جمعه، 10 فروردین 1403

اعتراض به پخش گزارشی در شبکه خبر

 اعتراض به پخش گزارشی در شبکه خبر
مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در اعتراض به پخش گزارشی در برنامه با 19 و نیم شبکه خبر خواستار هماهنگی و مشورت در موارد مرتبط با سلامت شد. متن کامل این نامه به شرح زیر است:

__

_
 _

 

برادر گرامی جناب آقای عبدالرضا بوالی

مدیر محترم شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی

 

سلام علیکم

                احتراماً ضمن تبریک سال نو در پی پخش گزارشی در برنامه با «19 و نیم» در روز دوشنبه مورخ 24/12/93 که در آن بیماری با حضور یکی از متخصصان بیماری‌های پوست در خصوص مشکلات اعمال زیبایی سخن می‌گوید موارد زیر به اطلاع می‌رسد:

1- پخش چنین گزارش‌هایی به دلیل ذکر نکات فنی و حرفه‌ای پزشکی نیازمند هماهنگی و مشورت با سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران است که متأسفانه در گزارش مذکور این مهم رعایت نشده است.

2- هیچ فردی با نام بیمار یاد شده در سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی و یا دادگاه رسیدگی به جرائم پزشکی تحت هیچ عنوانی شکایت ثبت شده ندارد.

3- نام هیچ پزشک عمومی که در زمینه‌های ذکر شده در برنامه فعالیت داشته و اخیراً متواری شده در این سازمان ثبت نشده است؛ لذا ذکر این مورد مصداق تشویش اذهان عمومی و توهین به پزشکان عمومی کشور محسوب می‌شود.

4- همان‌طور که در گزارش مذکور آمده است مطابق تبصره 1 بند 14 قسمت ب آیین‌نامه استانداردسازی تابلو و سرنسخه‌های مؤسسات پزشکی، پزشکان می‌توانند 3 عنوان که در آن علاقه و تبحر بیشتری دارند را به عنوان مشخصات سرنسخه و یا در تابلوها بدون ذکر عنوان تخصص یا فوق تخصص درج نمایند که البته مطابق ضوابط مصوب شورای‌ عالی نظام پزشکی است.

5- همان‌طور که در گزارش نیز عنوان شد زیبایی جزء رشته‌های مصوب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نمی‌باشد. لذا استفاده از عنوان زیبایی اختصاص به متخصصان بیماری‌های پوست نداشته اگر چه ذکر آن نیز مطابق قانون نمی‌باشد.

6- گزارش و مطالبی از این دست در خصوص که حدود صلاحیت حرفه‌ای شاغلین رشته‌های پزشکی انحصاراً از اختیارات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران بوده لذا شایسته است قبل از تولید و پخش چنین گزارش‌هایی بدواً نظرات این دو نهاد اخذ گردد.

7- از رسانه انتظار می‌رود حسب وظیفه ذاتی و اطلاع‌رسانی که بر عهده گرفته است به اطلاع مردم برساند که در هر مورد از تبلیغات مختلف آرایشی و بهداشتی پزشکی و درمانی که در مجلات و یا جراید و مطبوعات منتشره در سطح کشور مشاهده می‌نمایند، قبلاً از سازمان نظام پزشکی استعلام نموده تا دچار عوارض بعدی نگردند.

8- پزشکان عمومی کشور بار اصلی درمان به ویژه در بخش‌های اورژانس و مناطق محروم کشور را بر عهده دارند و قطعاً زیر سؤال بردن توانمندی‌های فوق‌العاده آنان اعتبار دانشگاه‌های علوم پزشکی را خدشه‌دار خواهد کرد؛ که واضح و مبرهن است بدون حضور این گروه بزرگ از پزشکان، درمان و سلامت کشور ابتر خواهد ماند.

شایان ذکر است در همه گروه‌های پزشکی و به طور اعم در همه اصناف متخلفانی وجود دارند که شئونات حرفه‌ای و نظامات مترتب بر مسائل علمی را رعایت نمی‌نمایند که این گروه مورد تأیید هیچ یک از مراجع قانونی کشور نمی‌باشد و خوشبختانه با هوشیاری مردم و نهادهای نظارتی به دست قانون سپرده می‌شوند.

در پایان ضمن سپاس مجدد از همکاری‌های رسانه‌ی ملی در ارتقای سطح کیفی و کمی آگاهی مردم نسبت به امور سلامت، با توجه به دقت نظر و ظرافت‌هایی که در امور درمان و صلاحیت‌های حرفه‌ای موجود است آمادگی این سازمان را خصوص مشاوره در پخش چنین برنامه‌هایی اعلام می‌دارد.

 

دکتر رضا لاری‌پور

مشاور رئیس کل

و مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.