پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رشددرخواست های القایی به دنبال افزایش بی رویه رشته های تخصصی

رشددرخواست های القایی به دنبال افزایش بی رویه رشته های تخصصی
رییس نظام پزشکی رفسنجان گفت : اگر ظرفیت پذیرش رشته های تخصصی و فوق تخصصی افزایش بی رویه داشته باشد شاهد رشد درخواست های القایی پاراکلینیک برای تشخیص بیماری ها خواهیم بود.

دکتر علی اسماعیلی ندیمی رییس نظام پزشکی رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با بیان این مطلب که قرار بر این است امسال ظرفیت ها در رشته های پزشکی و گروههای وابسته به طور ثابت باقی بماند اذعان داشت : گرچه در بسیاری از مناطق محروم هنوز بیماران پزشک متخصص ندارند و این نیازی است که باید به آن پاسخ داده شود اما افزایش بی رویه پذیرش در رشته های تخصصی و فوق تخصصی هم موجب می شود تا امکان عملکرد درست برای متخصصان وجود نداشته لذا درخواست های القایی خدمات پاراکلینیک برای تشخیص بهتر بیماری ها افزایش پیدا می کند.

وی افزود : وقتی زمینه کار کردن درست فراهم نباشد طبیعی است که متخصصان و فوق تخصص ها متصل به شیوه هایی برای افزایش روش های تشخیصی و در مانی می شوند و این در حالی است که باید سقفی برای نیروی متخصص و فوق تخصص تعریف شود.

وی با اشاره به این که در مقایسه با سایرکشورها در بسیاری از رشته ها پزشک متخصص نیاز داریم ادامه داد : متاسفانه توزیع بیمار برای همین نیروی متخصص موجود یکنواخت نیست بلکه نامتعادل بوده و بررسی ها  نشان می دهد در کنار آموزش کیفی باید افزایش کمیت هم مد نظر باشد .

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ضمن بیان این مطلب که دانشگاهها باید خود را با شرایط افزایش ظرفیت سال های گذشته وفق دهند تصریح کرد : شهرستان هایی که دانشگاه  علوم پزشکی دارند از نیروی پزشک متخصص قابل قبولی برخورداند اما این مسئله نباید به تمام شهرها تعمیم داده شود بلکه باید نیازهای تخصصی و فوق تخصصی در شهرهایی که دانشگاههای علوم پزشکی ندارند تامین شود.

ندیمی با اشاره به این که برخی از رشته های پزشکی مانند رادیوتراپی نیاز به سرمایه گذاری عظیمی دارد گفت : این رشته ها منطقه ای بوده و باید در مراکز استان ها متخصصان حضور داشته باشند تا در صورت نیاز به بیماران خدمات رسانی کنند اما رشته ا ی مانند رادیولوژی بین بخشی بوده و برای تشخیص بسیاری از بیماری ها پزشکان به انجام آن نیاز دارند.

وی افزود : رادیولوژی جز نیازهای مهمی است که بایدبا برنامه ریزی حساب شده  در شهرها افزایش داده شود  اما در سایر رشته ها مانند پزشکی هسته ای این ا لزام وجود ندارد.

وی ادامه داد :زمانی که میزان جمعیت از یک سطح بالا رفت باید خدمات در مانی به تناسب افزایش جمعیت در اختیار بیماران قرار گیرد .

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان مجموعه اقداماتی را که در خصوص تامین نیروی انسانی پزشک عمومی در مناطق دورافتاده در نظرگرفته شده مثبت ارزیابی کرد و اذعان داشت :در سال 92 بیش از 30 درصد مراکز درمانی روستایی خالی از پزشک بود اما اکنون با تغییرات ایجاد شده هم پزشکان عمومی در مراکز درمانی حضور دارند و هم دریافت های آن ها به نسبت سال های گذشته بهتر شده است.

 

به گفته وی گام های مثبتی در جهت اشتغال پزشکان عمومی برداشته شده که باید به سایر رشته ها نیز تعمیم پیدا کند و بسترهای لازم برای خدمات رسانی بهتر به بیماران فراهم شود

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.