پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403

نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی گلایه کرد: وابستگی 90درصدی به واردات تجهیزات پزشکی/ ضرورت سطح بندی خدمات پزشکی و تشخیصی برای واردات تجهیزات

نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی گلایه کرد: وابستگی 90درصدی به واردات تجهیزات پزشکی/ ضرورت سطح بندی خدمات پزشکی و تشخیصی برای واردات تجهیزات
نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی با گلایه از اینکه از نظر تجهیزات آزمایشگاه های تشخیصی، رادیولوژی و اتاق عمل، وابستگی 90 درصدی به واردات از کشورهای دیگر را داریم، اذعان داشت: برای واردات تجهیزات پزشکی به کشور باید کالا همزمان ثبت سفارش، نوشته و مجدد تولید شد و به کشور وارد شود که این مهم خود پروسه ای زمان بر است.

دکتر محمد صاحب الزمانی نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به فرسوده بودن تجهیزات بیمارستان های دولتی، خاطرنشان کرد: متاسفانه بیمارستان های دولتی مجهز به تجهیزات نو نیستند و از ان جایی که تجهیزات نیز در مدت کوتاهی به روز می شوند، یا باید تجهیزات جایگزین تدارک دیده شود و یا تجهیزات قدیمی تحت تعمیر قرار گیرند.

وی با بیان اینکه برخی از تجهیزات پزشکی برای بیماران نیازمند فاقد تولید داخل در کشور است، ابراز داشت: متاسفانه تجهیزاتی که در کشور ما تولید می شود، از تنوع بسیاری برخوردار نیست و بالاجبار باید قسمت اعظم تجهیزات را از کشورهای مترقی وارد کنیم.

 

*عدم برنامه ریزی وزارت بهداشت در تربیت تولید کنندگان تجهیزات پزشکی

صاحب الزمانی با تاکید بر اینکه این توان در کشور ما وجود دارد که بتوانیم خود تولید ملی تجهیزات پزشکی را در کشور برعهده گیرپم، اظهار داشت: متاسفانه وزارت بهداشت در رابطه با تربیت تولید کنندگان تجهیزات پزشکی در کشور تاکنون برنامه درست و منظمی نداشته است تا بتوانیم در این خصوص سرمایه گذاری مناسبی را داشته باشیم.

به گفته وی ابتدا باید شرکت ها و کارخانجات تولیداتی در صنعت تعریف شده و مورد حمایت قرار گیرند اما متاسفانه تاکنون مسئولین مربوطه در رابطه با صنعتی شدن تجهیزات داخلی، احمال کاری کرده اند.

نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه برای برون رفت از این مهم باید امکانات لازم به خصوص از نظر اعتباری، فضا و نیروی انسانی در اختیار شرکت های تولیدی قرار گیرد تا به تدریج به سمت تولید تجهیزات داخلی در کشور سوق پیدا کنند، افزود: می توان با در نظر گرفتن وام بانکی با شرایط مناسب عملا این مشکل را تا حدی رفع کنند اما متاسفانه مسئولین مربوطه تنها حرف می زنند و از عمل خبری نیست.

وی در خصوص تاثیر تحریم ها بر واردات تجهیزات پزشکی، یادآور شد: تاکنون مشکلات تحریم و نوسانات ارزی در کشور مشکلات بسیاری را برای واردات تجهیزات ایجاد کرده بود چرا که کمپانی برای فروش تجهیزات تولیدی خود باید هم از نظر ارزی و هم تبادلات مالی سریع بین دو کشور اطمینان کافی را داشته باشد تا اقدام به آن کند.

 

*ضرورت سطح بندی خدمات پزشکی و تشخیصی برای واردات تجهیزات

صاحب الزمانی ادامه داد: در حال حاضر با سبک شدن تحریم ها انتظار می رود وزارت بهداشت بر اساس نیازسنجی و مکان یابی تجهیزات مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان ها را به کشور وارد کند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که خدمات پزشکی و تشخیصی در کشور سطح بندی نشود، نمی توان با برنامه ریزی صحیح تجهیزات مورد نیاز را به کشور وارد کرد و این مهم موجب می شود پس از مدتی تجهیزات موجود به علت عدم استفاده صحیح فرسوده شده و یا قطعات آن وارد نشود و مشکلات مالی عمده ای را ایجاد کند.

نائب رئیس اول شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه با سطح بندی خدمات می توان به راحتی نیاز سنجی کرد، گفت: به طور مثال اگر بدانیم در سطح یک یا دو چه خدمات پزشکی انجام می شود، بر اساس نوع و پکیج خدمات می توان تجهیزات موردنیاز را وارد و یا از تولیدات داخل استفاده کرد تا کاملا درست و به جا مورد استفاده قرار گیرد.

 وی در خصوص خبری مبنی بر عدم وجود ستگاه رادیوتراپی در سه استان کشور، ابراز داشت: در این زمینه وزارت بهداشت باید لیستی را برای توزیع تجهیزات پزشکی به شهرهای مختلف داشته باشد و امکاناتی که در سطح کشور و استان های مختلف توزیع می شود، حتما باید به ثبت برسد، اینکه بعضی استان ها از برخی تجهیزات محرومند، از بی توجهی مسئولین نشات می گیرد.

 

* اهمال کاری مسئولین در صنعتی شدن تجهیزات داخلی

به گفته صاحب الزمانی این امکان وجود داشت که از طریق شرکت های دانش بنیان تکنیک و تجهیزات را وارد و خود به تدریج آن ها را تولید کنیم اما این شرکت ها نیز به علت مواجهه با مشکلات اعتباری، توان این کار را پیدا نکردند و نشان دهنده آن است که در رابطه با صنعتی شدن تجهیزات داخلی مسئولین ما اهمال کاری کرده اند.

وی ادامه داد: برای شرکت های دانش بنیان باید اهداف واعتباراتشان به دقت تعریف و برنامه ریزی می شد و مورد حمایت و نظارت وزارت بهداشت قرار می گرفتند. هر چیزی اگر مورد نظارت حاکمیت قرار نگیرد امکان بروز مشکلاتی برایش جود دارد  اما اگر نظارت ضمن حمایت باشد، این شرکت ها می توانند موفق عمل کرده و به رفع نیاز های کشور کمک کنند.

انتهای پیام/ع  

(استفاده از اخبار با ذکر منبع الزامی است)
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.