جمعه، 10 فروردین 1403

کسی نگران فرار مغزها نیست

کسی نگران فرار مغزها نیست
دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به هتک حرمتها علیه جامعه پزشکی بیان داشت : توهین چه بر مبنای سهل باشد و چه عمد نتیجه اش یکی بوده که ملموس ترین آن فراز مغزها از کشور است.
دکتر محسن مصلحی دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که درخصوص هتک حرمت جامعه پزشکی هیچ توجیهی پذیرفتنی  نیست، اظهار د اشت : توهین چه بر مبنای سهل باشد و چه عمد ؛  ملموس ترین نتیجه  آن فرار مغزها از کشور است ، در حالی که  برای خروج منابع مالی از کشور نگرانیم اما کسی برای رفتن مغزها نگران نیست.

وی با گلایه از برخی استدلال ها که گفته می شود با این حرف‌ها و رفتارها به ساحت مقدس پزشکی لطمه‌ای وارد نمی‌شود؛ گفت : شاید برای ساحت مقدس پزشکی اتفاقی نیافتد، اما در مورد نتیجه صحبت می‌کنیم و این که چگونه می‌شود احساس کسی را جریحه دار  و آبرویش را خدشه دار کرد و با وجود آزردن روحش باز از او توقع داشت که در زیر نگاه‌های طعنه‌آمیز و معنی‌دار زندگی کند و زندگی ببخشد.

وی با اشاره به اینکه ما انسان هستیم و پزشکی حرفه ما محسوب می شود ادامه داد :  باید توقعاتمان را منطقی  کنیم و  با گره زدن موضوعات به متافیزیک صورت مسأله را پاک  نکرده و از زیر بار مسئولیت‌ها شانه خالی نکنیم.

***کیان جامعه پزشکی در خطر است

مصلحی با بیان این که  همه ما به نوعی مقصریم و معماران فرهنگی جامعه مقصرترهستند ؛ تصریح کرد : در این میان مسئولیت پیشکسوتان جامعه پزشکی بیشتر و خطیرتر از سایرین است زیرا کیان جامعه پزشکی در خطر است لذا  بزرگان و اندیشمندان حوزه سلامت  باید فکری بکنند و چاره‌ای برای نظام پزشکی، وزارت بهداشت، وزارت رفاه، سازمان‌های بیمه‌گر، جامعه پزشکی و   مردم بیاندیشند.

دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی  با تاکید بر این موضوع که رسانه‌ها، نویسندگان و خبرنگاران در این بحران فرهنگی باید حواسشان خیلی جمع باشد  ؛ خاطرنشان کرد : بین شفاف‌سازی و انتقاد با توهین و تخریب فرق بسیار است و مطمئن باشید همه ما ضرر کرده  و می‌کنیم اما چه کسی بیشتر ضرر می‌کند؟

وی با بیان این که مردم و پزشکان دو طرف ا صلی نظام سلامت هستند ، افزود:  هم مردم و هم پزشکان حق و حقوقی دارند که باید رعایت شود اما حقوق صنفی پزشک باید در درجه اول دیده شود.

مصلحی با اشاره به  تقدس پزشکی ادامه داد :  قداست و طهارت باید در  امر پزشکی و طبابت احساس شود تا اعتماد و اطمینان مردم حاصل شود و  نباید به مباحثی مانند زیرمیزی دامن زد زیرا در همه  صنوف و لباس ها افراد متخلفی  وجود دارند اما نباید با درشت نمایی  این تخلفات، اطمینان مردم را از بین برد.

وی با بیان این که جملات فوق نمونه‌ای از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی و مدیران سازمان نظام پزشکی  است،  اضافه کرد : پر واضح است که نه ایشان با کسی رودربایستی داشته و نه برای خوش‌آمد گروهی نظری می‌فرمایند و قاطعیت و صراحت لهجه معظم له بر کسی پوشیده نیست .

مصلحی اذعان داشت : بدون شک ژرف اندیشی و بصیرت مثال زدنی قابل انتظار رهبر معظم انقلاب صرفاً به خاطر رضای پروردگار متعال و صلاح و صلابت امت اسلامی است  و به عبارت دیگر آنچه ما در خشت پخته هم  نمی بینیم ایشان در خشت خام مشاهده می‌فرمایند .

به گفته وی آموزه‌های دین مبین اسلام، فرهنگ اصیل این مرز و بوم ،اندیشه ، گفتار و رفتار بزرگان ، همه و همه بر حفظ آبروی انسان‌ها، عزت، کرامت و شأن آنها تأکید داشته است.

** گروههای مرجع سرمایه های جامعه هستند

 دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی  با  اشاره به این که منشور حقوق جامعه پزشکی به صورت جامع بر حفظ آبرو و کرامت پزشکی پرداخته است ، ادامه داد : گروه‌های مرجع متعلق به خود نبوده بلکه سرمایه‌های جوامع هستند  که زمان و هزینه زیادی برای تربیت آن ها صرف شده است ؛اما صد حیف که چه راحت سرمایه‌هایمان را ویران می‌کنیم و بی‌مهابا اندوخته‌هایمان را به آتش می‌کشیم.

 مصلحی تصریح کرد : البته اندک کسانی که توفیق خدمت را با لذت ثروت معاوضه کرده‌اند هیچگاه در جامعه فرهیخته و خدوم پزشکی ایران جایگاهی نداشته‌اند  و این معدودان همیشه مطرود بوده و هستند لذا پالایش مستمرشان بیش از پیش ضروری است.

 وی خاطرنشان کرد : عالمان دینی تقوی پیشه؛ پزشکان فرهیخته، هنرمندان دلسوخته و سایر گروه‌های مرجع که اعتلا و کمال جامعه دغدغه همیشگی‌شان است  مانند گنجینه‌های ارزشمند باید  پاسداشت شوند.

انتهای پیام/ ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.