پنجشنبه، 9 فروردین 1403

فرسایش شغلی فیزیوتراپیست‌ها در نظام تعرفه‌گذاری گم شده است

فرسایش شغلی فیزیوتراپیست‌ها در نظام تعرفه‌گذاری گم شده است
دکتر علیرضا زالی در مراسم جشن فیزیوتراپی اظهار داشت: جامعه فیزیوتراپیست در عرصه سلامت کشور فعال است و توفیق‌های علمی و عملی در عرصه فیزیوتراپی کشور مدیون فیزیوتراپیست‌ها است
علیرضا زالی در مراسم جشن فیزیوتراپی اظهار داشت: جامعه فیزیوتراپیست در عرصه سلامت کشور فعال است و توفیق‌های علمی و عملی در عرصه فیزیوتراپی کشور مدیون فیزیوتراپیست‌ها است.بنابر این قدر فیزیوتراپیست‌ها را باید دانست و به این به مفهوم جایگاه‌ واقعی آنها و به نوعی بازیابی هویت حرفه‌ای و علمی آنها در عرصه سلامت کشور است.

وی با بیان اهمیت خدمات توانبخشی در آینده کشور،‌ گفت: نیاز جامعه ایرانی و سلامت کشور نه تنها در آینده نسبت به خدمات توانبخشی به ویژه فیزیوتراپی کاسته نخواهد شد، بلکه به طور فزاینده‌آی افزایش می‌یابد چرا که امروز جامعه ما به خدمات فیزیوتراپی به عنوان نیازی مبرم نگاه می‌کند بنابر این روز به روز باید عرصه شکوفایی علمی و فنی فراسوی فیزیوتراپی کشور گشوده شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه فیزیوتراپی نیازمند بازنگری است، گفت: نگاه امروز ما به فیزیوتراپی باید جامع، متفاوت، متعالی و با اقتضائات روز نظام سلامت کشور باشد در غیر اینصورت پاسخ ما در عرصه سلامت کشور با مشکل مواجه خواهد شد بنابر این جایگاه فیزیوتراپیست باید بازتعریف شود.

زالی ادامه داد: این نگاه که فکر می‌کنیم فیزیوتراپی مربوط به برخی گروه‌ها است، منسوخ شده است و در این راستا نشاط جامعه فیزیوتراپیست شرط لازم است زیرا مشکلات صنفی می‌تواند موجب اختلال در امیدبخشی جامعه فیزیوتراپیست شود.

وی افزود: آنچه امروز باید به آن توجه کرد و در گفتمان حرفه‌ای کشور بحث شود بازمهندسی است ما باید رجوع علمی آکادمیک تطبیقی نسبت به فیزیوتراپی داشته باشیم تا در آینده نه چندان دور فیزیوتراپی متفاوتی را تجربه کنیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه تغییر کاربردی و ساختاری به عنوان امری حیاتی در ابعاد مختلف علمی و صنفی محسوب می‌شود، اظهار داشت:‌ برای پاسخ به این اقتضای دینامیک در عرصه سلامت کشور باید تغییرات کاربردی و ساختاری داشته باشیم، برای تغییر در کیفیت و الگوی زندگی و هموار ساختن مشکلات ساختاری نیازمند این هستیم که فیزیوتراپیست به عنوان فردی پویا نقش خود را در عرصه‌های مختلف ایفا کند و این نیازمند نگاهی متفاوت به فیزیوتراپیست است.

وی فیزیوتراپی را نیاز جامعه امروز و فردای کشور عنوان کرد و  ادامه داد: افراد جامعه در حال سالمند شدن هستند و الگوهای بیماری‌ها در حال تغییر است برخی مشکلات ناشی از شهرنشینی، و افزایش طول عمر و امید به زندگی نیازهای فیزیوتراپی را متفاوت‌تر می‌کند.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت:‌ هنوز به فیزیوتراپی به عنوان اقدام توانبخشی مستمر پویا نگاه نمی‌شود و گاهی به آن تنها به عنوان قطعه کوچک درمانی می‌نگریم که این سخیف شمردن ظرفیت فیزیوتراپی است، ما باید در همه بخش‌های تشخیصی و درمانی به صورت مناسب از ظرفیت‌های فیزیوتراپی بهره ببریم، متاسفانه اکنون اینگونه نیست و استفاده جستن از خدمات فیزیوتراپی در حداقلی آن قرار دارد.

زالی گفت: خدمات فیزیوتراپی مستمر است و نمی‌شود این خدمات مستمر که بخشی از آن عدم تحصیل مطالبات صنفی است تحت‌الشعاع قرار داد اکنون نگاهی که در عرصه سلامت به فیزیوتراپیست باشد مطلوب نیست.

وی با بیان اهمیت تعرفه‌گذاری در فیزیوتراپی تصریح کرد: در تعرفه‌گذاری فیزیوتراپی به عنوان بازوی مهم توانبخشی دچار چالش هستیم چرا زبان گویای فیزیوتراپی، تبلوری در عرصه تعرفه‌گذاری آنگونه که شایسته این گروه خدوم است نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور اظهار داشت:‌ وقتی پزشک بیمار را به فیزیوتراپیست ارجاع می‌دهد او باید از ظرفیت جسمانی خود بهره جوید و این فرسودگی شغلی محسوب می‌شود که در نظام تعرفه‌گذاری گم شده است.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین اختلاف ما با بخش‌های تعرفه‌گذاری در همه جای دنیا توجه به تعرفه‌گذاری برای خدمات علاوه بر مهارت یک ریسک مهم است وقتی می‌پذیریم فیزیوتراپیست به دلیل ماهیت حرفه‌ای فرسایش شغلی دارد، باید در نظام تعرفه‌گذاری نیز به آن نگاه کنیم
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.