جمعه، 31 فروردین 1403

انتقاد از حذف نام پزشکان عمومی از دستورالعمل اجرایی قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی

انتقاد از حذف نام پزشکان عمومی از دستورالعمل اجرایی قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران، از حذف نام پزشکان عمومی از دستورالعمل اجرایی قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه امروز وضعیت معیشتی پزشکان عمومی ما مطلوب نیست و 30 تا 40 درصد آنها درآمدی پایین‌تر از متوسط جامعه دارند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل به نقل از  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر عزت‌الله گل علی‌زاده با حضور مدیر برنامه ذره بین شبکه سلامت به تبیین چالش‌ها و موانع پیش‌روی فعالیت پزشکان عمومی پرداخت و گفت: این پزشکان عمومی‌ها نیستند که مشکل دارند، بلکه نظام سلامت ما است که بیمار است و خودش احتیاج به درمان دارد.

وی ادامه داد: برخورداری از یک زندگی سالم و مولد و با کیفیت توأم با طول عمر قابل قبول و عاری از بیماری و ناتوانی حقی است همگانی که مسئولیت و تولیت آن برعهده دولت است و پیش شرط تحقق توسعه پایدار است.

معاون پشتيباني سازمان نظام پزشكي با بیان اینکه پزشکان عمومی ما، چه آنها که در بخش خصوصی شاغل‌اند و چه آنهایی که در بخش دولتی خدمت می‌کنند، با مشکلات متعددی روبرو هستند، گفت: بیکاری، روی آوردن به شغل‌های غیرمرتبط و اجبار در گذراندن طرح نیروی انسانی در مناطق دورافتاده از جمله آنها است.

نایب رئیس مجمع انجمن هاي علمي تخصصي گروه پزشكي ایران افزود: پزشکان عمومی در همه جای دنیا دروازه‌بانان نظام سلامت هستند. اما این دروازه‌بانی از پزشکان عمومی ما دریغ شده است. این در حالی است که ما 80 هزار پزشک عمومی در کشور داریم.

انتقاد از حذف نام پزشکان عمومی از دستورالعمل اجرایی قانون ارتقای بهره‌وری کارکنان بالینی

گل‌ عليزاده به تصویب  قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی در سال 88 اشاره و اظهار کرد: در آن زمان پزشکان عمومی در آیین‌نامه اجرایی لحاظ شده بودند. اما نام آنها در دستورالعمل اجرایی این قانون حذف شود.

 

عدم حضور پزشکان عمومی در پست‌های مدیریتی وزارت بهداشت

وی همچنین به این موضوع که پزشکان عمومی نمی‌توانند عضو هیات علمی شوند، اشاره کرد و گفت: این گروه بدلیل محدودیت های قانونی موجود جایی در سطوح عالی مدیریت نظام سلامت ندارند و نمی توانند در نظام مدیریتی ارتقاء یابند.

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران همچنین به وضعیت معیشتی پزشکان عمومی اشاره کرد و گفت: دریافتی پزشک عمومی ما در بخش دولتی به حدود یک میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد که با حقوق یک بهورز برابری می‌کند. حقوق همکاران ما در سازمان انتقال خون حدود 800 هزار تومان است و طبق مطالعه ای که انجام شده است، مشخص شده درآمد 50-40% پزشکان از متوسط جامعه پایین تر است و 40-30% آنها از نظر درآمد در حد متوسطی قرار دارند. متأسفانه قضاوت مردم و بعضاً بعضی از مسئولین نسبت به پزشکان براساس 4-3% از پزشکان است که درآمدهای بالایی دارند.

وی به هجمه‌های اخیر به جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: به خاطر سه تا چهار درصد از جامعه پزشکی که درآمدهای بالایی دارند و ممکن است تخلفاتی داشته باشند، متاسفانه همه پزشکان را به یک چوب می‌زنند.

گل علیزاده همچنین به مطالعه‌ای در خصوص ماندگاری پزشکان در مناطق محروم اشاره و اظهار کرد: بر اساس این مطالعه که مدتی پیش انجام شد، 70 درصد پزشکان خانواده روستایی قصد ادامه همکاری با این طرح را نداشتند، زیرا در قالب طرح نیروی انسانی به مناطق محروم آمده‌ بودند و نمی‌خواستند در آنجا بمانند. همچنین وقتی علت از آنها سؤال شد، 50 درصدشان می‌خواستند ادامه تحصیل بدهند و مدرک تخصصی دریافت کنند چرا که به آینده خود مطمئن نیستند.

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران به ضرورت افزایش سرانه درمان روستاییان اشاره و اظهار کرد:سرانه درمان روستاییان پایین است، بودجه سال 1393 رشد قابل توجهی داشته اما می بایستی معادل سرانه درمان افراد شهری شود وی همچنین گفت: ضرایب محرومیت در استان‌ها احتیاج به بازنگری دارد.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.