جمعه، 10 فروردین 1403

سرطان در بیش از 40 درصد موارد قابل درمان و پیشگیری است

آشنایی کامل با پدیده سرطان و داشتن اطلاعات و آگاهی کامل از عوامل خطرزا در ایجاد این بیماری، می تواند یکی از راه های بسیار موثر در مقابله و پیشگیری از سرطان باشد.

 

دکتر عبدا... فضل علیزاده  نایب رئیس انجمن علمی سرطان ایران در گفتگو با خبرنگار  نظام پزشکی با اشاره به اینکه در ایران و دیگر کشورهای جهان مدیریت عوامل خطر سرطان باید به دقت مورد مطالعه قرار گیرد ؛ بیان داشت : بر این اساس باید گروه های عوامل خطر سرطان تعیین ، مداخلات مبتنی بر شواهد برای هرکدام مشخص شود.

وی افزود: عوامل خطر شناخته شده عبارت از دخانیات؛  اشعه ماورای بنفش ؛ تغذیه ؛ فعالیت فیزیکی ؛ اضافه وزن و چاقی ؛  الکل ؛  عدم استفاده از واکسن HPV ؛ عدم استفاده از واکسن هپاتیت B وکارسینوژن های شغلی و محیطی است.

وی با اشاره به اینکه در اکثر  موارد مشارکت بین بخشی جهت کنترل معضل روبه رشد سرطان موضوعی کلیدی است ادامه داد : این مهم در برنامه پنجم توسعه نیز مورد توجه خاص قرار گرفته و بیش از 80درصد مداخلات مبتنی بر شواهد در جهان دارای ماهیت بین بخشی است .

وی اضافه کرد :در عین حال تاکید بر نقش پر رنگ وزارت بهداشت بوده و به ندرت مداخله ای می توان یاقت که فقط توسط یک بخش یا سازمان قابل مدیریت باشد.

*** نقش غیر قابل انکار رسانه ها در پیشگیری از سرطان

نایب رئیس انجمن علمی سرطان ایران با بیان اینکه بهره گیری از ظرفیت رسانه ها نیازمند داشتن نگاه تخصصی و میان رشته ای به علوم ارتباطات و طب پیشگیری است ؛ اظهار داشت : به کمک رسانه های عمومی و اجتماعی  می توان پیام های مثبت و موثر را به میان مردم در جامعه انتقال داد تا بدانند که 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری و درمان است.

وی با بیان اینکه دست کم نیمی از مرگ و میرهای سرطان به عوامل خطری بستگی دارد که خود مردم در آن دخیل هستند ،افزود: خود مراقبتی ،کاهش تولید مواد خطرزای محیطی مانند کاهش استفاده از خودروی شخصی و مطالبه گری برای کنترل عوامل خطر محیطی از جمله مواردی هستند که خود مردم باید به آن توجه داشته باشند.

فضل علیزاده در خصوص پوشش بیمه ای بیماران مبتلا به سرطان و امکانات درمانی آنها گفت: در خصوص دسترسی به متخصصان پزشکی حوزه سرطان چه جراح و چه غیر جراح، نسبت به دو دهه گذشته وضع بهتری پیدا کرده ایم و میزان پوشش بیمه ای و یارانه ای انواع داروهای آنکولوژی خوب است.

وی ادامه داد :درخصوص تجهیزات، تکنیک ها و دانش رادیوتراپی نیز پیشرفت های زیادی کرده ایم و با توجه به این که حدود 65درصد بیماران به رادیوتراپی نیاز دارند نیازمند وجود دستگاه های بیشتری هستیم.

 

نایب رئیس انجمن علمی سرطان ایران با اشاره به اینکه در مورد نیروی انسانی حتی در سطوح غیر تخصصی نیز کمبود داریم اذعان داشت : از پرستار آموزش دیده شیمی درمانی تا پرسنل رادیوتراپی و پزشک عمومی آموزش دیده در زمینه مراقبت های تسکینی کمبود داریم.

وی خاطرنشان کرد: به جز کمبود تجهیزات و منابع انسانی، عدم نظام ارجاع مناسب موارد مشکوک، فقدان درمان سرطان بر اساس راهنماهای بالینی و نبود تصمیم گیری متمرکز در کلینیک های چند تخصصی یا مراکز جامع سرطان از دیگر دلایل پیش آگهی نه چندان مطلوب سرطان در ایران است.

انتهای پیام/ ر

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.