پنجشنبه، 30 فروردین 1403

رو در رو قرار دادن مردم با پزشکان اشتباه بزرگی است

رو در رو قرار دادن مردم با پزشکان اشتباه بزرگی است
معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی؛ اعتماد مردم به جامعه پزشکی را بسیار ارزشمند دانست و گفت: برخوردهای احساسی و رو در رو قرار دادن مردم با پزشکان اشتباه بزرگی است که در دراز مدت اثرات زیان بار و گاه غیر قابل جبرانی خواهد داشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ،دکتر علیرضا سلیمی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی ، تعرفه های اعلام شده سال جدید را غیرکارشناسی و دور از ذهن خواند و تصریح کرد : توجه نکردن به بدنه کارشناسی و نظرات آنها دلیل اصلی اکثر مشکلات مبتلا به کشور است و این بی توجهی به ویژه در عرصه سلامت ، آسیب های زیادی را به این حوزه وارد کرده است.

وی، جدا شدن آموزش پزشکی از وزارت علوم و پیوستن آن به وزارت بهداشت را تصمیمی غلط دانست و افزود: خودگردانی بیمارستان ها تصمیم اشتباه و شتاب زده ای بود که منجر به ارتباط غلط بیمارستان ها و حوزه سلامت با مردم شد و در نهایت طرح تحول سلامت، بدون کارشناسی های لازم به مرحله اجرا درآمد.

وی شعار درمان بدون هزینه برای مردم را بسیار زیبا خواند و بیان کرد: در حال حاضر حتی اقتصادهای تراز اول دنیا نیز به مرحله درمان کاملا رایگان نرسیده و آن را  اجرا نکرده اند اما متاسفانه علی رغم نظرات کارشناسان مبنی بر نداشتن زیرساخت کافی برای اجرای طرح تحول سلامت، این طرح در کشور اجرایی شد.

عضو هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، با اشاره به بحث تعرفه ها، گفت: متاسفانه در تعرفه های اعلامی سال جدید، نه تنها هزینه تمام شده خدمات پزشکی محاسبه نشده بلکه حتی تورم و حداقل های لازم هم در نظر گرفته نشده است اما حتی با قبول این تعرفه های ناعادلانه و غیرمنطقی، آینده این روند و چگونگی اداره صنعت سلامت در سالهای آینده بیش از هر موضوع دیگری برای قشر پزشکی نگران کننده است.

وی از آمار بالای مهاجرت پزشکان جوان خبرداد و اظهار کرد: متاسفانه علاوه بر مهاجرت جوانان از کشور، رزیدنت های پزشکی کمتر رشته های مادر مثل بیهوشی، کودکان و داخلی را انتخاب می کنند چرا که تعرفه ها اصلا به طور عادلانه تعیین نشده و در آمد این رشته ها نسبت به برخی رشته های دیگر بسیار ناچیز است.

به گفته وی، نداشتن برنامه ای مشخص برای ادامه راه نظام سلامت ، بی توجهی به نظرات کارشناسان این حوزه و همچنین مسیر پیش روی جامعه پزشکی منجر به یاس و نا امیدی شدید این قشر خدوم شده و متاسفانه ادامه این روند علاوه بر آسیب زدن به جامعه پزشکی، چهره آینده سلامت کشور را دگرگون می کند.

معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی، جدا کردن سلامت از سیاست را راهکار اصلی خروج از بحران کنونی عنوان کرد و ادامه داد: نباید سلامت را به مشکلات روز جامعه گره بزنیم و برای بهبود شرایط بهتر است به یک گروه کارشناسی قوی مثل سازمان نظام پزشکی اقتدا کرده تا بتوان با برنامه ریزی درست و کارشناسی شده برای 5 یا 10 سال آینده مسیر اشتباه کنونی را اصلاح کرده و با تصمیمات منطقی و بجا، راه درستی برای نظام سلامت تعریف کرد.

سلیمی اعتماد مردم به جامعه پزشکی را بسیار ارزشمند خواند و تصریح کرد: برخوردهای احساسی و رو در رو قرار دادن مردم با پزشکان اشتباه بزرگی است که در دراز مدت اثرات زیان بار و گاه غیر قابل جبرانی خواهد داشت و بهتر است به جای این مواجهه، با حمایت از جامعه فرهیخته و زحمت کش پزشکی و با سیاست گذاری درست جایگاه آنها را به عنوان یکی از سرمایه های بزرگ کشور حفظ کنیم.

وی با اشاره به مظلومیت پزشکان عمومی در جامعه، گفت: پزشکان عمومی کشور ما بسیار توانمند هستند و باید جایگاه درستی از لحاظ منزلت اجتماعی، درآمد و آموزش در سیستم درمانی کشور برای این قشر از پزشکان قائل شده و از وجود آنها بهره مند شویم اما متاسفانه با تصمیمات اشتباه، امروزه تقریبا بیشتر همکاران، پزشکی عمومی را یک دوره گذار می دانند و با هدف گرفتن تخصص یا PHD وارد این حرفه می شوند.

وی در پایان، با بیان اینکه رشته های تخصصی پزشکی و تخصص های مورد نیاز ما برای آینده هم مانند سایر بخش های نظام سلامت، بی برنامه است، خاطرنشان کرد: نقشه و راهکار نیروی انسانی ما بسیار مبهم است و متاسفانه تغییرات نابهنگام کارشناسی نشده مثل حذف، ایجاد و یا تبدیل برخی تخصص ها و فوق تخصص ها هم لطمات روحی زیادی را برای انتخاب مسیر شغلی به پزشکان عمومی وارد می کند.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.