جمعه، 10 فروردین 1403

علی نوبخت: هدف مجمع ایجاد اتحاد و همدلی بین جامعه پزشکی و برخورداری از رایزنی با مسئولین جهت برنامه های کلان سلامت کشور

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی به نقل از سایت مجمع انجمن ها با دکتر علی نوبخت دبیر محترم مجمع انجمنهای علمی گروه پزشکی و نماینده محترم مجلس شورای اسلامی به علت سابقه گسترده وی در امر پایه گذاری، نگاهداری و ارتقاء فعالیت انجمنها و حمایت از انجمن ها به گفتگو نشستیم.

*در مورد تاریخچه مجمع انجمن هاست ممکنه توضیح بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم

سالها بود که خلاء همفکری در مورد مسایل عام مسایلی که مرز تخصصی نمی شناسد بین اساتید رشته های گروه پزشکی احساس می شد به همین منظور در سال 1382 با کمک استاد دکتر فاضل طی جلسه ای از تمامی دبیران و روسای محترم انجمن های علمی گروه پزشکی دعوت بعمل آمد و در آن جلسه توضیح داده شد که با توجه به اینکه سالهاست انجمنهای علمی تشکیل شده است و تمامی انجمنها در این سالها به کار تخصصی شان پرداخته اند ولی یکسری مسایلی که به عموم انجمن ها ارتباط پیدا می کند و رشته در آن دخالتی ندارد مثل رعایت اخلاق پزشکی، مسایل تعرفه ها، مالیاتها یا اظهار نظرهای کارشناسی که برای تعیین نظام سلامت باید انجام شود و همفکری لازم در این موارد بین انجمن ها انجام نمی شود که پس از هم نظری اساتید و تایید مسئولین محترم انجمنهای مدعو برای هم اندیشیها و تبادل افکار، تشکیل مجمع انجمنها پیشنهاد شد و آنجا تصمیم برآن شد که مجمع عمومی برای انتخابات هیأت مدیره با حضور روسا و دبیران محترم انجمنها (حدود 150 تا 200 نفر) تشکیل شود و اساسنامه مجمع تنظیم گردید.

در سال 1382 مجمع عمومی تشکیل و هیأت مدیره 17 نفره انتخاب و تعیین شدند که از آن سال به بعد هر چهار سال یکبار با حضور روسا و دبیران محترم انجمن ها مجمع عمومی برای انتخابات هیأت مدیره تشکیل می شود که آخرین انتخابات مجمع انجمن ها در سال 1392 انجام شد و اعضای هیأت مدیره منتخب در جلسه خود آقای دکتر فاضل را بعنوان رییس و اینجانب را بعنوان دبیر مجمع، آقایان دکتر ظفرقندی و دکتر گل علیزاده نواب رییس و آقای دکتر حسینی را بعنوان خزانه دار تعیین نمودند.

امیدواریم از حاصل این اتحاد و همبستگی، هم رشته پزشکی و هم مسئولان مملکتی استفاده نمایند کما اینکه در گذشته برای دریافت مشورت می بایستی از 176 انجمن تشکیل شده دعوت می شد که بعضی از انجمنها خودشان شاخه های متعددی  را ایجاد نموده اند که اینکار تقریباً غیرقابل اجرا بود. اما اکنون می توانند راحت به مجمع انجمن ها دسترسی داشته باشند که این عصاره آن انجمن هاست و مشورت های لازم را با کلیه انجمن های گروه پزشکی انجام می دهد و انشااله برای مملکت مفید باشد.

 

*ممکنه تاریخچه ای در مورد نحوه تشکیل انجمن های علمی گروه پزشکی ارائه فرمایید.

در سالیان اخیر تعداد زیادی از افراد به جامعه پزشکی معظم ایران پیوستند خیلی خوب است که سابقه ای در مورد نحوه تشکیل انجمنها بدانند. در سال 1365 یک سری از انجمن های علمی پزشکی که دایر بودند به دلایل سیاسی منحل شدند این انجمنها از قبل از انقلاب شکل گرفته و فعال بودند و یکسری هم بعد از انقلاب از وزارت کشور مجوز گرفته بودند و فعالیت امور صنفی و علمی داشتند. بنابر ملاحظاتی انجمن ها در تابستان سال تحصیلی 1365-1364 اعتصاب می کنند و سیستم وقت هم تصمیم به انحلال نظام پزشکی وقت و کل انجمن ها می گیرد.

بعد از این اتفاق انجمن ها باری به هر جهت امورشان را می گذراندند و تعدادی از آنها برای شروع فعالیت خود به وزارت کشور وقت درخواست داده بودند که پروسه بسیار طولانی را می بایستی طی می کردند، تا اینکه در دولت اول آقای هاشمی رفسنجانی ایشان از آقای دکتر فاضل بعنوان وزیر بهداشت دعوت کردند و آقای دکتر فاضل که از مجلس رای اعتماد گرفتند کار را در شهریور 1368 شروع نمودند و از بنده نیز بعنوان یکی از معاونین دعوت به همکاری شد.

اینجانب ابتدا در معاونت دانشجویی بعد در سال 1369 در معاونت درمان، توفیق خدمتگزاری در وزارت بهداشت را داشتم. در آن سال ها برای حل مسایل کلان مملکت در بخش بهداشت و درمان ما به تنهایی به همراه تعدادی از مدیران و روسای دانشگاه ها نمی توانستیم مشکلات پهنه ایران را حل کنیم و باید با کل جامعه پزشکی که خدمت اصلی را آنها شبانه روز ارائه می کنند پیوند می خوردیم چون انجمنی وجود نداشت ما نمی توانستیم از اساتید برای همفکری و نظرات کارشناسی در امور کمک بگیریم و به این فکر افتادیم به جهت رعایت اصول دموکراسی و فراهم شدن زمینه رشد و شکوفایی جامعه پزشکی و هم اینکه دولت از رای زنی رسمی آنها برخوردار گردد چاره ای نبود تا دوباره انجمن ها را شکل دهیم و فعال کنیم.

قانون در آن زمان برای تشکیل انجمنها می گفت باید از طریق وزارت کشور وقت مجوز بگیرند. وزارت کشور وقت هم با داشتن سابقه گذشته انجمنها به راحتی مجوز نمیداد ولی ما در تلاش بودیم تا از این حلقه بیرون برویم. به این منظور مصوبه ای در سال 1369 در شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشت (جناب دکتر  فاضل آن زمان عضو شورای انقلاب فرهنگی بودند) آنجا گفته شد که انجمن های پزشکی که می خواهند کار علمی انجام دهند چه لزومی دارد مثل یک سری احزاب و NGOهای خاص که اهداف سیاسی و اقتصادی فرهنگی دارند برخورد شود و برای تأسیس از طریق وزارت کشور اقدام نمایند.

به حکم حضرت امام (ره) مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزشمند و به لحاظ قانونی مورد اعتنا قرار می گرفت. این بود که مصوب شد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت علوم آن زمان هر کدام یک کمیسیونی تشکیل دهند و آن کمیسیون از متخصصین رشته های مختلف درخواست نماید یک هیات موسس ایجاد شود و هیات موسس هم رشته های خودشان را دعوت نمایند تا مجمع انجمن آن رشته را تشکیل دهند و در آن مجمع هیات مدیره انتخاب شود که اینکارها صورت گرفت و ما در وزارت بهداشت توانستیم در فرصت یکساله ای به بیش از 32 انجمن اصلی پزشکی اجازه فعالیت دهیم که آنها خودشان را بازیابند و مسایل علمی شان را پیش ببرند و در این مسیر تعالی علمی به وجود آید و ما هم از نظرات کارشناسی و مقتدرانه مسئولین انجمنها برخوردار شویم.

پس از اتمام دوره مسئولیت در وزارت، افراد دیگر تشریف آوردند و این راه را ادامه دادند و ما به عنوان بنیانگذاران دیدیم که به قسمتی از اهداف رسیده ایم و یک قسمتی معطل مانده است. همانطور که در ابتدا عرض کردم سال 1382 تقریباً در یک پروسه 12 ساله تعداد زیادی انجمن تشکیل شدند که این انجمنها بخاطر رشته هایشان همه شروع به تشکیل شاخه های تخصصی و فوق تخصصی در انجمن اصلی نمودند که باعث شاخه شاخه شدن گردید که این خلاف نیت ما بنیانگذاران بود و برای اتحاد و همبستگی و همدلی شعب مختلف تقسیم شده، به این نتیجه رسیدیم که چاره ای نیست باید دوباره اینها راگرد هم آوریم و آنجا بود که از روسا و دبیران محترم دعوت شد و توضیح دادیم که عزیزان، این تشکیل انجمن های علمی شما لازم بوده است ولی کافی نیست و کفایتش این است که دوباره دور هم جمع شویم و مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی را تشکیل دهیم.

 

*در مورد اهداف و استراتژی مجمع انجمنها توضیح میفرمایید

هدف ایجاد اتحاد و همدلی بین جامعه پزشکی و برخورداری مسئولین از رای زنی برای رسیدن به برنامه های تخصصی با در اختیار گذاشتن نظرات مشورتی و کارشناسی انجمنهای علمی در برنامه کلان مملکت از طریق مجمع انجمنهای علمی گروه پزشکی است. به همین دلیل مجمع انجمنها می تواند صاحب نظر باشد.

 

*جایگاه مجمع را چگونه می بینید و آینده را چگونه پیش بینی می کنید؟

مجمع انجمنها مرجع است و به آن جایگاه رفیع خود رسیده است. در حال حاضر کلیه انجمن ها (جز بعضی از انجمنها که بدلایل سیاسی و آنانی که خلاف هدف مجمع فعالیت می نمایند ما خیلی هم میل نداریم آنها به ما بپیوندند چون اساساً خلاف هدف اتحاد، شاخه شاخه شده اند) عضو مجمع می باشند و مسئولین نظام پزشکی و وزارت بهداشت مجمع را به عنوان مرجع می شناسند و مسئولین محترم کشوری هم از نظرات کارشناسی مجمع استفاده می نمایند.

جایگاه مجمع جایگاه رفیعی است بطور مثال در 3 دوره اخیر انتخابات سازمان نظام پزشکی به این شکل بوده است که هر لیستی که مجمع با امور کارشناسی تهیه و ارائه نموده است بالای 90% اعضای همان لیست برای تهران بزرگ رای آوردند که این موضوع کاملا جایگاه مجمع را نشان میدهد.

 

*هیأت مدیره جدید مجمع و فعالیت های دوره جدید در مقایسه با فعالیت گذشته چه تفاوتی دارد و چگونه ارزیابی می کنید؟

سربلندیم به اینکه در آخرین انتخاباتی که انجام دادیم (انتخابات ما یک الگویی است از انتخابات کلان مملکت) و این دفعه آخر مجمع ما مزین شد به حضور یکسری از برادران و خواهران که خداییش در تعالی این مجمع به ما کمک کردند.

استاد دکتر سیدجلیل حسینی خودش الان نیست خدایش هست که مرد نجیب، با تقوا و دوست داشتنی و مدیر و برنامه ریز است، از این بزرگوار مملکت چه نفعی میبرد که از برکت مجمع است.

 

*نقش مجمع و انجمنها را در برنامه ریزی کشور چگونه ارزیابی می کنید؟

در حال حاضر آقای دکتر سیدجلیل حسینی عضو هیأت مدیره مجمع و رییس امور سلامت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است یعنی کل وزارتخانه هایی که به هر شکل به امور سلامت ایران ارتباط پیدا می کنند در زیر مجموعه ایشان است و در اصل یک هدیه این مجمع به نهادهای برنامه ریز و اثر گذار مملکت است و ایشان مغز متفکر این مملکت است.

سازمان مدیریت که قبلاً به ناحق منحل شده بود و این مملکت دچار عارضه گردید مجدداً با برکت مشورت برادران با مجمع، نیروهای اصلی که از چند فیلتر انتخاباتی پیروز آمده بودند همانند آقای دکتر حسینی  معرفی گردیدند. دکتر حسینی در انجمن اورولوژی همیشه رای بالا دارد و سالها رییس انجمن بوده اند و بعد غیر از اورولوژی از بین تمام انجمنها آمده اند انتخاب شده اند  یعنی فیلتر در فیلتر و ما این هدیه را به نهاد برنامه ریز مملکت اهدا نمودیم که به نظر من از این بهتر نمی شود.

 

*نقش مجمع و انجمنها را در طرح تحول سلامت چگونه ارزیابی می کنید؟

طرح تحول سلامت هدیه مسئولین ارجمند مملکتی و دولت تدبیر و امید به مردم ایران بوده است و مسئولین محترم وزارت بهداشت از اجرای آن سربلند هستند. این طرح نیاز به همدلی و همکاری دارد. لازم است من در مورد چند نکته آن تذکر دهم ابتدا اخلاق پزشکی، پزشکان محترمی که نیروهای اصلی این طرح هستند و مردم محترم ما از خدمت شبانه روزی آنها  استفاده می کنند نیاز است که یک جاهایی جامعه پزشکی کمک کند یکی در رعایت اخلاق حرفه ای که واقعاً در خیلی از جاها جز ما و خدا هیچکس دیگری با مریض نیست اینجا فقط وجدان است و قسمت اعظم افرادی که به لباس مقدس پزشکی ملبس شده اند خدا را ناظر بر اعمال دارند و اخلاق حرفه ای را رعایت می کنند ولی با همه اینها نظر به اینکه بعضی از احتیاجات هم دیده شده در حرفه بخصوص در بعضی از رشته ها ما مثل بقیه خودمان را در مقابل قانون موظف می دانیم و تمام قوانین از رسیدگی به تخلفات و جرایم ما بر ما حاکم و ناظر است.

ولی دیدگاه ما هم مذهبی و هم عقلی است، "به حساب خودتان برسید قبل از اینکه به حسابتان برسند" در همین راستا مجمع هم در هیأت مدیره خودش کمیته اخلاق پزشکی تشکیل داد و هم از تمام انجمنها خواست که کمیته اخلاق پزشکی را تشکیل دهند.

بعضی از قضاوتها فقط سرمبلغ ویزیت است مبلغ درست است که باید نظم داشته باشد ولی همه رعایت اخلاق حرفه ای این نیست، از لحظه ای که مریض می آید در بیمارستان، نگهبانی به چه شکل برخورد می کند، ماشین ارباب رجوع را به چه نحوی راهنمایی میکند که کجا پارک نماید، بعد پذیرش و بعد بخش و پرستاران محترم و اتاق عمل، رادیولوژی تمامی کادر بیمارستانی اگر احترام و کرامت این فرد را حفظ کنند اخلاق حرفه ای رعایت شده است و یا اگر بیمار به مطب اطبا مراجعه نماید در آنجا جایی برای نشستن نباشد بی احترامی است منشی بداخلاقی کند باز کرامت مخدوش شده است متاسفانه در جامعه مردم اهل کمیات شده اند و قضاوتها هم در کمیات است، ولی بقیه رفتارها چی، معاینات چی، در نسخه نویسی چقدر توضیح داده شده برای بیمار داروهاش را چک کرده، کنترلش چطوری بوده، ضرورت عملش چه بوده اینها ضرورت است که کمیته اخلاق پزشکی می بایستی به آن بپردازد. پس ما آمدیم پیشاپیش برای منزه نگهداشتن، جامعه منزه پزشکی این کارها را انجام داده ایم که یکی از کارهای مهمی که ما برای انجام تغییر و تحول نظام سلامت در تلاشیم بوده ایم.

دوم: گسترش کمی خدمات و کیفی نمودن آن، کمی یعنی تعیین راهنمای بالینی (گایدلاین)، بعنوان مثال باید نحوه درمان تشخیص داده شود آیا بیمار  جراحی دارد و یا دارو درمانی، تهیه گایدلاین نقش به سزایی در این مورد دارد. تهیه گایدلاین بالینی گاهی وظیفه بیمه هاست مثلاً بیمه می گوید اگر پزشک این دستورات را به این شکل رعایت کند (مطابق گایدلاین) هزینه پرداخت می شود در غیر اینصورت پرداخت نمی شود، بیمه های ما هم خیلی هایشان نوپا هستند و امکانات فنی و کارشناسی وسیعی ندارند، به همین دلیل مجمع انجمنها با کمک بیمه ها و وزارت بهداشت با معاونت محترم آموزشی در تهیه گایدلاین همکاری نموده است. و باید گفت اگر طرح پزشکی گایدلاین نداشته باشد یعنی نقشه راه ندارد که ما در تهیه این نقشه راه همانطور که گفته شد همکاری نمودیم و گفتنی است با وجود گایدلاین و رعایت اخلاق و علم آینده خوبی پیش بینی می شود.

 

*چه راهکاری برای توسعه همکاری و بهره مندی از ظرفیت انجمنها توسط نهادهای قانون گذاری پیشنهاد می نمایید؟

تعامل لازم است و کارهای سیاسی و اجتماعی تبلیغی لازمه  ارتباط برقرارکردنها میباشد که آنها را الحمدلله فعلاً داریم. همکاری با مسئولین محترم سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و  هم با سازمانهای بیمه ای تأمین اجتماعی و سلامت و مورد دیگر مجلس بود که این حقیقت هم به خواست خدا و همدلی برادران و خواهران محترم به مجلس راه یافتیم، امیدواریم با تبادل افکار و رای زنی بتوانیم تعالی اهدافی را که جمهوری اسلامی ایران دارد و دلسوزیهایی که باید برای مردم انجام شود تلاش نماییم.

مقام معظم رهبری چه ریاست محترم جمهور و همینطور بقیه مسئولین خودشان را خادم و خدمتگزار مردم می دانند مردمی که خداییش خیلی نشان دادند ویژه هستند چه در ایثار و گذشت و فداکاری و تحمل سختی ها و پشت هم ایستاده اند و به موقع پای صندوقهای رای آمدند و مردم ما مردم ویژه ای هستند و لایق هر نوع خدمتگزاری می باشند.

جناب دکتر نوبخت مجدداً از جنابعالی تشکر می کنم که وقت گرانبهایتان را در اختیار اینجانب گذاشتید و به سوالات پاسخ دادید.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.