جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی گلایه کرد: آموزش دانش آموختگان بر مبنای آموزش بیمارستانی/ ضرورت کریکولوم آموزشی برای تاثیرگذاری در کیفیت آموزش

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی گلایه کرد: آموزش دانش آموختگان بر مبنای آموزش بیمارستانی/ ضرورت کریکولوم آموزشی برای تاثیرگذاری در کیفیت آموزش
رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با گلایه از اینکه آموزش دانش آموختگان ما بیشتر مبتنی بر آموزش بیمارستانی است، تصریح کرد: این در حالی است که هدف اصلی دانش آموخته ما در جامعه چه در سطح تخصصی و چه عمومی باید ارائه خدمت، اول به بخش سرپایی باشد و در صورت لزوم، خدمات بستری را دریافت کند.

دکتر اسماعیل ایدنی رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با ابراز خرسندی از اینکه پس از انقلاب اسلامی تحول خوبی در زمینه توسعه آموزش پزشکی کشور به وجود آمد، گفت: در حال حاضر در تمام رشته های تخصصی و اکثر قریب به اتفاق رشته های فوق تخصصی، دانشگاه های علوم پزشکی کشور قابلیت آموزش و تربیت دانش آموختگان را دارند.

 وی با اشاره به چالش های موجود در سطح بندی فعلی کشور به خصوص در زمینه توزیع عادلانه نیروی انسانی، اظهار داشت: در برخی از مناطق کشور دچار کمبود نیروهای تخصصی خاصی هستیم این در حالی است که توان آموزشی نظام آموزشی باید متناسب با ظرفیت های نظام سلامت، ارتقا یابد.

ایدنی با بیان اینکه در برخی مناطق کشور دچار کمبود در تخصص های مختلف هستیم، افزود: این مهم زنجیره خدمت رسانی به مردم را دچار اشکال می کند و از آن جایی که یکی از اساسی ترین اهداف هر نظام سلامتی، دسترسی عادلانه جامعه به خدمات سلامت است اما این مهم در برخی ازرشته های تخصصی در بسیاری از مناطق کشور امکان پذیر نیست.

 

*ضرورت کریکولوم آموزشی برای تاثیرگذاری در کیفیت آموزش

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی عوامل و متغیرهای بسیاری را در کیفیت آموزش تاثیرگذار دانست و عنوان کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه، کریکولوم آموزشی هر رشته تخصصی در کشور است.

وی ادامه داد: در این کوریکولوم آموزشی باید برای دانشجوی رشته تخصصی، فرصت های برنامه ریزی شده را برای مواجهه با بیماری یا بیمارانی که پس از فارغ التحصیلی فرد با آن مواجه می شود، فراهم کند.

به گفته ایدنی دانش آموخته باید به گونه ای آموزش ببیند که قرار است به عنوان فردی که نقش تولیتی در نظام سلامت برای ارتقای سلامت آحاد جامعه دارد، نقش ایفا کند نه اینکه تنها دانش آموخته ای باشد که نگاهش به بیماری ها آموزش یکسان است.

وی با اشاره به اینکه برخی از سیمای بیماری ها و معضلاتی که در حوزه سلامت کشور وجود دارد، امکان دارد خاص منطقه و یا کشور ما باشد، یادآور شد: دانش آموخته باید به عنوان بخشی از حلقه ارتقای نظام سلامت در جامعه آموزش دیده تا بتواند نقش تولیتی خود را در ارتقا افزایش دهد.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: با نگاهی به اهداف نظام سلامت بسیاری از کشورهای دنیا می بینیم چشم انداز سازمان های مردم نهاد و سازمان های نظام پزشکی در بسیاری از کشورهای جهان، در نظر گرفتن و تعریف بالاترین سطح سلامت برای آحاد جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه با چنین نگاهی باید چشم انداز ماموریت ها، اهداف کلی و جزئی تعریف شوند، افزود: در حال حاضر با توجه به معضلات خاص در حوزه آموزش پزشکی کشور، معمولا افرادی که در نظام سلامت کشور تربیت شده و آموزش می بینند، باید در سطح جامعه که بخش زیادی از نیازمندی های آن را مسائل پیشگیری به خصوص بیماری های غیرواگیر و افزایش بهداشت عمومی تشکیل می دهد، فعالیت کنند.

 

*هدف اصلی دانش آموخته باید اول ارائه خدمت به بخش سرپایی باشد

ایدنی با ابراز تاسف مبنی بر اینکه آموزش دانش آموختگان ما بیشتر مبتنی بر آموزش بیمارستانی است، تصریح کرد:  این در حالی است که هدف اصلی دانش آموخته ما در جامعه چه در سطح  تخصصی و چه عمومی باید اول ارائه خدمت به بخش سرپایی باشد و سپس در صورت لزوم بستری شده و خدمات بستری را دریافت کند.

وی با بیان اینکه آموزش پزشکی کشور چه در بخش عمومی و چه در بخش تخصصی، متاسفانه برمبنای آموزش های بیمارستانی است، گفت: بخش اعظم مراجعات به نیروهای عمومی یا تخصصی برای دریافت خدمات سرپایی است و باید در کریکولوم های آموزشی فرصت های مواجهه با بیماری هایی که در سطح جامعه دانش آموخته با آن مواجه می شود را طراحی کرد تا بتواند به پیشگیری، تشخیص،  درمان و مداخلات لازم مبادرت کند.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه آموزش عمومی و تخصصی باید صرفا از فاز درمان بیماری ها عبور کرده و سایر حلقه های مهم نظام سلامت را نیز مدنظر قرار دهد، گفت: نگاه دانش آموخته باید به گونه ای باشد که خود را جزئی از تولیت ارتقای سلامت در جامعه و نه فقط یک درمانگر صفر ببیند.

وی در خصوص افزایش ظرفیت در دانشگاه ها، گفت: در برخی از رشته ها قطعا باید یک افزایش ظرفیت داشته باشیم اما این افزایش باید با بهبود زیرساخت های آموزشی چون فیزیکی، تجهیزاتی و نیروی انسانی آموزش دهنده فراهم باشد.

ایدنی با اشاره به کمبود شدید برخی رشته ها چون رادیولوژی و پاتولوژی در بسیاری از مناطق کمتر برخوردار کشور، بیان داشت: باید به سمت و سوی تامین این نیروها پیش رویم اما افزایش تامین آن ها باید با افزایش زیرساخت های آموزش پزشکی در دانشکده هایی که به تربیت آن رشته ها می پردازند، توام باشد.

 

*کاهش 10 درصدی مراجعه بیماران به بیمارستان ها

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر افزایش بار مراجعات به بیمارستان ها (با توجه به آغازطرح تحول) بر کاهش آموزش پزشکی دانشجویان، ابراز داشت: این مسئله را قبول ندارم و حداقل در دانشگاه ما میزان افزایش مراجعات کمتر از 10درصد و در شهرهای بزرگ نیز این گونه است.

رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی افزایش بار مراجعات به بیمارستان ها را به علل دیگری چون کاهش هزینه های سلامت در بیمارستان های دولتی عنوان و خاطرنشان کرد: بخشی از این حجم مراجعات به این علت است که بیماران به علت هزینه های درمانی تا مراحل شدید بیماری خود صبر کرده و مراجعه نمی کردند اما اکنون در زمان های مساعدتری اقدام می کنند.

وی ساماندهی نظام ارجاع در کشور را یکی از راه حل های اساسی افزایش دسترسی مردم به خدمات بیان کرد و یادآور شد: بسیاری از مراجعات به نیروهای تخصصی در کشور حتی در سطوح فوق تخصصی یا تخصصی به راحتی می تواند در زنجیره ارجاع توسط پزشک خانواده یا پزشکان عمومی درمان شود.

ایدنی در پایان گفت: معضل عدم تناسب و کاهش بار نیروهای تخصصی به خصوص در بیمارستانهای آموزشی راه حل عملیاتی شدن اجرای نظام ارجاع و همچنین ارائه خدمات بر اساس راهنماهای بالینی است.

انتهای پیام/ع

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.