جمعه، 10 فروردین 1403

4 درصد تخلفات پزشکان مربوط به تبلیغات است

4 درصد تخلفات پزشکان مربوط به تبلیغات است
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به ثبت ۵ هزار و ۶۰۰ شکایت در دادسرای سازمان نظام پزشکی طی سال گذشته گفت: ۴ درصد این شکایات مربوط به تبلیغات بود که بیش از ۵۰ درصد آن منجر به محکومیت پزشکان شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر علی فتاحی در نشست خبری رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مورد تبلیغات پزشکان در فضای مجازی بیان کرد : تبلیغات برای پزشکان چه در فضای مجازی و چه غیرمجازی باید با مجوز سازمان نظام پزشکی باشد که در غیر این صورت خلاف است؛ مجوز هم مشخص بوده و تنها مرتبط با مشخصات پزشک و حیطه فعالیت اوست و خارج از این موضوع، تخلف محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اگر ارگان‌های نظارتی این تخلفات را به ما انعکاس دهند، برخورد خواهیم کرد، گفت: توبیخ، تذکر، محرومیت از خدمت، بسته به تکرار و شدت تخلف از مجازات‌های این تخلفات به شمار می‌رود.

 

به گفته وی در سال گذشته از کل شکایا ت مطرح شده ، ۵ هزار و ۶۰۰ مورد در دادسرای سازمان نظام پزشکی ثبت شده که ۴ درصد آن مربوط به تبلیغات مختلف پزشکی بودو بیش از ۵۰درصد این آمار در زمینه تبلیغات سبب محکومیت پزشکان شد، همچنین باید توجه داشت که تبلیغات برای سودآوری و هدف اقتصادی است و از آنجایی که با جان آدمی سر و کار دارد، برای ما نیز از حساسیت برخوردار بوده و با تخلفات برخورد می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به مطالبات پزشکان از سازمان های بیمه گر اظهار کرد: در تهران بیش از چهار ماه است که بیمه های تکمیلی پرداختی به بیمارستان ها نداشته اند و 30بیمارستان خصوصی تهران از زمستان سال گذشته حدود 5٠٠ میلیارد تومان از بیمه های پایه طلب وصول نشده دارند.

دکتر فتاحی خاطرنشان کرد: اگر بیمارستان ها این رقم را دی سال گذشته دریافت می کردند تجهیزات بیشتری می خریدند اما اکنون با توجه به تغییر نرخ ارز شاید حدود یک سوم تجهیزاتی که آن زمان می توانستند با این مبلغ قابل خرید است.

**حقوق برخی پزشکان کمتر از کارگر معمولی است

در  ادامه این نشست دکتر علیرضا سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی  با اشاره به نزدیک شدن به روز پزشک، اظهار کرد:‌  حقوق برخی از پزشکان از جمله پزشکان عمومی کمتر از کارگران معمولی بوده و این در حالی است که بار زیادی از بخش درمانی را انجام می‌دهند ووضعیت زندگی آنها چندان مناسب نیست.

وی با بیان اینکه همکاران ما در بخش خصوصی علی‌رغم افزایش ۶۰ درصدی تورم و مخارج تنها با ۱۰ درصد افزایش درآمد هنوز به فعالیت خود ادامه داده و درها را برای ارائه خدمات به مردم باز نگه داشته‌اند، گفت: در ارتباط با دستگاه‌های کارتخوان، این مسئله جایگاه خیلی بالایی ندارد و باید اولویت‌ها را در کشور درنظر بگیریم. اینکه گفته می‌شود عدم استفاده از کارتخوان برای فرار مالیاتی است درست نیست، چرا که کارتخوان نقشی در عدد مالیات ندارد.

 

دکتر سلیمی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند مشکلات خود را از طریق نامه و یا تماس با سازمان نظام پزشکی مطرح کنند؛ تصریح کرد :‌اختلاف بین رشته‌ها، کاهش اعتماد مردم را به همراه داشته و به ویژه در شرایط کنونی سبب بروز آسیب می‌شود. در ارتباط با دستگاه های کارتخوان ما تاکنون طرح‌های تشویقی از طرف بانک‌ها نداشته ایم و یا اینکه درصد تشویقی برای تسهیلات ارائه شده در مطب‌ها درنظر گرفته شود، همچون جوایز خوش‌حسابی مالیاتی که در شهرداری پیش‌بینی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی به مردم در همه شاخه ها با ارزش است، گفت: در ارتباط با مصرف دارو باید راهنماهای بالینی را درنظر گرفت و وحدت رویه در این زمینه داشته باشیم و در مسیر علمی و درست داروها استفاده شود، همچنین نقش مشورتی انجمن‌ها درنظر گرفته شود.

 

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی عنوان کرد: ضرباهنگ مشکلات جامعه سریع بوده و نه تنها ما بلکه سایر نهادها را درگیر می‌کند. اخبار دارو و پزشکی که منتشر می‌شود بعضا سوءبرداشت‌هایی را به همراه دارد، در حالی که همکاران ما علی‌رغم فشار و مشکلات دردها را بروز نداده‌اندو این مسئله در پاسخ به دولت آقای روحانی است که سلامت را در اولویت کاری خود قرار داده‌اند.

وی در مورد آمار مهاجرت پزشکان در ماه‌های اخیر خاطرنشان کرد: میزان این آمار بیشتر از گذشته بوده و به ویژه در میان پزشکان عمومی مطرح است. باید توجه کنیم که اگر شرایط شغلی مناسب نباشد، این سرمایه‌ها را از دست می‌دهیم، البته آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد و برخی از کشورها گواهی از سازمان نظام‌پزشکی درخواست می‌کنند و پزشکان نیز  به ما برای این امر مراجعه کرده اما قضیه را پیگیری نمی‌کنیم که آیا این پزشک قطعا مهاجرت کرده و یا اکنون برگشته است، لذا آمار دقیقی وجود ندارد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.