شنبه، 1 اردیبهشت 1403

نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی انتقاد کرد: عدم حمایت کافی از صاحبان ایده و فناوری در کشور

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشکده علوم پزشکی تهران با انتقاد از عدم حمایت کافی از صاحبان ایده و فناوری در کشور گفت: چالش اصلی صنعت داروسازی، کیفیت است و افرادی باید در این خصوص پاسخگو باشند که زمینه های لازم برای ارتقای کیفیت دارو در صنعت داروسازی را در دهه های گذشته فراهم نکردند و جزئی از منتقدان اصلی این کیفیت شده اند.

دکتر سید حمید خوئی عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشکده علوم پزشکی تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی، با نامناسب خواندن وضعیت فعلی صنعت داروسازی در ایران، علی رغم پتانسیل های بسیار خوب موجود در داخل کشور تصریح کرد: شاید امروز کمتر دارویی باشد که دانشمندان ایرانی امکان تولید آن را نداشته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری ازداروهای وارداتی نه به علت اینکه فناوری ساخت آن در ایران وجود ندارد بلکه به علت هزینه های سنگین تولید آن برای مساحت محدود کشور، مقرون به صرفه نیست و اقدام عملی برای ساخت این داروها صورت نگرفته است.

 

* پیش فرض مسلم صاحب نظران، کیفیت بالای داروهای وارداتی است!

نایب رئیس دوم شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر آن که حساسیتی که برای کیفیت داروهای ساخت داخل نشان داده می شود یا بیشتر یا به همان اندازه نسبت به داروهای وارداتی هم باید صورت گیرد، اذعان داشت: متاسفانه هیچگاه صحبت از کیفیت داروهای وارداتی نیست و پیش فرض مسلمی برای صاحب نظران و منتقدان کیفیت داروی ایرانی وجود دارد که هر داروی وارداتی، از بالاترین استانداردها و کیفیت ها برخوردار است.

وی این مهم را ظلمی در حق صنعت داروسازی ایران عنوان و تصریح کرد: پیش از انقلاب داروهای وارداتی عمدتا از کمپانی های صاحب نام و از کشورهای عمده صنعتی چون امریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و سوئیس وارد می شد اما امروز وقتی از هر جا دارو  وارد می شود، نه تنها عنوان داروی وارداتی را پیدا می کند بلکه تصور می شود مصونیت کیفیت را نیز داراست.

به گفته عضو داروساز هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، امروز صنعت داروسازی کشور در وضعیت کاملا مطلوبی قرار دارد اما در شرایط فعلی که این صنعت بسیار  نقد پذیر است، از بسیاری از کارخانجات داروسازی که با  داروهای وارداتی خود در بازار ایران نفوذ کرده اند، کیفیت داروی داخل اگر بالاتر نباشد، پایین تر نیست.

وی اضافه کرد: به هر حال برای برون رفت از وضعیت کنونی چند اقدام اساسی توسط دولت به عنوان متولی اصلی بخش سلامت در کشور باید انجام شود و اقدامات عملی جامعی را برای تحقق این شرایط فراهم کند.

 

* حمایت مالی از صنایع به منظور ارائه تسهیلات ارزان برای نوسازی صنایع دارویی

خوئی، اولین اقدام دولت را آزاد سازی قیمت دارو عنوان کرد و گفت: دومین اقدام زمینه سازی حمایت سیاسی، اقتصادی و معنوی برای تقویت صادرات دارو است تا بتوانیم برای گردش اقتصادی بهتر در صنایع داروسازی ایرانی، عرصه مصرف داروها را گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: صادرات همان قدر که مبحثی اقتصادی محسوب می شود، سیاسی نیز هست به این معنا که دولت باید از سرمایه و کالای ایرانی در بیرون از مرز های ایران حمایت سیاسی تمام عیاری داشته باشد تا بتوانیم وارد بازار های دارویی جدید در خارج از مرز های کشور شویم.

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی دانشکده علوم پزشکی تهران حمایت مالی از صنایع به منظور ارائه تسهیلات ارزان برای نوسازی صنایع دارویی را اقدام سوم عنوان کرد و افزود: متاسفانه بخش عمده ای از ماشین آلات صنایع دارویی ما فرسوده است و سود ناچیز دارو ها به علت پایین نگه داشتن دارو ها، اجازه نوسازی صنایع را نمی دهد. در این زمینه دولت باید در یک اقدام ملی، تسهیلات مالی ارزان در اختیار صنایع داروسازی ایرانی قرار دهد تا هم بتوانند به نوسازی ماشین آلات مبادرت ورزند و هم استانداردهای GMP خودرا ارتقا دهند.

 

* لزوم حمایت معنوی از داروی ایرانی برای عدم تعرض خودی ها و غریبه ها

وی حمایت معنوی را یکی از مهمترین اقدامات در این عرصه ذکر و خاطرنشان کرد: داروی ایرانی در شرایط فعلی که مورد تعرض و تهاجم خودی ها و غریبه ها قرار دارد، به شدت نیازمند حمایت معنوی است چرا که کالای ملی باید به عنوان یک افتخار ملی شناخته شود و اگر نقصی هم در کیفیت وجود دارد باید همه به یاری هم در جهت رفع آن بکوشند تا خدای ناکرده گمان نرود که برخی اصرار بر پایین بودن کیفیت داروی ایرانی برای توجیه هجوم و سیل واردات دارو دارند.

عضو داروساز هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ اظهار داشت: با عنوان بی کیفیت بودن داروهای داخل، دروازه ها را در مقابل داروهای وارداتی باز می کنند و این قطعا اقدامی در راستای منافع ملی نیست. دراین زمینه باید تمام دست اندرکاران و نهادهای درگیر دست به دست هم دهند و همه شرایط لازم برای ارتقای کیفیت داروی ساخت داخل را محقق کنند.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.