جمعه، 10 فروردین 1403

ارايه دهندگان خدمات سرپايى پزشكى در معرض فقر قرار دارند

ارايه دهندگان خدمات سرپايى پزشكى در معرض فقر قرار دارند
رئیس انجمن علمی مامایی ایران با تاکید بر این که در خصوص تعرفه گذاری خدمات پزشکی باید قیمت تمام شده خدمات لحاظ شود ، گفت: تعرفه های پزشکی در سال 98 برای رشته های نسخه نویس و ارائه کننده خدمات سرپایی ناچیز بوده و آن ها را به زیر خط فقر می برد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر ناهید خدا کرمی رئیس انجمن علمی مامایی ایران با اشاره به این که تورم موجود در کشور یک واقعیت اجتناب ناپذیر است که حوزه سلامت نیز از آن مستثنی نیست، بیان کرد: در قیمت گذاری خدمات تمامی رشته ها ، اتحادیه های صنفی پایه اصلی قیمت گذاری خدمات هستند و قیمت تمام شده از جمله اجاره بهای محل ، خدمات و  مسائل حاشیه ای که بر آن حرفه تاثیرگذار است را در قیمت گذاری مد نظر قرار می دهند.

وی افزود: متاسفانه این بخش در حوزه سلامت که خدمات آن متاثر از تورم موجود در جامعه است ، نادیده گرفته شده و ذی نفعان از جمله ماماها ، پزشکان عمومی ، متخصصان داخلی و متخصصان اطفال را با سایر گروهها یکسان دیده اند.

وی ادامه داد: در تعرفه گذاری خدمات ، این گروهها را برابر  کسانی می بینند که پروسیجرهای خاص مانند جراحی انجام می دهند در حالی که خدمات گروههای نام برده سرپایی بوده و متاثر از تبعات جانبی تورم موجود در جامعه  است.

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی با بیان این که گروههای نسخه نویس و ارائه دهنده خدمات سرپایی امورات زندگی خود را با توجه به تعداد مریضی که در طول روز به آنها مراجعه می کند، می گذرانند تصریح کرد: به عنوان مثال اگر یک پزشک عمومی در طول روز 10 مریض ویزیت کند باید با روزی کمتر از 300 هزار تومان امورات خود را اداره کنند و این در حالی است که تمام روزهای یک ماه شیفت کاری نداشته و باید اجاره سرسام آور مطب هم پرداخت کنند.

خداکرمی تاکید کرد: به نظر می رسد که در حق گروههای نسخه نویس اجحاف شده و این امر باعث ایجاد نارضایتی می شود که تبعاتی مانند کاهش کیفیت خدمات و تعطیلی و بیکاری را به دنبال خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد : در خصوص ماماها نیز وضعیت به همین منوال است و با وجودی که با همین تعرفه های اندک ماماها به ارائه خدمات به مادران و خانواده ها می پردازند اما ادامه این روند تعرفه گذاری، مطب ماماها را نیز به تعطیلی می کشاند که به صلاح سلامت عمومی مادران و خانواده ها نیست.

به گفته وی دولت و حاکمیت باید اختیار تعرفه گذاری را به سازمان نظام پزشکی که حافظ منافع مردم و نماینده گروههای مختلف پزشکی است، واگذار کند تا این سازمان با محاسبه قیمت واقعی خدمات، تعرفه های گروههای مختلف را تعیین و ابلاغ کند.

وی ادامه داد: نباید این تصور وجود داشته باشد که سازمان نظام پزشکی یک نهاد صنفی بوده که صرفا به دنبال منافع جامعه پزشکی است بلکه این سازمان حافظ سلامت مردم بوده و همواره منافع جامعه را در دستور کار خود قر ار داده است.

خداکرمی در خصوص عملکرد ضعیف سازمان های بیمه گر اظهار کرد: در دنیایی که پزشکی یک کسب و کار و حرفه است باید قیمت تمام شده خدمات در تعرفه گذاری ها لحاظ شود تا هم دهنده خدمت راضی باشد و هم گیرنده ، خدمات مطلوبی را دریافت کند. بنابراین اگر دولت و بیمه ها بودجه کافی ندارند می توانند منابع خود را صرفا به بخش دولتی اختصاص دهند و بخش خصوصی ارتباط خود را با بیمه ها قطع کرده و کسانی که تمایل به دریافت خدمات از بخش خصوصی دارند ، هزینه های این بخش را بپردازند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: با محدودیت های موجود در تعرفه گذاری ها، عملا مطب ها به سمت ورشکستگی و تعطیلی می روند و با این اوضاع به جمع بیکاران گروههای مختلف پزشکی نیز افزوده می شود.

وی افزود: گروههای نسخه نویس باتعرفه های موجود دچار آسیب های زیادی می شوند که از آن جمله می توان به زیر خط فقر رفتن آنها اشاره کرد زیرا امورات زندگی خود را با  ارایه خدمات سرپایی که به بیماران می دهند، اداره می کنند.

وی بیان کرد: باید ا ختیار تعرفه گذاری به سازمان نظام پزشکی بازگردد تا تعرفه  هر رشته و خدمت متناسب با قیمت تمام شده محاسبه شود و دهنده و گیرنده خدمت راضی باشند.همچنین دولت باید به سازمان نظام پزشکی اعتماد کرده و قیمت گذاری خدمات را به آن واگذار کند و تبعات مثبت آن را مشاهده کند زیرا خدمات پزشکی بنزین و نان نیست که قیمت یکسان داشته باشد هرچند که نان هم قیمت های متفاوت دارد.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.