پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رئیس کل سازمان نظام پزشکی درمراسم روز ماما: بالغ بر 3هزار زایمان طبیعی در بخش خصوصی انجام شده است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی درمراسم روز ماما: بالغ بر 3هزار زایمان طبیعی در بخش خصوصی انجام شده است
زالی با اشاره به اینکه جامعه مامایی یکی از بخش های مهم و ارزنده نظام سلامت در ارتقای سطح سلامت مادران و کودکان به شمار می رود، گفت: در بخش دولتی 470 زایمان طبیعی داشتیم که این میزان در بخش خصوصی بالغ بر 3 هزار زایمان به ویژه در مراکز استان ها بوده است.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی علیرضا زالی رئیس کل این سازمان، در مراسم روز جهانی ماما که در سالن همایش های پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با اشاره به پیشینه درخشان جامعه مامایی در ارائه خدمات به نظام سلامت اظهار داشت: دو اتفاق بزرگ درنظام سلامت در حال وقوع است که می توانند شکل متفاوتی از هویت صنفی و حرفه ای جامعه مامایی را رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه بحث تغییرات ساختار جمعیتی و روش های ترویجی فرزندآوری یکی از دو اتفاق در حال وقوع است، افزود: در بحث مدل های طبیعی زایمان با نمونه های تشویقی که در جامعه ایرانی به شدت نیازمند آن هستیم، ماماها نقش ارزنده ای دارند و در ساختار نوین تغییرات جمعیتی و فرزندآوری ماما، بخش مهمی از افق های آتی را تشکیل می دهد.

وی ترویج زایمان طبیعی را اتفاق مهم دیگری دانست که در عرصه نظام سلامت در حال وقوع است و گفت: باید از روش های جراحی و روش هایی که اساسا با فیزیولوژیک بدن مادر همخوانی ندارد، سوئیچ کرده و به سمت انجام زایمان طبیعی که تبلوری از نماد فیزیولوژیک یک حرکت طبیعی است، حرکت کنیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به هزار و 120 پایگاه مشخص توسعه یافته با تسهیلات مشخص در بیمارستان ها برای انجام زایمان طبیعی، اذعان داشت: 10 هزار ماما در برنامه های ترویجی آموزش زایمان طبیعی مشارکت داشتند که این فرصت مغتنمی برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت ماما در نظام سلامت است.

زالی انسجام و وحدت رویه را مایه برون رفت مشکلات صنفی مامایی دانست و افزود: بحث عقد قرارداد با سازمان های بیمه گر که 20 سال قبل به صورت مصوبه درآمده، علیرغم تمامی تلاش ها هنوز اجرایی نشده زیرا سازمان های بیمه گر از منظر اقتصادی سرمایه گذاری و بهره جستن از خدمات مامایی به ویژه در ترویج زایمان طبیعی، برایشان بسیار مهم و استراتژیک است.

وی همچنین با اشاره به غفلت تاریخی صورت گرفته در بحث تعرفه گذاری خدمات مامایی خاطرنشان کرد: در نظام ارزش گذاری خدمات پزشکی، باید به طور خاص خدمات مامایی جداگانه احصا شود و این در حالی است که فعلا برای خدمات مامایی کسری از خدمات پزشکان عمومی به عنوان خدمات ویزیت سرپایی محاسبه می شود که این امر تنها بخش ناچیزی از خدمات مامایی را پوشش می دهد.

وی با بیان اینکه از نظر علمی و حرفه ای جامعه مامایی به مرحله ای رسیده که باید خلاء های موجود در نظام سلامت را جهت ارتقای سطح سلامت مادران، نوزادان، دختران نوجوان در سن بلوغ و زنان یائسه پر کند، اذعان داشت: ظرفیت سازی و ظرفیت زایی برای ماماها دور از انتظار نیست و جامعه مامایی جزء گروه هایی هستند که از نظر فنی و کارشناسی بحث صعوبت کارشان با پیگیری های انجام شده به هیات وزیران ارسال شده تا این مطالبه به حق آن ها محقق گردد.

انتهای پیام/ ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.