جمعه، 10 فروردین 1403

پزشکی امروز سخت‌تر از پنجاه سال پیش است

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به اینکه پزشکی امروز از پزشکی ۵۰ سال قبل سخت‌تر شده و متعاقبا جراحی‌ها و عوارض نیز پیچیده‌تر شده است از ارائه پیشنهاد مشترک تشکیل کمیته اخلاق بیمارستانی خبر داد.

دکتر علیرضا زالی در نشست خبری چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران که همزمان با کنگره سالانه اخلاق پرستاری که از 6 تا 9 بهمن در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره یکی از چالش‌های حوزه پزشکی همانا دریافتی‌های غیرمتعارف از بیماران است توضیح داد: ما معتقدیم باید رابطه مالی بین پزشک و بیمار قطع شود و این امر هم به نفع پزشک و هم به نفع بیمار است و به این دلیل به نفع جامعه پزشکی است که می‌توان بدون دغدغه و بدون در نظر داشتن وضعیت مالی بیمار به او خدمت دهد تا در مسیر درمان چالشی به وجود نیاید.

وی ادامه داد: بنابر این قطع رابطه مالی بین پزشک و بیمار منوط به وجود و حضور شخص ثالثی است که دنیا آن را به نام بیمه می‌شناسد اما نه این بیمه‌ای که ما هم اکنون در کشورمان داریم. بلکه بیمه‌ای که از نظر اقتصادی قدرت نقدینگی مناسبی داشته باشد که این امر نیز منوط به تجمیع بیمه‌ها است تا بتوانند به سرعت مطالبه جامعه پزشکی را بپردازند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: همچنین بیمه قطعی باید بیماران را به طور کامل پوشش دهد و عمق کافی داشته باشد زیرا بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب جزو اسناد بالادستی و راهبردی نظام به حساب می‌آید بیمه‌ها باید از شرایط کمی و کیفی مناسب برخوردار باشند که متاسفانه هم اکنون اینگونه نیست.

* پزشکی امروز از پزشکی 50 سال پیش سخت‌تر شده است

زالی با اشاره به نیازها و تغییر بیماری‌ها عنوان کرد: پزشکی امروز از پزشکی 50 سال پیش بسیار سخت‌تر و اعمال جراحی نیز بهتر شده است و متعاقبا عوارض نیز پیچیده‌تر خواهد بود. 

وی ادامه داد: در تمام دنیا تجربه‌ها به سمت یک بیمه‌ قوی سوق پیدا کرده است ما نیز باید در کشورمان به سمت یک بیمه درمان بهنگام حرکت کنیم. زیرا بیمه های کنونی کشورمان هم اکنون در جایگاه حقوقی قرار ندارند که بخواهند نقش ثالث بین بیمار و پزشک را ایفا کنند. 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه سوال خبرنگاران  در پاسخ به این پرسش کهبه وضععیت اخلاق پزشکی کشور به نمره‌ای می‌دهید گفت: بنده قائل به اینگونه نمره‌دهی‌ها نیستم ولی می‌توانم عنوان کنم که سالانه میلیون‌ها خدمت پزشکی ارائه می‌شود و همانطور که چند روز پیش وزیر بهداشت گفتند بالغ بر 40 هزار نوع کار در حوزه سلامت انجام می‌شود. و 6 هزار مداخله در نظام سلامت صورت می‌پذیرد.

* تشکیل کمیته اخلاق بیمارستانی

وی تصریح کرد: در این راستا تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی و توسعه فلوشیپ‌های اخلاق پزشکی بسیار مهم است زیرا هر فلوشیپ می‌تواند به عنوان سفیر تخصص‌های پزشکی به حساب آید. بنابراین ما به طور مشترک پیشنهادی برای پیگیری تشکیل کمیته اخلاق بیمارستانی   را ارائه کردیم تا چالش‌‌های اخلاقی را در حوزه پزشکی بهتر پیگیری کنیم. 

زالی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مشکل بیماران در زمینه ویزیت متخصصان که برخلاف قانون در کوتاهترین زمان ممکن بیمار را معاینه می‌کنند توضیح داد: این مسئله راه حل دارد ولی اول باید این توضیح را بدهم که در کشور ما ویزیت‌های کنونی براساس یک تعریف سنتی صورت می‌پذیرد در حالی که در دنیا ویزیت‌ها به 9 بخش تعریف می‌شود که مهمترین آن بحث زمان‌ و مهارت‌سنجی است. 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه توضیح خود بیان داشت: مثلا یک پزشک با تجربه نسبت به یک پزشک تازه فارغ‌التحصیل  با سرعت و دقت بیشتری تشخیص بیماری را می‌دهد بنابراین باید ویزت‌های آنها در قالب جداگانه تعریف شود. ولی متاسفانه امروزه روش‌های ویزیت‌های کشورمان منصوب شده است. 

وی تصریح کرد: بنابر این ما در تعاریف ویزیت‌ها از یک ویزیت معمولی تا یک ویزیت چندجانبه با حضور چندین متخصص می‌توانیم لحاظ کنیم کما اینکه وزیر بهداشت نیز موافق این مقوله هستند. ولی ما با چالش مالی و عدم زیرساخت‌ها در کشورمان مواجهیم کما اینکه این مسئله در کتاب تعرفه‌گذاری نیز تعریف شده است ولی باید نظر وزارت بهداشت و وزارت رفاه را نیز جلب کنیم تا اجرای تعاریف جدید اجرای ویزیت‌ها به صورت آزمایشی در برخی جاها اجرا شود. 

زالی در ادامه توضیح درباره مشکل ویزیت متخصصان توضیح داد: البته برای اینکه متخصصان وقت ویزیت بیشتری برای بیماران بگذارند باید سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز اجرا شود تا مردم اول به پزشک عمومی مراجعه کنند و بعد پزشک عمومی آنها را متخصصان ارجاع دهند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره یک مشکل مهم در بیمارستان میلاد با این زمینه که در طول شیفت شبانه در این بیمارستان پزشکان و متخصصان در ساعات مختلف جابه‌جا می‌شوند و یک بیمار مجبور است در هر ساعت نظر متفاوت این پزشکان و متخصصان را با پرداخت هزینه‌های مالی بگیرد، گفت: بنده از جزئیات این مشکل اطلاعی ندارم کما اینکه در طول شب نیز شیفت پزشکان تغییر می‌کند ولی با توجه به جزئیاتی که اشاره شد در صورت ارائه اسناد این مدل مسلما آن را به مسئولین تامین اجتماعی منتقل می‌کنم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور همچنین درباره چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران که همزمان با کنگره سالانه اخلاق پرستاری در تاریخ 6 تا 9 بهمن برگزار می‌شود، افزود: در این کنگره تقریبا همه حوزه‌های سلامت ذینفع هستند و این کنگره با ا ستقبال بالایی مواجه شده است و مقالاتی هم که به این کنگره ارسال شده است از کیفیت بالایی برخوردار بوده زیرا امروزه اخلاق پزشکی دغدغه جدی ارائه دهنده خدمت و همچنین دریافت‌کنندگان خدمت است. 

زالی در خاتمه با اشاره به برگزاری جلسات شورای اخلاق پزشکی که همه دستگاه‌ها در آن حضور دارند و مفاد این جلسات ضمانت اجرای خواهد داشت گفت: امیدواریم پروتکل‌هایی که پس از برگزاری چهارمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی تدوین می‌شود در اجرا به عنوان دستاوردهای این کنگره مورد استفاده قرار گیرد. 

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.