جمعه، 10 فروردین 1403

حوزه دندانپزشکی کشور با مشکلات جدی مواجه است

حوزه دندانپزشکی کشور با مشکلات جدی مواجه است
​عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که شرایط فعلی برای جامعه دندانپزشکی بسیار دشوار است، گفت : با افزایش قیمت تجهیزات و مواد مصرفی ،حیات اقتصادی دندانپزشکان بویژ ه قشر جوان با مشکلات عدیده ای مواجه است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر بهنام عباسیان عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه دندانپزشکان تنها گروهی هستند که علاوه بر دانش علمی خود برای درمان بیماران نیازمند موادو تجهیزات هستند، بیان کرد: دولت موظف است برای تامین سلامت دهان و دندان آحاد جامعه مواد مصرفی ضروری و روتین را با ارز دولتی مهیا نموده و در اختیار دندانپزشکان قرار دهد اما این مواد و تجهیزات تا به دست دندانپزشکان برسد چند برابرقیمت واقعی خود می شود.

وی افزایش قیمت مواد مصرفی و تجهیزات را به ضرر جامعه دندانپزشکی بویژه بیماران عنوان کرد و ادامه داد : با افزایش قیمت مواد مصرفی بطور منطقی باید میزان تعرفه های دندانپزشکی برای ترمیم هر دندان افزایش یابد اما از آنجا که جامعه دندانپزشکی کشور در مقابل سلامت بیماران خود را مسئول می داند با همان تعرفه های قبلی به درمان بیماران می پردازد و از جیب خود سوبسید پرداخت می کند.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: با افزایش قیمت مواد مصرفی و به تبع آن بالا رفتن هزینه های درمانی حوزه دندانپزشکی میزان مراجعات به مراکز دندانپزشکی و مطب های خصوصی کم شده و این شرایط برای بیماران مشکلاتی را بوجود آورده و گردش اقتصادی را در این حوزه بویژه برای دندانپزشکان جوان با مشکلات متعددی مواجه می کند.

دکتر عباسیان اظهار کرد :  درصد قابل توجهی از  سلامت آحاد جامعه به دندانپزشکی مربوط است که مستلزم سرمایه گذاری دولت در این بخش است اما متاسفانه تاکنون برنامه ریزی مطلوبی از سوی سیاستگذاران امر در این حوزه انجام نشده است.

وی به آسیب شناسی مشکلات مدیریتی و اجرایی حوزه های مختلف دندانپزشکی اشاره کرد و گفت : جامعه دندانپزشکی امروزه با مسائل و مشکلات متعددی نظیر بحران مواد و تجهیزات ، بیکاری فارغ التحصیلان جوان ، عدم توزیع مناسب جغرافیای کاری دندانپزشکان ، عدم انگیزه شغلی به خصوص در مناطق محروم روبروست که قطعا از ادامه این روند مردم شریف کشورمان زیان خواهند دید و از ارائه خدمات مطلوب بهره مند نخواهند شد.

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی ضمن بیان ضرورت تعامل مناسب میان ارکان تصمیم گیری و اجرایی درحوزه دندانپزشکی بیان کرد: عدم تعامل مناسب میان این ارکان قطعا مشکلات موجود را به بحران تبدیل خواهد کرد و راه برون رفت از این معضل ایجاد مرکز امور دندانپزشکی و سلامت دهان وزارت بهداشت است که تمام  بخشهای اجرایی و سیاستگذاری درحوزه دندانپزشکی در آن تجمیع گردد. این رویکرد باعث ایجاد یک بستر سالم و بدون موازی کاری خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد : لازم است که در بدنه وزارت بهداشت مدیرانی که خود دندانپزشک هستند حضور داشته و نظرات جامعه پزشکی را برای ارتقای سلامت دهان و دندان مردم و رفع مشکلات این حوزه به کار گیرند.

به گفته وی عدم تعامل مناسب بیمه ها با دندانپزشکان و مراکز دندانپزشکی مشکل بزرگ دیگری است که نیاز فوری توجه مسئولین  به این مهم را میطلبد چرا که با روند فعلی پوشش خدمات توسط بیمه ها هر دو ذینفع قضیه یعنی بیمار و پزشک متضرر می شوند.

عباسیان تصریح کرد : نیازمند گایدلاین های علمی از سوی وزارت بهداشت با محوریت  حمایتی بیمه های پایه در این زمینه هستیم و برای پشتیبانی از این گایدلاین ها حمایت سایرارگان های دولتی نیز لازم است.

این عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که خدمات دندانپزشکی در جامعه ما لوکس محسوب می شود ، اظهار کرد: صنعت بیمه باید درحوزه بهداشت دهان و دندان ورود کرده و با پوشش بیمه ای خدمات سطح یک و دو از گسترش بار بیماری هایی که منشأ آن دهان و دندان است جلوگیری کند زیرا بسیاری از افراد به دلیل هزینه های بالای خدمات دندانپزشکی از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کرده و حاضر به از دست دادن یعنی کشیدن دندان خود هستند.

وی گفت : در شورای عالی سازمان نظام پزشکی مشکلات را بصورت مصوبه به وزارت بهداشت منتقل می کنیم و همراه با سایر همکاران از حقوق مردم و دندانپزشکان حمایت می کنیم اما قدرت اجرایی نداریم و تنها بیانگر مشکلات موجود هستیم.

وی در پایان به بحث مالیات وضع شده برای دندانپزشکان که هیچ تناسبی با درآمدآنان ندارد، اشاره کرد و یادآور شد:  مشکلات نو پدیداری چون عوارض شهرداری به معضل کسالت آور این روزهای دندانپزشکان تبدیل شده است که زمینه را برای بی انگیزگی، افسردگی  و پدیده مهاجرت همکاران این حوزه فراهم می آورد و طبیعی است که آسیب دیدگان  اصلی در این شرایط مردم بخصوص قشر ضعیف جامعه که نیاز مبرم به خدمات دندانپزشکی دارند ، هستند که از دسترسی به خدمات مناسب و مطلوب با معیارهای  فنی و علمی بهداشت دهان و دندان که از ملزومات اساسی پیشرفت یک جامعه هست ،بی بهره خواهند ماند.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.