شنبه، 1 اردیبهشت 1403

نائب رئیس انجمن سرطان ایران خبر داد: شیوع سرطان های استخوان و دستگاه تناسلی در گروه فعال جامعه

نائب رئیس انجمن سرطان ایران خبر داد:  شیوع سرطان های استخوان و دستگاه تناسلی در گروه فعال جامعه
نائب رئیس انجمن سرطان ایران با بیان اینکه بیماری سرطان تنها مختص سنین خاصی نیست، گفت: این بیماری در تمام طول عمر زندگی انسان ها دیده می شود اما در هر سنی، نوع خاصی از آن بروز کرده و شیوع پیدا می کند. بنابراین سرطان را می توان از بدو تولد تا کهنسالی مشاهده کرد.

دکترعبداله فضل علیزاده در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه هرکدام از سرطان ها در سنین مختلف به یک اندازه شیوع ندارند، تصریح کرد: به طور مثال سرطان شایع در مورد کودکان، نوع  خاصی از سرطان خون (لوسمی) به نام لنفوسیتیک است. این سرطان در سنین بالا فرم متفاوتی را به خود گرفته و در بزرگسالان، نوع میولوئیدی آن ظاهر می شود.

وی با تاکید بر اینکه برخی از سرطان ها در اطفال و کودکان مانند نوع خاصی از تومورهای چشمی به نام رتینوبلاستوم، زمینه ژنتیکی دارد، خاطرنشان کرد: این سرطان به گونه ای است که اگر کودکی در خانواده مبتلا شود، علاوه براینکه احتمال درگیری چشم مقابل وی وجود دارد، باید باقی کودکان خانواده نیز تحت نظارت و پیگیری های دقیق قرار گیرند تا در مراحل اولیه و پیش از ابتلا  چاره جویی شده باشند.

فضل علیزاده اظهار داشت: با افزایش سن، نوع خاصی از سرطان ها به خصوص سرطان های استخوان و دستگاه تناسلی (بیضه ها) در دهه دوم و سوم ظاهر شده و شیوع بالایی دارد. خوشبختانه این گروه سنی با توجه به اینکه گروه فعال یک اجتماع را تشکیل داده و شیوع آن هم تقریبا در تمام دنیا در افراد از نسبت بالایی برخوردار است، کارهای تشخیصی و درمانی زودرس مناسبی را برای این بیماری انجام داده و پاسخ به درمان بسیار مناسب و بالای 90 درصد است.

وی در خصوص شیوع سرطان ها در دهه 40 و 50، عنوان کرد: سرطان سینه در خانم ها و سرطان پروستات در آقایان، شیوع بالایی را نشان می دهد و در کل می توان گفت علت ایجاد سرطان، به علت عوامل متعدد تحریک کننده و مستعد کننده از جمله آسیب به DNA ‌انسان ها است و در صورت عدم ترمیم این آسیب ها، خود به خود در داخل بدن سرطان بروز خواهد کرد.

نائب رئیس انجمن سرطان ایران افزود: از آن جایی که بسیاری از عوامل ایجاد کننده سرطان در حال حاضر شناخته شده است، می توان به صورت فعال و عاقلانه با آن مبارزه کرد.

وی با بیان اینکه دخانیات به عنوان یکی از فاکتورهای کاملا شناخته شده در ایجاد سرطان به شمار می رود، تصریح کرد: مصرف دخانیات در سرطان های دستگاه تنفسی ثابت شده است. باید آگاهی و شناخت مردم از این عامل سرطان زا به حدی عمیق باشد که نسبت به ترک سریع آن اقدام کنند.

فضل علیزاده با تاکید بر اینکه هیچ یک از عوامل سرطان زا اثر آنی بر جای نمی گذارد، اظهار داشت: اثرات مواد سرطان زای موجود در مواد دخانی یا غذایی زمان بر است. این اثرات به تدریج موجب تغییرات سلولی شده و به مرور زمان روی هم جمع و زمینه برای ایجاد سرطان آماده می شود. اصرار بر داشتن شیوه و روش زندگی صحیح به علت همین مسائل است.

وی با توضیح اینکه استفاده فراوان از مواد گوشتی نمک سود و فست فودها بلافاصله موجب ایجاد سرطان نشده اما عوارض تجمیعی آن در آینده خود را نشان خواهد داد، تصریح کرد: به همین علت باید روش تغذیه کودکان را از همان دوران کودکی روی یک برنامه صحیح و منظم پیش برد. می توان به جای تنقلات، نان، پنیر، خرما، گردو، سبزیجات و میوه را برای نیمروز کودک اختصاص داد.

وی یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده سرطان را آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: آلودگی هوا به ریزگردهای موجود در فضا باز نمی گردد بلکه ناشی از سوخت ناقص چه درماشین ها و چه از کارخانجات است. زمانی که میزان این آلودگی از حد مجاز بالاتر رود، خواهی نخواهی از راه استنشاق وارد بدن شده و زمینه را برای ایجاد بسیاری از بیماری ها چون عروقی، قلبی، ریوی و سرطان فراهم می کند.

نائب رئیس انجمن سرطان ایران با عنوان اینکه با رژیم غذایی صحیح می توان با حالت افزایشی در شیوع سرطان مبارزه کرد، ابراز داشت: توصیه همه متخصصین در این زمینه استفاده از میوه، سبزیجات تازه و گوشت سفید است. در کنار آن ورزش و تحرکات بدنی، مانع از افزایش وزن بدن که خود زمینه را برای ایجاد سرطان فراهم می کند، می شود.

وی ورزش و تحرک را از عوامل تاثیرگذار در روش زندگی صحیح عنوان کرد و افزود: هرچه وزن بالاتر رفته و ذخیره چربی در بدن افزایش یابد، ایجاد سرطان در هر دو جنس افزایش می یابد. بنابراین روزانه یا حداقل یک روز در میان 30 دقیقه ورزش که منجر به سوخت مواد زائد و اضافه در بدن شود، ضرورت دارد.

فضل علیزاده با اشاره به نادرست خواندن کلمه سونامی سرطان در جامعه گفت: این کلمه را نمی توان در مورد سرطان مصداق قرار داد. سونامی یک پدیده ناگهانی پیش بینی نشده ای است که در یک زمان خاص بدون کوچکترین آگاهی از وقوع  آن اتفاق افتاده و هیچ فرصتی برای جلوگیری از صدمات ناشی از این سونامی برای نجات دادن افراد شاید وجود نداشته باشد اما در مورد سرطان این گونه نیست. چرا که در صورت رعایت عوامل ذکر شده، با سونامی سرطان مواجه نخواهید شد.

وی با اشاره به اینکه شیوع سرطان های مختلف چون معده، روده، پستان و ... در سنین خاص نباید نام سونامی سرطان را به خود گیرد، اظهار داشت: شیوع و بروز این نوع سرطان ها ناشی از سهل انگاری در اداره کردن خود و یا کوتاهی از طرف مسئولانی است که می بایست توصیه های لازم را به موقع به مردم ارائه می دادند تا چنین مسائلی در آینده بروز پیدا نکند.

نائب رئیس انجمن سرطان ایران ادامه داد: عمده ترین عوامل ایجاد سرطان 1- افزایش سن عمر انسان ها است. هرچه سن بالاتر رود، تغییرات سلولی در داخل بدن افزایش یافته و در نهایت منجر به ایجاد سرطان می شود. 2- روش زندگی. روش زندگی در طول زمان با استفاده از مواد سرطان زا و تجمع این مواد در بدن، زمینه را برای ایجاد سرطان افزایش داده و نهایتا سرطان خود را نشان می دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید در رسانه ها به این نکات ذکر شده تکیه، دقت و تاکید بیشتری داشته باشیم، گفت: می توان با استفاده از انواع رسانه، عوامل خطرزا و محافظتی را برای تشخیص هر نوع مشکلی به مردم  آموزش داد تا شانس ابتلا به سرطان را کاهش و با آن مبارزه کنیم.

فضل علیزاده با توضیح اینکه اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود، حتی با وجود افزایش، می توان در مراحل اولیه به تشخیص رسیده و رقم مرگ و میر ناشی از آن را کاهش داد، اظهار داشت: به این ترتیب نه تنها می توان ناتوانی های ناشی از ابتلا به بیماری سرطان را بلکه بار مالی ناشی از این ضایعات را کاهش و نهایتا موجب نگهداشت نیروی فعال در جامعه شد. 

وی با اشاره به از دست دادن دو جوان هنرمند (پاشایی و بهرامی) در طول یک هفته، گفت: زمانی که چنین اتفاقی در جامعه و یا خانواده رخ می دهد،  همه حالت التهابی پیدا کرده اما پس از مدتی به دست فراموشی سپرده می شود، این جاست که باید سراغ جوانان رفته و با اعلام عوامل سرطان زا، آن ها را نصیحت کرد تا بدانند سرطان پیرو جوان نمی شناسد.  

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.