جمعه، 10 فروردین 1403

یادداشت ریاست کل سازمان نظام پزشکی در بازدید مناطق زلزله زده غرب کشور

یادداشت ریاست کل سازمان نظام پزشکی  در بازدید مناطق زلزله زده غرب کشور
روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 6 و 7 دی‌ماه بنا بر مصوبه قبلی، اینجانب در معیت ریاست و اعضای محترم شورای عالی نظام پزشکی در سفری کوتاه به کرمانشاه ضمن دیدار و تقدیر از فعالیت قابل تحسین نظام پزشکی و پزشکان استان از پاره‌ای مناطق آسیب دیده بازدید به عمل آوردیم.

 

در پی بازدید مناطق زلزله زده کرمانشاه و پیگیری فعالیت‌های انجام شده در حوزه پزشکی چند نکته قابل ذکر و تأمل است.

1- اقدامات انجام شده در زمینه نیازهای پزشکی زلزله زدگان در حدی بسیار گسترده و با کیفیتی قابل ستایش ارائه شده و می‌شود و جامعه وظیفه شناس و خدمتگزار پزشکی بار دیگر نشان داد که در مواقع بحران و نیاز- همانند جنگ تحمیلی 8 ساله- آمادگی دارد تا به بهترین وجه ممکن نیاز هموطنان را برآورده کند و در این کار کوچک‌ترین تأخیر و تعللی ندارد.

در بازدید از بیمارستان قابل انتقال شهدا با همکاران عزیزی برخورد داشتیم که علیرغم تأخیر چندین ماهه در پرداخت حقوقشان، بانشاط و انگیزه قوی و با جدیت غرور آفرینی مشغول به مداوای مراجعین مختلف بودند.

همکاران ما در استان- از لحظات آغازین پس از زمین لرزه- کار خود را به طور وسیع شروع کردند و با پوشش نقاط زلزله زده و یاری و کمک به مجروحین و اعمال جراحی بی‌شمار اجازه ندادند کوچک‌ترین خللی در پوشش پزشکی مردم به وجود آید.

ما به وجود این همکاران افتخار می‌کنیم و تمام قد در مقابل پزشکی سربلند استان کرمانشاهان و همکاران عزیزی که به طور داوطلبانه از سایر نقاط کشور برای ارائه خدمت به آنها پیوستند سرفرود می‌آوریم و این توفیق بزرگ را به آنها تبریک می‌گوییم.

ولی درد جانکاه در این سفر دیدار جمع کثیری از هموطنان بود که خانه‌شان خراب و عزیزانشان از دست رفته بودند و همچنان صبورانه همه سختی‌ها را تحمل می‌کنند و از کمی‌ها و کاستی‌های متنوع حکایت‌ها داشتند و از هوای سرد و کمبودهای مختلف رنج می‌برند

2- نکته قابل تحسین دیگر خیزش اولیه مردم برای انواع کمک‌رسانی در حدی بسیار گسترده و فراتر از انتظار بود که ریشه در خصال نیکو و انسانیت و خیر خواهی و نوع دوستی مردم دارد که در شرایط سهمگین پس از زلزله موجب دلگرمی و تحسین فراوان است.

 

3- ولی آنچه دل را به درد می‌آورد ساختمان‌های فرو ریخته فراوان و خرابی‌های گسترده آنهم نه فقط در خانه خشت و گلی روستائیان- بلکه ساختمان‌هایی بوده که به اصطلاح مهندسی‌ساز و نسبتاً جدید بودند.

ما در پزشکی به شعار پیشگیری بهتر از درمان است اعتقاد راسخ داریم.

ولی این شعار مختص رشته پزشکی نیست و امیدواریم سازمان نظام مهندسی ایران از آنچه واقع شده عبرت گرفته و با جدیت و پشتکار و صمیمانه به علل و ریشه‌های این مسأله مهم یعنی ساختمان‌های غیر استانداردی که تحویل مردم می‌شود توجه کنند و در کشوری که مهد ساختمان‌های باشکوه و بلند مرتبه‌ای بوده است که گذر قرن‌ها را تحمل کرده‌اند به رعایت ضوابط و استحکام ساختمان‌ها توجه و نظارت کنند تا شاهد این واقعیت تأسف‌بار نباشیم که در اثر یک زلزله بیمارستان قدیمی شهر تقریباً کاملاً سالم بماند و بیمارستان جدید التأسیس به نحوی غیر قابل جبران صدمه بخورد.

به یاد دارم در زلزله رودبار صبح زود با یک هواپیما مملو از وسایل دارویی پزشکی به رشت پرواز کردم. در آنجا هم همین وضع را شاهد بودم که بسیاری از منازل قدیمی چندان صدمه‌ای نخورده بودند ولی ساختمان‌های بلندمرتبه مهندسی‌ساز به کلی ویران شده و افراد بی‌شماری را مدفون کرده بودند.

اگر به این نکته- یعنی علل سستی ساختمان‌های جدید توجه می‌شد و برای رفع این علل از هر نوع که باشد اهتمام می‌شد. امروز در کرمانشاه شاهد بسیاری از خرابی‌ها نبودیم. چه سبب می‌شود که معماران دانشگاه ندیده، خالق و طراح مساجد شکوهمند و بناهائی می‌شوند که قرن‌ها از گزند روزگار و زلزله‌ها و وقایع طبیعی محفوظ‌اند ولی ساختمان و آپارتمان‌های این دوره و زمانه یک زلزله شش ریشتری را تحمل نمی‌کنند.

این مسأله در سطح ملی و به عنوان یک اولویت بسیار مهم که با جان کثیری از مردم سروکار دارد بایستی در سرلوحه کار دولت کریمه قرار گیرد و علاوه بر واکاوی آنچه انجام شده است و بررسی دقیق کم کاری‌ها و سهل‌انگاری‌های این حوزه- با برنامه‌ای منسجم و به ویژه با نظارت دقیق و آگاهانه ترتیبی اتخاذ شود که به ساختمان‌های جدید با ضوابط معماری و مهندسی قابل اطمینان پایان کار داده شود. این کار در یک کشور زلزله خیز بسیار حیاتی و فوری است و جان هزاران انسان بی‌گناه در گروی اجرای آن است.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.