پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی: اقتصاد بیمارستانهای خصوصی با چالش مواجه است/بیمه های تکمیلی همراهی کنند

رئیس کل سازمان نظام پزشکی:  اقتصاد بیمارستانهای خصوصی با چالش مواجه است/بیمه های تکمیلی همراهی کنند
زالی با اشاره به اینکه بیمارستان های بخش خصوصی تهران بالغ بر 270 میلیارد تومان از بیمه های تکمیلی طلب دارند، گفت : علیرغم مشارکت جامعه پزشکی و صبر و متانت آنها برای همراهی در جهت اجرای کتاب در عمل با عدم همراهی سازمان های بیمه گر تکمیلی همراه بودیم.

دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار این سازمان با بیان اینکه مطالبات قبل از اجرای کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت همچنان پابرجاست ، اظهار داشت : هنوز این کتاب در بخش خصوصی به معنای واقعی اجرا نشده  و بیمارستانهای خصوصی در تامین نقدینگی با بحران مواجه هستند .

وی با اشاره به اینکه آحاد جامعه پزشکی از این موضوع گلایه مند هستند افزود:از ابتدای سال جاری تمامی بیمارستان های خصوصی حقوق و دستمزد را براساس رشد 17 درصدی دولت اعمال کردنداما در عمل بدلیل برخی مزایایی که به آن تعلق میگیرد تمام بیمارستان های خصوصی از 94/1/1 با افزایش حدود 25 درصد در زمینه دستمزد روبرو بودند.

وی با بیان اینکه 60 درصد هزینه بیمارستانهای خصوصی از نوع دستمزد است، ادامه داد : بخش خصوصی در ابتدای سال یک بارمالی سنگین را متحمل شد و قبل از اجرای کتاب بسیاری از بیمه های تکمیلی بین 4 تا 6 ماه مطالبات را با تاخیر پرداخت میکردند و پس از اجرای کتاب این تاخیر طولانی تر شده است.

 رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه اکثر صورتحسابهای بیمارستانی پرداخت نشده است ،تصریح کرد :سازمان های بیمه گر تکمیلی  عملا تعهد کافی به اجرای کتاب و مفاد آن ندارند در حالی که درهیات وزیران الزام شده بود که تمامی سازمان های بیمه گر پایه و  تکمیلی ملزم به اجرای مفاد کتاب هستند اما این مهم عملی نشده است.

وی با اشاره به اینکه علیرغم همراهی جامعه پزشکی از سوی بیمه های تکمیلی همراهی مشاهده نشده است ؛افزود:جلساتی با حضور وزاری بهداشت و اقتصاد تشکیل گردید که تلاش شد مشکلات پزشکان و بخش خصوصی حل شود اما در عمل گزارشات واصل شده از شهرستانها حاکی از عدم اجرای این کتاب توسط سازمان های بیمه گر تکمیلی در اقصی نقاط کشور است و پرداخت بخش زیادی از مطالبات با دیرکرد صورت می گیرد .

به گفته زالی پزشکان شیرینی استفاده از تغییرات تعرفه ای را نچشیده اند و به ندرت پرداختی بر اساس کتاب جدید صورت گرفته و این در حالی است که خدمات به بیماران بطور کامل ارائه می شود .

رئیس کل سازمان نظام پزشکی اذعان داشت :بسیاری از بیمارستانها با شرایط موجود با مشکلات متعدد اقتصادی روبرو هستند و کتابی که تعرفه ها در آن تغییر و افزایش یافت عملا در بخش خصوصی در گروههایی که با بیمه های تکمیلی کار میکنند ،اجرایی نشد در حالی که بالغ بر 70 تا 90 درصد خدمات را در تهران و شهرستان ها بیمه های تکمیلی باید پرداخت کنند .

وی خاطرنشان کرد :خدمات تعریف شده در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات بالغ بر  5هزار خدمت است و در دور جدیدی که دولت در ابتدای سال تصویب کرد حدود 350 خدمت دیگر هم به آن افزوده شده و با توجه به کل خدماتی که باید در این کتاب گنجانده شود پیش بینی ها حاکی از آن است که برای سال آینده به حدود 7 هزار خدمت برسد.

انتهای خبر / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.