جمعه، 10 فروردین 1403

طب داخلی در کنج عزلت فرو رفته است

 طب داخلی در کنج عزلت فرو رفته است
رييس سازمان نظام پزشكی با تقدير از استادان برتر طب داخلی گفت: كرامت و احترام بيمار يكی از ويژگی های مهم استادان فرهيخته بوده كه بايد الگوی ساير پزشكان قرار گيرد.

رييس سازمان نظام پزشكی با تقدير از استادان برتر طب داخلی گفت: كرامت و احترام بيمار يكی از ويژگی های مهم استادان فرهيخته بوده كه بايد الگوی ساير پزشكان قرار گيرد.

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی ؛ علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم تقدیر از هفت استاد پیشکسوت رشته داخلی دانشگاه علوم پزشکی تهران که به مناسبت روز پزشک در بیمارستان امام خمینی برگزار شد با تبریک روز پزشک گفت:‌ وجه تسميه مفهومی روز پزشک تولد ابوعلی سینا است و موضوعی که در این سال‌ها مغفول  مانده و کمتر به آن توجه شده شخصیت اخلاقی و فلسفی این حکیم بزرگ است.

وی ادامه داد: هیچ پزشکی انتظار ندارد آنچه که در کتب ابن سینا بیان شده امروزه به عنوان درمان استفاده شود بلکه مفهوم‌ها و خصیصه‌های این طب باید مورد توجه قرار گیرد اولین مفهوم طب سینوی پرسشگری و کنجکاوی است تا زمانی که پرسشگری در علم نباشد ارتقایی در آن اتفاق نمی‌افتد.

زالي با بیان سایر ویژگی‌های طب سینوی که امروزه باید به آن توجه شود گفت: خردگرایی، عینی‌گرایی، حکمت مداری ، توجه به شخصیت بیمار، بیمار محوری و نگاه مهربانانه جزء خصایص این طب ایرانی است که علم پزشکی امروز باید به آن اهتمام خاص داشته باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان فصول مشترکی که این استادان طب پزشکی و گروه داخلی را به هم پیوند می‌زند گفت: ویژگی‌های مشترک این استادان برجسته درس‌های بزرگی برای جامعه پزشکی است و همه آنها چند ویژگی شاخص و مشترک دارند.

وی با بیان نخستين فصل مشترک این هفت استاد برتر طب داخلی گفت: نگاه جامع‌الاطراف و همه جانبه این استادان نخستين فصل مشترك آنها به شمار مي رود این نگاه در نوع خود بی‌بدیل و بی‌نظیر بوده که امروزه در طب به شدت از آن فاصله گرفتیم.

زالي ادامه داد:‌انتزاعی شدن پدیده‌های طب ، آفت امروز پزشکی است استادی چون استاد هادوی که یکی از پیشکسوتان بزرگ داخلی در حوزه غدد بوده علاوه بر برجسته بودن در حوزه غدد در تخصص گوارش نیز به همین میزان فعالیت داشته و حتی کتبی را در این زمینه منتشر کرده‌اند یعنی با وجود اینکه استاد برجسته غدد در کشور بوده در رشته‌های دیگر نیز اطلاعات و تخصص زیادی دارند.

وي با بیان فصل دوم مشترک استادان برجسته پزشکی گفت: به هنگام بودن ، به روز بودن و توجه آنها به آخرین دستاوردهای علمی فصل دوم مشترک این استادان است با گسترش و رشد به سرعت یافته‌های پزشکی زمان به روز بودن یک پزشک کاهش پیدا کرده است. در گذشته پس از فارغ التحصیل شدن یک پزشک تا 5 سال نیاز نبود که وی علم خود را به روز کند اما امروزه این مدت به 5 ماه تقلیل یافته و این میزان در آينده كمتر می‌شود.


رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه این استادان تابلوهای برجسته، ذخایر ارزنده علمی و اخلاقی جامعه پزشکی کشور بوده گفت: اخلاق پزشکی یکی از ویژگی‌های برجسته و مهم و مشترک این استادان بوده به گونه‌ای که سیره رفتاری این استادان برای جامعه پزشکی باید الگو شود و حتی جا دارد از زندگی این استادان مستندهایی ساخته شده و برای دانشجویان و پزشکان به تصویر کشیده شود.

زالی با بیان اینکه‌ طب داخلی شالوده طب ایرانی است اظهار کرد: طب داخلی امروزه در کنج عزلت نشسته و این موضوع برای نظام سلامت به هیچ وجه مطلوب نبوده و باید تلاش‌های بیشتری برای احیای آن انجام شود.

این استادان برجسته می‌توانستند به تخصص‌های دیگری ورود کنند اما ورود آنها به طب داخلی هوشمندانه و معنی دار بوده و اهمیت حوزه داخلی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

وي با بیان اینکه یکی از وجوه‌های مهم که این پزشکان به استادان برجسته جامعه پزشکی به آن می‌پرداختند احترام و کرامت به بیمار است افزود: احترام و کرامت بیمار منشاء انسانی داشته و در فلسفه‌های پزشکی دنیای امروز نگاه متفاوتی به این موضوع ارائه شده و باید انسان و عطوفت بین بیمار و پزشک بیشتر مورد اهتمام قرار گیرد کرامت بیمار هیچ منافاتی با صیانت پزشکی و درمان ندارد.

زالي ادامه داد:‌ پزشکی امروز کامیاب‌تر است که برای بیمار خود احترام بیشتری قائل شود. با احترام پزشک و بیمار نه تنها تنزل شخصیتی پیدا نکرده بلکه جایگاه بالاتری نیز در بین مردم و جامعه پزشکی پیدا می کند.

گفتنی است: در مراسم تقدیر از اساتید پیشکسوت گروه داخلی مجتمع بیمارستانی امام خمینی از دکتر کاظمی آملی استاد بخش ریه، دکتر سید نصرا... سیار استاد بخش خون، دکتر ایرج ناظری استاد بخش قلب، دکتر شکوه اقدس محامدی استاد بخش ریه، دکتر محسن نفیسی استاد بخش داخلی ، دکتر محمد علی نیکخو استاد بخش کلیه ، دکتر نورالدین هادوی استاد بخش تقدیر و تشکر به عمل آمد.

انتهای پیام/ ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.