جمعه، 31 فروردین 1403

برگزاری جلسه رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با هیات اداره کننده گروه مجازی ایران زمین

برگزاری جلسه رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با هیات اداره کننده گروه مجازی ایران زمین
جلسه رئیس مجمع سازمان نظام پزشکی با هیات اداره کننده گروه مجازی ایران زمین در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، در این جلسه دکتر عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ضمن خوشامد گویی به این همکاران با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی تفاوت های بسیاری را با فضاهای مجازی داراست، گفت: تشکیلات سازمانی و فضای سیاسی کشور مقدرات خود و فضای مجازی نیز ویژگی های خاص خود رادارد.

وی با بیان اینکه تمامی پزشکان چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی مشکلاتی را فراروی خود حس و لمس می کنند، ابراز داشت: برای حل این مشکلات می توان به فراخور مقدرات و امکانات موجود با آن ها مقابله کرد البته بسیاری از مسائل را نمی توان در فضای واقعی رئال بدون سنجیدن ابتدا و انتهای آن مرتفع کرد.

آقازاده ادامه داد: باید صرف نظر از فضاهای هیجانی که افراد جوگیر شده و بدون کارشناسی های لازم  قولی را می دهند،  عقلایی به مسئله نگاه کنیم.

 

* با هرگونه وعده انجام نیافتنی و توخالی شخصا مخالف هستم

وی با اشاره به تفاوت های عرصه کار خبررسانی مجازی و گروه های اجتماعی با گروه های تشکیلاتی فضای واقعی، افزود: باید بتوانیم از ظرفیت های یکدیگر استفاده کنیم ضمن اینکه انتظارات باید از یکدیگر شفاف باشد و با هرگونه وعده انجام نیافتنی و توخالی شخصا مخالف هستم.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با تاکید بر اینکه سازمان یک councilاست و باید در جهت تقویت آن تلاش کنیم، خاطرنشان کرد: اجازه دهید در عرصه کار تشکیلاتی، سازمان نظام پزشکی، نظرات و تصمیمات خود را داشته باشد.

وی  گروه ایران زمین را یک گروه اجتماعی مبارک و حرکت مدنی جدید خواند و تصریح کرد: با تشکیل چنین گروه هایی همکاران می توانند به راحتی به یکدیگر دسترسی داشته و امکانات مختلفی را برای همفکری با یکدیگر ایجاد کنندالبته معایب و مزایای خود را نیز دارد که باید با کارشناسی های دقیق در آن فعالیت کرد.

آقازاده ضمن گلایه از شایعات بی اساسی که گاهی در فضای مجازی اتفاق افتاده و عواقب جبران ناپذیری را برای جامعه پزشکی ایجاد می کند، اذعان داشت: چنین شایعاتی موجب می شود برای پیگیری مشکلات پزشکان مانند کاهش دوره طرح پزشکان ضریب کای سهمیه بانوان، بهره وری جراحان در مناطق محروم، نقش و جایگاه پزشکان در سیستم سلامت و بهره وری متخصصان زنان و ماماها برای زایمان طبیعی با مشکل مواجه شده و نشر چنین شایعاتی امکانات گفتگو در این زمینه ها را مسدود می کند.

 

* هدف ما نیز قدرت بخشیدن به نظام پزشکی به عنوان خانه پزشکان است

در ادامه یکی از اعضای هیات اداره کننده گروه مجازی ایران زمین با تاکید بر اینکه نماد مدنی و قانونی و حقوقی جامعه پزشکی، نظام پزشکی است، اظهار داشت: علی رغم تمام انتقاداتی که به سازمان نظام پزشکی وارد است، اما تمام تلاش ما در این گروه حل مشکلات از طریق نماینده واقعی صنف یعنی نظام پزشکی است و تمام تلاش خود را در جهت تقویت بنیاد نظام پزشکی قراردادیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نظام پزشکی می تواند از این فرصت خجسته استفاده کرده و جایگاه خود را بازیابد، اضافه کرد: نظام پزشکی می تواند با پشتیبانی مدنی از پزشکان، بدون اینکه تحت فشار قرار گیرد، منویات خود را در هر دولتی به پیش برد چرا که هدف ما نیز قدرت بخشیدن به نظام پزشکی یعنی خانه پزشکان است.  

این عضو هیات اداره کننده گروه مجازی ایران زمین با تاکید بر اینکه اگر نظام پزشکی نخواهد تعامل مطلوبی را با جامعه پزشکی داشته باشد، پشتوانه های خود را از دست خواهد داد، افزود: زمانی هست که سازمان نقش تشریفاتی خود را می پذیرد اما اگر هدف سازمان پشتیبانی از جامعه پزشکی است، منویات مثبت خود را پیش ببرد و این فرصتی است که باید از ان استفاده کند.

 

*هدف ما تعیین سیاست های کشور از طریق نظام پزشکی است

در ادامه جلسه دکتر آقازاده با گلایه از اینکه برخی از همکاران به سازمان اتهامات بی اساسی را چون بی تحرکی و عدم توانایی در انجام وظایفش وارد کرده اند، اظهار داشت: نظام پزشکی یک council است و نه سندیکا. ماهیت Council در تمام ممالک دنیا سیاست گذاری و شبه حاکمیتی است اگر چه NGO محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما رسیدن نظام پزشکی در آینده  به سطحی از نظر استراتژیک است که سیاست های سلامت کشور را تعیین کند، تصریح کرد: به همین لحاظ است که بخشی از امور حاکمیتی مانند امور نظارتی و انتظامی به آن تفویض شده و این مهم از دوران رژیم گذشته به این سازمان داده شده است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بر اساس تفویض این مهم، هرگونه رسیدگی به شکایت از پزشک و پیراپزشک و قصور در کارشان باید با خود جامعه پزشکان صورت گیرد و به همین علت 4 هزار نفر اعضای هیات های بدوی انتظامی، 1800 کارشناس متخصص و فوق تخصص در بحث انتظامی و 1500 دادیار در کل کشور برای رسیدگی به این امور را دارا هستیم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه این ناوگان وسیع انتظامی 90 درصد شکایات و مشکلات وارد بر جامعه پزشکی را مورد کارشناسی قرار می دهد، اذعان داشت:  سطح محکومیت در این ناوگان انتظامی، بسیار پایین تر از سطح منع تعقیب و رد شکایت است و این مهم به علت کارشناسی منصفانه ای است که صورت می گیرد.

آقازاده با بیان اینکه سال گذشته از 85 میلیون اقدام درمانی سرپایی و بستری، 6 صدم درصد شکایت واصل شده، افزود: تصور کنید نظام پزشکی از این محتوا تخلیه شده و این وظیفه انتظامی به سایر نهادها سپرده شود. در هر حال روند غالب و حاکم این است که ناوگان انتظامی به عنوان یارو و یاور و مدافع جامعه پزشکی عمل کرده است.

 

*مضمحل شدن سازمان نظام پزشکی در صورت دولتی شدن

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی آفت سازمان را دولتی شدن آن عنوان کرد و گفت: ما از این مهم گریزان هستیم چرا که در هر کشوری که نظام پزشکی دولتی شد، جایگاه council آن رو به فنا رفت.

وی با اشاره به ورود سازمان نظام پزشکی ، وزارت رفاه و بهداشت و و شورای عالی بیمه در بحث نظارت بر طرح تحول نظام سلامت، خاطرنشان کرد: ماحصل آنچه که در 1690 گذشت، شکایات بسیار اندک و در حد صدم درصد در طول یکسال گذشته از زیرمیزی بود و در بسیاری اوقات با دخالت نظام پزشکی و حضور موثر همکاران، شکایت های و ادعاهای واهی شاکیانی که برای پزشکان کیسه دوخته بودند، خنثی شد و این ها مسائل بسیار با ارزشی است که نادیده گرفته می شود.

آقازاده با تاکید بر اینکه سازمان نظام پزشکی نباید از ماهیت council آن تهی و به سندیکا تبدیل شود، اظهار داشت:  ضمن داشتن وظایف معین در عرصه های تعرفه، مالیات ودفاع از پزشکان در مقابل هجمه ها که وظلیف قانونی ما و مصرح است، باید  ماهیت نظارتی خود را بر سلامت کشور و اینکه تنها سازمانی هستیم که قدرت نظارت بر دولت و مردم در امر سلامت را داریم عمل و تقویت کنیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال تعریف ابر روند های سلامت کشور برای مشخص کردن جایگاه نظام پزشکی هستیم، ابراز داشت: نظام پزشکی دولت نیست و به هیچ عنوان زیر بار بازرسی از مطب ها و بیمارستان ها نمی رود. برای این مهم دولت دارای دستگاه اجرایی است و وظیفه سازمان در این میان، تعیین سیاست، خط مشی و رسیدگی به خطاها است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ضمن خرسندی از فعالیت های بسیاری از گروه های اجتماعی، گفت: اما آن جایی که عملا باید وارد عمل شد و در مذاکرات، مراودات و مدیریت لازم صورت گیرد، برای دست یابی به این مهم نظام پزشکی باید وارد عمل شود چرا که دولت و دستگاه ها سازمان را می شناسند، مراودات دارند.

 

* نباید تصور شود نظام پزشکی خواب است

وی با تاکید بر اینکه نباید تصور شود نظام پزشکی خواب است و باید وظایف صنفی و سندیکایی را دیگران انجام دهند، تصریح کرد: هفته گذشته با گروهی از سازمان نظام پزشکی و دولت به مناسبت روز پزشک، نزدرئیس قوه قضاییه برای انجام مذاکرات رفتیم و در همان جلسه دکتر زالی خواستار اصلاح مترقی لوایحی که به مجلس می رود، شد.

به گفته آقازاده وظایف سندیکایی و صنفی در گروه های مجازی و انجمن های علمی تخصصی به راحتی قابل چرخش و تداوم است و بهره برداری از آن به نفع صنف و آینده آن خواهد بود که باید توسط نظام پزشکی انجام شود.

وی ادامه داد: ما وظیفه council خود را انجام می دهیم و همکاران می توانند درگروه های مجازی، وظایف صنفی، سندیکایی و حرفه ای ریزتری را جلو برده، نامه بنویسند، امضا جمع کنند، از همکاران کمک بگیرند تا بتوانیم از آن برای نیل به اهداف نظام پزشکی بهره برداری کنیم.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی شرکت در میزگردهای کارشناسانه در گروه های مجازی را  کمک به جمع بندی های تصمیمات در نظام پزشکی، کمیسیون های آن و انجمن های علمی تخصصی بر شمرد.

وی در خصوص همکاری گروه های اجتماعی با نظام پزشکی در جهت رسیدن به اهداف صنفی، عالیه و سیاست های بهتر برای سلامتی کشور، خاطرنشان کرد: به عنوان اولین قدم نامه تهیه شده توسط همکاران را در لینک مجمع در سایت سازمان نظام پزشکی خواهیم گذاشت و درصورت رسیدن امضاها به حد نصاب، آن را تقدیم مقام معظم رهبری خواهیم کرد تا در آینده بتوانیم با استناد به نتیجه این نامه، با قوه قضاییه و وزارت بهداشت و رفاه و سیستم های دیگر در جهت منافع صنف پزشکی تعامل داشته باشیم.

آقازاده در پایان ابراز امیدواری کرد: بسیار پسندیده و کارگشا خواهد بود جلسات گفت و شنود و مذاکرات متقابل در سطح گردهمایی و سمینار بین مسوولین سازمان نظام پزشکی و چنین گروه های اجتماعی مجازی صورت گیرد.

انتهای پیام/ع

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.