چهارشنبه، 29 فروردین 1403

آموزش پزشکی در کشور نیازمند بازنگری است

آموزش پزشکی در کشور نیازمند بازنگری است
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ​با اشاره به مشکلات متعدد و وسیع در جامعه پزشکی گفت : یکی از این مشکلات، موضوع مهم آموزش پزشکی است که شیوه ای کهنه و فرسوده دارد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ، دکتر ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی درنخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه  اظهار کرد : افتخار می کنم که عضو جامعه پزشکی هستم؛ زیرا با تلاش جامعه پزشکی از نظر خودکفایی رقیب نداریم و امکان درمان هر بیماری در ایران وجود دارد. امروز جامعه پزشکی نیازهای مردم را در ایران تامین می‌کند و نیاز به اعزام به خارج از کشور نیست؛ زیرا بیمارانی که به خارج می روند مشکلات جدی را متحمل می‌شوند.

 

وی ضمن انتقاد به روند کنونی آموزش پزشکی در کشور بیان کرد : باید طرح پزشکی اصلاح شود و بویژه وضعیت نامناسب دستیاران و پزشکان به خصوص ساعت کاری آنها که بسیار بالا است ، میزان خطای کاری آنها نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به این که یکی از مهمترین مشکلات در پزشکی کشور بحث آموزش پزشکی است؛ افزود: معتقدم آموزش کنونی پزشکی دیگر کهنه شده است و نباید از طریق کنکور و یک نمره برای رشته‌های پزشکی و قضاوت دانشجو انتخاب کنیم، شیوه کنونی آموزش پزشکی در کشور مردود است و باید افراد با شیوه جدیدی وارد این رشته‌های مهم شوند.

 

دکتر فاضل در بخش دیگری از سخنان خود به انباشتگی و توزیع نامناسب پزشک در نقاط مختلف کشور اشاره کرد و ادامه داد :  درباره طرح پزشکی باید گفت چون تحصیل پزشکی رایگان است متعاقبا فارغ التحصیل این رشته باید به مملکت خدمت کند، ولی هم اکنون این طرح قابل قبول نیست . همه رشته های کشور نیز در دانشگاه های دولتی رایگان است ولی این پزشکان هستند که باید برای هر مقطعی طرح بروند که این روند باید اصلاح شده و  پزشک فقط یکبار طرح را برود.

 

به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی در سایر کشورها بیش از اندازه کار کردن در رشته پزشکی تخلف است چون  احتمال خطای پزشک بالا می‌رود ولی هم اکنون پزشکان و بویژه دستیاران با حقوق بسیار پایین ساعات بسیار بالایی به فعالیت مشغول هستند.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با انتقاد از عملکرد بیمه‌ها در کشور نیز عنوان کرد: بیمه در ایران فعالیت می‌کند تا بیمار از خدمات آن راضی باشد ولی هم اکنون با عملکرد ضعیف سازمانهای بیمه گر نه تنها بیمارها راضی نیستند بلکه پزشکان نیز از عملکرد بیمه‌ها رضایت ندارند.

وی با اشاره به این که حرفه پزشکی دشواری هایی دارد و کمتر حرفه ای با این مشکلات مواجه است؛ تصریح کرد : طبق آمار میزان شکایت ها نسبت به خدمات بسیار ناچیز است و ما معتقدیم حتی یک مورد هم زیاد است. پزشکان نسبت به کاری که انجام می دهند، سرانه بیمه ای متناسب نمی گیرند و به دلیل مشکلاتی که بیمه ها دارند ما پزشکان نیز دچار مشکل می شویم؛ مدتهاست که مطالبات جامعه پزشکی و مراکز درمانی پرداخت نشده است و تمام بیمارستان ها مشکل دارند.

 

وی با تاکید بر اینکه در هزینه های پزشکی مشکل داریم، گفت: در گذشته هم حیف و میل زیادی در این حوزه صورت گرفته است و مقداری از مشکلات بیمه ها به دلیل سهل انگاری آنها و مقداری به خاطرات مشکلات خود بیمه ها است.

 

به گفته دکتر فاضل  بیمه های کشور باید به سمتی پیش بروند تا ارتباط مالی بین پزشک و بیمار قطع شود تا مشکلات سلامت کاهش یابد و با توجه به اینکه اساس تشکیل سازمان نظام پزشکی برای حمایت از حقوق بیماران  بوده و به نوعی حقوق بیمار مقدم بر پزشکان است، با این وجود معنای این حرفها این نیست که مشکل در پزشکی نداریم بلکه مشکلات وسیعی هم داریم.

 

وی در مورد اجرای طرح تحول گفت: این طرح بیشتر طرح تحول درمان بود نه سلامت، ابتدا این طرح خوب بود ولی به دلیل اینکه زمینه‌های اجرای آن آماده نشده بود با مشکل مواجه شد و مسائلی همچون گرانی و پایدار نبودن منابع سبب شد سرعت اجرای آن طرح کند شود. به هر حال طرح تحول به شکل اولیه آن قابل اجرا نیست و باید اقدامات لازم در این راستا انجام شود.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی در مورد کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات در حوزه سلامت بیان کرد: در تجدید نظر قبلی در برخی از مسائل این کتاب دست برده شد  که بر خلاف عدالت بود.

 

وی گفت: این مسئله شکایت ایجاد کرد و قول دادیم آن را به حالت اولیه برگردانیم. باید توجه داشت که هرگونه تغییر در نسبت‌های این کتاب آن را بی‌ارزش می‌کند بنابر این ما چاپ 2018 این کتاب را ترجمه و تغییرات مصنوعی دوره‌های قبل را از آن حذف کردیم. در این زمینه انجمن‌های زیادی با ما همکاری کردند که آن را به سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت ارائه می‌دهیم .

 

دکتر فاضل در مورد تحریم‌های جدید و تأثیر آن در حوزه پزشکی گفت:‌برخلاف آنچه ادعا می‌شود تحریم‌ها شامل مسائل پزشکی هم است و آن را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد .البته این موضوع جدید نیست و پیش از این هم مشکلاتی داشتیم.‌از راهکارهای مقابله با این مسئله صرفه‌جویی است که بسیاری از تجهیزات گران‌قیمت پزشکی را می‌توان استریل و دوباره استفاده کرد.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی تأکید کرد: فهرست بزرگی در این زمینه در جامعه جراحان تهیه کردیم که می‌توان آن را مجدد استفاده کرد ولی طی بخشنامه‌ آن را ممنوع کردند و ما خواسته‌ایم این بخشنامه را لغو کنند.

 

* تبلیغات پزشکی غیرمجاز است

وی با تأکید بر اینکه تبلیغات پزشکی برای پزشکان غیرمجاز است چرا که راهی جهت جلب مشتری و سود به شمار می‌رود و سلامت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد خاطرنشان کرد: تبلیغ به هر شکلی اعم از رسانه‌ها و فضاهای مجازی ممنوع بوده و مسئله قابل پیگیری است.

 

دکتر فاضل گفت: این تبلیغات بیش از حد انتظار است و کیفر بزرگ‌تری برای جلوگیری از آن لازم بوده که این کیفر بسته به تکرار و نوع آن تذکر، توبیخ و محرومیت را شامل می‌شود.

 

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مورد سهم‌خواهی برخی از پزشکان با تولیدکننده‌های تجهیزات پزشکی اظهار کرد:‌ سهم‌خواهی جرم است و پزشک با تولیدکننده وسایل و تجهیزات پزشکی نمی‌تواند شریک شود و اگر پزشکی بیمار را در ازای دریافت وجه به متخصص دیگری ارجاع دهد ،جرم به شمار می‌رود.

 

وی افزود: گاهی روابط نادرستی بین شرکت‌های تولیدکننده مسائل پزشکی و پزشک ایجاد می‌شود که هر دو طرف متخلف تلقی می شوند و ما پیگیر این مسئله هستیم و با آن برخورد می‌کنیم.

 

*اعلام رای قطعی پرونده کیارستمی تا دو هفته آینده

 در ادامه دکتر علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه رأی قطعی پرونده مرحوم کیارستمی تا دو هفته دیگر صادر می‌شود، گفت: سال گذشته ۵۶۰۰ شکایت در دادسراهای انتظامی این سازمان از پزشکان ثبت شده است.

 

وی افزود : در پرونده‌های انتظامی عدالت ایجاب می‌کند که خیلی به این مسئله توجه نداشته باشیم که شاکی و نقطه مقابل آن چه کسی است بلکه ما کارها را تخصصی انجام می‌دهیم و به دنبال این شکایت نیز کارگروه تخصصی تشکیل شد و موضوع در دادسرا مورد رسیدگی قرار گرفت. بر همین اساس 4 مورد کیفرخواست برای پزشک معالج صادر شد.

 

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در دادگاه تجدید نظر رأی بررسی شد و شاکی نسبت به موضوع اعتراض داشت در نتیجه پرونده به هیأت عالی انتظامی سازمان منتقل شد که نتیجه و رأی قطعی 2 هفته دیگر صادر می‌شود که پزشکی قانونی نیز در جریان این مسئله قرار دارد.

 

دکتر فتاحی در خصوص آمار شکایت از پزشکان عنوان کرد: درمان می‌تواند عارضه داشته باشد که عارضه شکایت ایجاد می‌کند. ما باید توجه داشته  باشیم کوچکترین کار درمانی می‌تواند با عارضه باشد بدون اینکه قصوری رخ دهد.

 

وی با بیان اینکه 3 درصد کل اقدامات درمانی دنیا منجر به شکایت می‌شود، افزود: در ایران 198 دادسرای انتظامی داریم که نقطه شروع طرح شکایت است، همچنین 203 هیأت بدوی  داریم که نقش دادگاه را دارد .هر هیات بدوی متشکل از 13 نفر اعم از قاضی، نماینده پزشکی قانونی و پزشکان رشته‌های مختلف است، داریم.

 

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی افزود: همچنین در مراکز استان ها 35 هیأت تجدید نظر وجود دارد و در صورتیکه پرونده به نتیجه نرسد هیأت عالی انتظامی که درتهران مستقر است تصمیم نهایی اتخاذ کرده و حکم قطعی صادر می گردد.

 

فتاحی بیان داشت: در سال 96 هر ایرانی 10.6 بار به مراکز درمانی مراجعه داشته که شامل اقدامات سرپایی و بستری بوده است که 900 میلیون بار کار درمانی در سال 96 انجام گرفته که 1/0 بار آن (9 میلیون بار) مربوط به بستری و 810 میلیون بار مربوط به مراجعه سرپایی بوده است.

 

فتاحی خاطرنشان کرد: از 810 میلیون بار مراجعه سرپایی 1600 شکایت در دادسراهای انتظامی مطرح شده که 670 مورد منجر به محکومیت شده است همچنین از 9 میلیون بار بستری 3970 مورد شکایت مطرح شده و از این تعداد نیز 1670 مورد منجر به محکومیت شد.

 

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی افزود : در سال گذشته به طور کلی 5 هزار و 600 شکایت در دادسراها ثبت شد که 42 درصد منجر به صدور کیفرخواست و 58 درصد منجر به برائت کادر درمان شد.

 

*انتقاد به تعیین سقف ریالی در نسخه‌نویسی پزشکان

 

دکتر محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی  نیز درباره مباحث مطرح مبنی بر تعیین سقف ریالی در نسخه نویسی و ویزیت پزشکان، گفت: از نظر ما بدترین نوع تعیین سقف در این مرحله صورت گرفته است که به صورت ریالی، سقف تعیین شده است. سوال این است که پس از پر شدن سقف، مردم و مراکز درمانی چه کنند؟ این نوع سقف‌گذاری، میان پزشک و بیمار تقابل ایجاد می‌کند و آن را شدت می‌بخشد.

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر رد تعیین سقف از سوی سازمان بیمه سلامت، افزود: طبق گزارشات واصله به ما، سازمان بیمه سلامت این بحث را داشته و سقفی را گذاشته و درست است که بیمه باید در سقف منابع تعیین شده حرکت کند، اما نحوه اجرای آن درست نیست و ما خواهان آن هستیم که جامعه پزشکی در جریان درمان مردم دغدغه نداشته باشند. اگر قرار است بسته خدمت کوچک شود، نباید محدودیتی در دسترسی مردم به خدمات ایجاد شود. مردم نباید برای دسترسی به خدمات درمانی دغدغه زمان و مکان داشته باشند.

 

وی ادامه داد : اغلب پزشکان همچنان بیماران را ویزیت می‌کنند و چنین بخشنامه‌هایی بی‌تردید موجب خسران برای آنها شده است. این مشکل نیز بیشتر از هر بخشی برای بخش دولتی ایجاد شده است؛ چراکه از یک سو صحبت از درآمد اختصاصی برای بیمارستان‌ها می‌کنیم و از یک سو نیز برای آن محدودیت ایجاد می‌کنیم.

 

جهانگیری تصریح کرد : ما پیشنهاد دادیم که سازمان نظام پزشکی در کنترل هزینه‌ها همراه بیمه‌ها و وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاست، اما به شرط آنکه مباحث منطقی و اصولی اجرا شود تا بتوانیم بحث تعدیل هزینه‌ها را به صورتی خوب و منطقی داشته باشیم. البته لازم به ذکر است که تعادل منابع و مصارف تنها به مصرف بازنمی‌گردد و در جاهایی نیز باید منبع افزایش یابد.

 

*آموزش پزشکان عمومی کمتر مورد توجه قرار گرفته است

دکتر علیرضا سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به این که آموزش پزشکان عمومی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد : هر چقدر که تربیت پزشکان عمومی قوی تر باشد، بار درمان در کشور کاهش خواهد یافت.اطلاعات پزشکی هر روز افزایش می یابد، از همین رو باید آموزش مداوم پزشکان در دستور کار قرار بگیرد.

 

وی بر ضرورت بازآموزی جامعه پزشکی بعد از فارغ التحصیلی تاکید کرد و گفت: تلاش می کنیم این بازآموزی توسط سازمان نظام پزشکی انجام شود.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.