پنجشنبه، 9 فروردین 1403

شورای هماهنگی ستاد پزشک خانواده کشور برگزار شد

شورای هماهنگی ستاد پزشک خانواده کشور به همت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با حضور وزیر بهداشت، معاونت های وی، دکتر سیاری معاون بهداشتی، دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت، دکتر حریرچی قائم مقام وزارت بهداشت، دکتر زالی ریاست کل نظام پزشکی و دکتر آقازاده رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی، هفتم آذرماه سال جاری در دفتر وزیر بهداشت درمان وآموزش پزشکی برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، در این همایش اساتید و مسئولین دیگری چون دکتر کلانتری معاون دکتر سیاری، دکتر همتی قائم مقام تامین اجتماعی کشور، دکتر کبیر رئیس کل بیمه سلامت کشور، دکتر ایمانیه رییس دانشگاه شیراز، دکتر جانبابائی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، معاونت های بهداشتی دانشگاه های شیراز و مازندران، دکتر غلامی رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر ظفرمند مدیرعامل بیمه سلامت مازندران، دکتر فرخی و جمعی از کارشناسان ارشد و مشاورین وزارت خانه های بهداشت و رفاه حضور داشتند.

در ابتدای این جلسه دکتر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت، پس از تلاوت از کلام ا.. مجید توسط دکتر همتی قائم مقام محترم تامین اجتماعی ، به ارائه توضیحاتی پیرامون تاریخچه شروع و دستاوردهای طرح پزشک خانواده شهری در دو استان فارس و مازندران پرداخت و نقطه نظرات وزارت بهداشت در خصوص ضرورت اجرای طرح پزشک خانواده و محوریت آن برای ارتقای سلامت کشور و معنا و مفهوم پزشک خانواده را بیان کرد.

وی بااشاره به اینکه "پزشکان عمومی نقش محوری و مرکزی در ارائه خدمات اولیه سلامت و اجرای طرح پزشک خانواده دارند و در خدمات سطح های حتی بالاتر از سطح 3  باید مدیریت ارائه خدمات بر عهده آن ها باشد" بر ضرورت استقرار نظام ارجاع، جایگاه و محوریت پزشکان عمومی تاکید و الزامات قانونی برنامه های چهارم و پنجم توسعه را در اجرای طرح پزشک خانواده تشریح کرد.

دکتر سیاری  در پایان، از برنامه زمانبندی شده برای استقرار این  طرح در سراسر کشور بر اساس جمعیت گفت و بر الزامات قانونی اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده شهری در قانون برنامه ششم توسعه کشور تاکید کرد.

 

*کاهش اقلام داروئی نسخ پزشکان خانواده در طرح پزشک خانواده شهری

سپس رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ضمن برشمردن دستاوردهای اجرای طرح پزشک خانواده شهری در مازندران، آمارهایی در خصوص جمعیت تحت پوشش، پزشکان شاغل در طرح در سطوح مختلف، کاهش مصرف دارو در مناطقی که پزشکان خانواده فعال در بخش خصوصی هستند، تاکید بر کاهش اقلام داروئی نسخ پزشکان خانواده، نشان دادن کاهش هزینه پاراکلینیک و اصولا کاهش بار مراجعات ارائه داد.

دکتر جانبابائی همکاری پزشکان بخش خصوصی را ستایش و ضمن تقدیر از آنان بیان داشت: مشکلات طرح شامل نبود سامانه الکترونیک سلامت، مشکلات سیستم ارجاع به پزشکان متخصص که بخش عمده ای از ایشان با بیمه ها قراردادی نداشتند و عدم اطمینان از منابع ثابت و پایدار بودجه ای است.

وی با بیان اینکه از شش ماه پیش سامانه الکترونیک سلامت بصورت پایلوت در شهرستان بابلسر مستقر شده است که با نتایج حاصل از آن تا پایان سال می توان به اصلاح این سامانه در کل کشور امیدوار شد، افزود: متاسفانه در زمینه محتوای سلامت محور طرح پزشک خانواده شهری، بسیاری از مردم اطلاع از بیماری خود چون فشارخون و دیابت نداشتند.

جانبابایی ادامه داد: در جریان غربالگری های پزشک خانواده شهری و ویزیت های پایه، بیماری و مشکلات بسیاری از مراجعه کنندگان مشخص شد و در حال حاضر نزدیک به 100 درصد بیماران دارای دیابت و فشارخون، مادران باردار، دانش آموزان تحت پوشش قرار دارند و تا پایان سال نیز سایر بخش ها مانند سالمندان، میانسالان و غیره، تحت پوشش کامل بسته های بهداشتی طرح پزشک خانواده شهری قرارخواهند گرفت .

به گفته وی پرونده های بهداشتی افراد از مراکز بهداشتی طبق دستور باید به پایگاه های خصوصی پزشک خانواده شهری منتقل و واگذار شود. همچنین در راستای ایجاد مراکز جامع سلامت با حضور پزشک خانواده، ماما، کارشناس بیماریها، روانشناس بالینی، کارشناس تغذیه و دندانپزشک، خدمات پزشک خانواده شهری ارائه می شود که چندین مرکز سازماندهی در این زمینه ایحاده شده و این روند ادامه خواهد داشت.

 

*کاهش پرداخت از جیب بیماران با پوشش بیمه ای مناسب

در ادامه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پیرامون دستاوردهای طرح پزشک خانواده شهری در استان فارس همراه با ارائه نقشه های نحوه توزیع پایگاهها در شیراز و در سطح استان فارس توضیحاتی را ارائه کرد.

دکتر ایمانیه با اشاره به محسنات این طرح مبنی برکاهش هزینه داروهای مصرفی با اجرای طرح، کاهش تعداد اقلام نسخ داروئی و کاهش میزان تجویز کورتیکواستروئید و آنتی بیوتیک ها و داروهای تزریقی، خطرنشان کرد: خوشبختانه پرداخت از جیب مردم  کاهش داشته اما نه از محل درآمد پزشکان بلکه با پوشش بیمه ای بهتر.

وی ضمن ارائه نقشه انتشار مراکز جامع سلامت در استان فارس، گفت: دراین زمینه توفیقات فراوانیایجاد شد چرا که پزشکان عمومی بعنوان محور طرح و اساس تحول سلامت کمک فراوانی در موفقیت آن ایفا کردند که جای بسی تشکر و قدردانی از آن ها دارد

به گفته ایمانیه، مشکلات سامانه الکترونیک سلامت و ارجاع و عدم اطمینان از تخصیص منابع مالی پایدار  نگرانی هایی را ایجاد کرده است و در حال حاضر تنها 35 مطب خصوصی پزشک عمومی وجود دارد که با طرح پزشک خانواده شهری همکاری نمی کنند و این در حالی است که در اوایل شروع طرح، مقاومت های قابل توجهی وجود داشت .

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر محتوای سلامت محور و توجه روز افزون پزشکان خانواده به وظایف بهداشتی اشاره کرد و اظهار داشت: استان مازندران نیز با کمی تغییرات در آمارها، پوشش کاملی بر بیماران دیابتی، فشارخون و مادران باردار انجام داده و تا پایان سال این پوشش بر سایر اقشار نیز تسری خواهد یافت. البته در اجرای این مهم از مشاوره های انجمن پزشکان عمومی بی نصیب نبودیم که جای تقدیر و تشکر از آن ها دارد.

وی در زمینه تدوین گایدلاین ها ابراز داشت: دانشگاه شیراز و سایر دانشگاههای استان فارس، تولیدات خود را به مرکز ارائه خواهند کرد. در زمینه تربیت پزشک خانواده متخصص و پذیرش رزیدنت برای تخصص پزشکی خانواده نیز 34 رزیدنت در سال جاری در این زمینه جذب خواهند شد.

در این میان مسئولین دانشگاه مازندران نیز خبر از جذب تعدادی رزیدنت دادند که امتحان جامع ، سوابق خدمتی در پزشک خانواده و امتحان حضوری از آن ها جزئی از مراحل این جذب محسوب می شود.

وی در پایان یادآور شد: جذب رزیدنت اصولا با ادامه کار پزشکان خانواده منافاتی ندارد.همچنین در یک نظرسنجی در سطح استان فارس، اکثریت قابل توجه مردم از طرح رضایت کامل داشته اند.

 

*ضرورت تقدیر از پزشکان عمومی به عنوان موتور تغییرات طرح پزشک خانواده

وزیر بهداشت نیز ضمن ابراز خرسندی از ارائه آمارهای طرح پزشک خانواده تاکید کرد: باید پیش از هر کار از پزشکان عمومی به عنوان موتور این تغییرات، تشکر و تقدیر کرد و از ضرورت در نظر گرفتن مابه ازای مناسبی برای آن ها خبر داد.

دکتر سید حسن هاشمی اظهار داشت: اگر آمارهای ارائه شده از تعداد پزشکان خانواده درست باشد (طبق توضیحات دکتر سیاری پزشکان خانواده شهری باضافه پزشکان خانواده روستائی و حاشیه شهرهای بزرگ جمعیتی در حدود 11 هزار نفرهستند ) برای تشویق و تکریم ایشان جلسات با شکوه برگزار کنید و مشوق های لازم چون مالی، تسهیلاتی برای ادامه تحصیل و غیره برای آن ها در نظر بگیرید.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا 35 پزشکی که در شیراز داخل دراین طرح ورود نیافتند، آمار واقعی علاقمندی پزشکان عمومی را نشان می دهد؟، افزود: من نمی گم که اکثریت پزشکان عمومی داخل طرح نرفته اند اما وقتی عامل زور در میان باشد، صحت آمار خدشه دار می شود. البته طبق الزامات قانونی طرح باید آغاز می شد ولی باید سعی شود با ترغیب و تشویق کار را پیش برد.

وزیر بهداشت با ابراز شگفتی از ارائه آمار و واقعیت ها در خصوص طرح پزشک خانواده در دو استان شیراز و مازندران خاطرنشان کرد: من تعجب می کنم چرا این اطلاعات و آمارها را به اطلاع مردم نمی رسانید تا آنها نیز آگاه شده و از این طرح حمایت کنند.

وی با گلایه از وجود مشکلات در این طرح، بر ضرورت عزم جدی برای حل مشکلات سامانه الکترونیک سلامت تاکید کرد و خواستار ارائه برنامه زمانی روشن برای حل این مشکل شد.

هاشمی با اشاره به ارزیابی دکتر سیاری و همکارانش در خصوص نیاز به 670 پزشک خانواده متخصص، تصریح کرد: آمار پزشکان خانواده موجود و نیز پذیرش دانشجویان پزشکی در دانشگاههای سراسر کشور باید مشخص شود که آیا رابطه بین پزشک عمومی بعنوان پایه طب و تخصص پزشکی خانواده باید وجود داشته باشد؟

وی افزود: بدیهی است بخشی از پزشکان خانواده موجود جذب دوره های تخصصی خواهند شد و برخی بعنوان پزشک عمومی باید و می توانند در طرح پزشک خانواده فعالیت کنند. در این خصوص باید با همکاری نظام پزشکی و انجمن پزشکان عمومی راههای توانمند سازی طب عمومی و طرق استفاده از این همکاران را در نظام سلامت باز تعریف کنیم .

وزیر بهداشت ادامه داد: مثلاً کلینیک های دیابت، مثال روشنی از استفاده از توانمندی پزشکان عمومی در حوزه سلامتی مردم است و جایگاه آن ها را تضمین می کند. باید اشکال متنوعی را که امکان جذب و ایجاد درآمد مکفی برای پزشکان عمومی کل کشور است را تدوین و اجرا کنیم .

به گفته وی، اساساً باید طوری عمل کرد که پزشکان عمومی احساس ناامنی شغلی و نگرانی از آینده نداشته باشند و باید مطمئن شوند که تخصص پزشکی خانواده، مانع و سدی در مقابل آنها نیست و ایشان نیز با تعامل متقابل و آشنائی کامل با اهداف ما در مقابل آن مقاومت نکنند.

هاشمی با تاکید بر مشکلات ، معضلات تولیت و منابع بودجه ای اعلام کرد: اما با اساس طرح و نظام ارجاع بعنوان یک سیستم ارائه خدمات سلامت پیشرفته موافقم و دکتر سیاری و همکاران با کمال جدیت سعی کنند مشکلات برطرف شود و انشا اله یک نظام پیشرفته در تمام کشور مستقر شود.

 

*دستاودهای ارزشمند با استقرار سیستم سلامت جامعه نگر

ریاست کل نظام پزشکی نیز ضمن تقدیر و تشکر از زحمات پزشکان و کلیه مسئولین در بدست آوردن چنین دستاوردهای ارزشمندی، خاطرنشان کرد: نظام پزشکی نیز از ابتدا ضمن نقد نقاط ضعف و ارائه راهکارهای مربوطه، با استقرار سیستم سلامت جامعه نگر برای کشور موافق بود و به همین علت از دو تن از مسئولین منتخب سازمان، دکتر آقازاده در مازندران و دکتر لاله تدین در فارس درخواست ورود به طرح، ضمن کمک به استقرار آن در اصلاح طرح از درون کرد.

دکتر علیرضا زالی با ضروری خواندن تصحیح مسیر، رفع نقاط ضعف، مشکلات طرح و کمک به استقرار آن اظهار داشت: می توان با امکان رشد و توسعه آتی آن را فراهم کرد. در این راستا ابتدا باید برای پزشکان خانواده ای که تاکنون در سیستم کار کرده اند، امتیازی ویژه و بسته ای تشویقی برای اخذ تخصص در نظر گرفت و مشوق های مورد نظر مقام وزارت را با ابتکارات مختلف تهیه و به ایشان تقدیم کرد.

وی با تاکید بر رفع مشکلات و ضرورت آن، یکی ازاهداف استراتژیک سازمان نظام پزشکی را کمک به استقرار سامانه الکترونیک سلامت عنوان کرد و افزود: بهتر است برای همان 35 پزشک بخش خصوصی که با طرح همکاری نمی کنند هم قراردادبیمه ای فراهم شود و اصطلاحاً همپوشانی صورت بگیرد تا خللی در طرح پزشک خانواده شهری ایجاد نشود.

زالی ادامه داد: در اجرای هر طرح مترقی، منافع بخش خصوصی هم باید در نظر گرفته شود و آمارهای ارائه شده از سوی روسای دانشگاهها، نشان گر حمایت فعال بخش خصوصی از طرح و نقش درجه اول بخش خصوصی در دستاوردهای حاصله بوده است.

وی در پاسخ به نیازهای کارشناسی برای تقویت این سیستم ، پیرو گزارش معاون بهداشتی و روسای دانشگاهها، اظهار داشت: نظام پزشکی تا پایان آذر، پروتکل و آئین نامه تاسیس پایگاههای گروهی پزشک خانواده شهری در بخش خصوصی را آماده و تقدیم وزیر محترم خواهد کرد و آمادگی سازمان را در عرصه های کارشناسی و حمایت از هر تحول مثبت و سازنده ای برای اعتلای سلامت در کشور اعلام کرد .

دکتر زالی همچنن بر ضرورت تصریح الزامات قانونی ادامه طرح در قانون برنامه ششم توسعه تاکید کرد و در خصوص بودجه پزشک خانواده گفت: لازم است با روشی وظیفه محور(task oriented)متناسب با حجم مداخلات، بودجه ی مکفی و با منابع پایدار و شفاف برای پزشک خانواده را دو استان فارس و مازندران در سال آینده پیش بینی کرد.

وی اضافه کرد: دستاوردهای تشریح شده توسط روسای دو دانشگاه نشان دهنده استقبال فعال بخش خصوصی و ظرفیت بالای این بخش برای تحولات سلامت است. دراین زمینه درخواست ما از از وزارت بهداشت و سایر مسئولین ان است که رؤسای نظام پزشکی شهرستان ها را جهت مشارکت فعال برای رشد و اعتلای طرح، به همکاری و تعامل دعوت کنند. 

سپس دکتر کبیر رئیس کل بیمه سلامت کشور خاطرنشان کرد: با وجود مشکلات اعتباری، بیمه سلامت از ادامه طرح در دو استان فارس و مازندران حمایت کرده و خواستار برنامه ریزی برای استقرار طرح در کل کشور شد.

دکترهمتی قائم مقام سازمان تامین اجتماعی نیز ضمن حمایت از دستاوردهای حاصله آقای دکتر ایمانیه را "برند" پزشک خانواده کشور عنوان کرده و از ادامه فعالیت طرح پزشک خانواده شهری در دو استان حمایت و بر ضرورت اصلاح و تکامل آن تاکید کرد.

انتهای پیام/ع

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.