پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تعرفه واقعی و عادلانه حق جامعه پزشکی است / اجرایی نشدن پزشک خانواده معضل اصلی نظام سلامت

تعرفه واقعی و عادلانه حق جامعه پزشکی است / اجرایی نشدن پزشک خانواده معضل اصلی نظام سلامت
فرآیند تعرفه گذاری باید به گونه ای باشد که تناسب و تعادل در آن رعایت شده باشد تا شاهد آسیب پذیری پزشکان از نظر معیشتی نباشیم هر چند که جامعه پزشکی همواره اخلاقیات را مد نظر قرار داده و در ارائه خدمات درمانی به مردم کوتاهی نمی کند .

دکتر میرزا هدا مرتاض استاد پیشکسوت جراحی زنان و زایمان  بیمارستان مرتاض یزد در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه فرآیند تعرفه گذاری در نظام سلامت با نواقصی همراه است اظهار داشت : متولیان امر باید در تعیین تعرفه های پزشکی به سمت واقعی شدن پیش رفته و به نوعی تعادل و تناسب را در تعیین تعرفه ها برای تمامی گروههای پزشکی در نظر داشته باشند.

وی با اشاره به زنجیره معیوبی که در تعداد ویزیت بیمار از سوی پزشکان وجود دارد افزود :  برخی از گروههای آسیب پذیر مانند پزشکان عمومی ؛ متخصصین داخلی ؛ اطفال و روانپزشکان که درآمدی به جز نسخه نویسی ندارند برای کسب درآمد درخور شان و منزلتشان مجبورند تعداد بالایی از بیماران را در وقت اندکی ویزیت کنند که برای تشخیص بهتر مجبور به نوشتن خدمات پاراکلینیک می شوند که این امر هزینه های زیادی را برای بیمار و نظام سلامت به همراه دارد .

وی با تاکید براینکه میزان تعرفه پزشکان باید به گونه ای باشد که یک طبیب از زندگی خوبی بهره مند باشد اذعان داشت : وقتی تعرفه ها عادلانه و واقعی باشد دیگر پدیده ای به نام زیرمیزی نخواهیم داشت اگر چه جامعه پزشکی همواره اخلاقیات را مد نظر قرار داده و در ارائه خدمات درمانی به مردم کوتاهی نمی کنند اما با واقعی شدن تعرفه ها  دیگر همان تعداد اندک و انگشت شماری را که اقدام به دریافت زیرمیزی می کنند ؛ نخواهیم داشت .

**اجرایی نشدن طرح پزشک خانواده معضل اصلی نظام سلامت

استاد پیشکسوت جراحی زنان و زایمان با بیان اینکه هنوز فرهنگسازی لازم برای اجرای طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در بین جامعه پزشکی و مردم از سوی متولیان امر انجام نشده است ؛ خاطرنشان کرد :  در کشور ما بیمار به محض مشاهده علائم بیماری به متخصص یا فوق تخصص مراجعه می کند در حالی که پزشک عمومی باید سطح اول مراجعه بیمار باشد و در صورت صلاحدید او بیمار به سطوح 2 و 3 ارجاع داده شود.

 

مرتاض با اشاره به اینکه پزشکان متخصص و فوق تخصص نیز باید از پذیرش بیمارانی که مستقیما و بدون مراجعه قبلی به پزشک خانواده به آنها مراجعه می کنند خود داری کنند تصریح کرد : باید این فرهنگسازی در نظام سلامت از سوی خود جامعه پزشکی و همچنین افزایش سطح آگاهی مردم انجام شود تا با اجرای صحیح پزشک خانواده و نظام ارجاع از بروز بسیاری از مشکلات و هزینه های اضافی برای مردم و سیستم بهداشت و درمان بکاهیم.

 

**80 درصد شکایات علیه پزشکان مبنای علمی و موجه ندارد

وی همچنین به مبحث شکایت بیمار از پزشکان اشاره کرد و گفت : لازم است نظام پزشکی طرحی را تهیه و تدوین کند تا افرادی که بدون دلایل موجه و علمی پزشک را متهم به تخلف و قصور در درمان می کنند مجبور به پرداخت جریمه شوند چرا که 80 درصد این شکایات تنها وقت پزشک و دادگاه را گرفته و پزشک تبرئه می شود .

به گفته این جراح و متخصص زنان و زایمان در انجام امور درمانی حقوق بیمار نیز باید در نظر گرفته شود و اگر قصوری از سوی پزشک مربوطه رخ دهد باید مراجع ذیربط بطور جدی به موضوع رسیدگی کرده و در حق بیمار نیز اجحافی صورت نگیرد.

 

وی در پایان خطاب به تمامی پزشکان جوانی که در نظام سلامت فعالیت می کنند اظهار داشت : طبیب باید به فکر اخلاقیات باشد و خداوند نیز به پول آنها برکت خواهد داد و گرنه طبیب پولی را که بدون در نظر گرفتن اخلاق انسانی و حرفه ای کسب می کند به راحتی از دست می دهد.

 انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است )
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.