه پزشکی در ادوار مختلف ، با چالش هایی مواجه بوده است ؛ ادامه داد: این مشکلات مختص به دوران خاصی نبوده و حاکمان زر و زور برترین پزشکان عصرشان را برای دربار خود می خواستند و با این تصمیم ، امکان برخورداری مردم از دانش آنان را از بین می بردند و بدین صورت بزرگترین حکیمان تاریخ چون بوعلی برای ماندن در بین مردم چاره ای جز پیمودن راه شهرها نداشته اند.

 

 عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه همواره ، برخی از دانش آموختگان گروه های مختلف پزشکی مورد بی مهری متولیان نظام سلامت کشور قرار گرفتند ، خاطرنشان ساخت : تبلور این بی مهری ها را می توان در "فراموش شدن گروهی از آنان در طرح تحول سلامت" دید و در لابه لای صفحات کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت ، آنجایی که تعرفه های "هنر تشخیص درد بیماران ، فدای تن آهنین و بی روح تجهیزات پزشکی می شود" ، با تمام وجود احساس کرد.

 

وی گفت :جا دارد که در آستانه "روز پزشک" از تلاش ها و مجاهدت های کلیه همکاران در اقصی نقاط کشور تشکر نموده و این روز را به آنان و همه افرادی که در جهت سلامت جامعه گام برمی دارند، تبریک عرض نمایم.

انتهای پیام / ر

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.