جمعه، 31 فروردین 1403

رییس سازمان نظام پزشکی: تعرفه آزمایشگاهی شیب ناعادلانه و غیرمنطقی داشته است

 رییس سازمان نظام پزشکی: تعرفه آزمایشگاهی شیب ناعادلانه و غیرمنطقی داشته است
زالی گفت: اقتصاد آزمایشگاه‌ها با بحران مواجه است و تعرفه‌های آزمایشگاهی شیب ناعادلانه غیرمنطقی داشته که در صدد هستیم در بسته تعرفه‌ سال ۹۴ تعرفه خدمات پاراکلنیک پزشکی هسته‌ای رادیولوژی و آزمایشگاه‌ها را وارد کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت کنیم.

به گزارش خبرنگار سازمان نظام پزشکی دکتر علیرضا زالی، رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور در مراسم افتتاحیه هشتمین کنگره بین‌المللی و سیزدهمین کنگره کشوری ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با اشاره به اینکه گروه ‌آزمایشگاهی پرچم‌داران ارتقا کیفیت خدمات در نظام سلامت هستند، افزود: بحث کیفیت و افزایش آن در حوزه بهداشت و درمان از مسائل مهم و استراتژیک است که پیچیده و چند وجهی است.

وی با بیان اینکه زمانی که از کیفیت خدمات نام برده می‌شود تمام فرایندهای برون‌داد که در جواب آزمایش مشاهده می‌شود از زمان گرفتن نمونه و آنالیز آن در آزمایشگاه مورد توجه و دقت نظر همکاران آزمایشگاهی قرار گرفته، ادامه داد: کیفیت برای آزمایشگاه یک هویت و موجودیت تلقی می‌شود و اصالت یک آزمایشگاه به کیفیت آن باز می‌گردد.

زالی با اشاره به اینکه امروزه نقش آزمایشگاه‌ها در نظام سلامت بیش از گذشته نیازمند توجه است، تصریح کرد: بالغ بر ۷۰ تا ۷۵ درصد تشخیص‌ها در حوزه پزشکی بدون استناد به پاسخ آزمایشگاه ممکن نبوده و مولفه راهبردی در رسیدن به تشخیص قطعی و برنامه‌های درمانی است.

رییس سازمان نظام پزشکی آزمایشگاه‌ها را نمادی از پویایی ارایه خدمات سلامت به آحاد مردم دانست و گفت: تغییراتی که در نظام سلامت به طور مستمر اتفاق می‌افتد برای آینده آزمایشگاه‌ها سرنوشت متفاوتی را رغم می‌زند چرا که با سالمند‌تر شدن جامعه و پیچیده شدن سیمای بیماری‌ها و همچنین بروز بیماری‌های نوپد تحول عظیمی در نحوه کار آزمایشگاه‌ها ایجاد شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه علاوه بر آموزش و تجمیع نیروی انسانی نیازمند توسعه و تعالی تکنیک‌های آزمایشگاهی هستیم، اذعان داشت: دو مقوله مدیریت زمان و حفظ کیفیت و اصالت همواره باید به عنوان یک اصل در ارایه خدمات درمانی به عموم مردم مورد توجه قرار گیرد.

***بالغ بر ۵۵۰۰ واحد آزمایشگاهی به طور مستقل ارائه خدمت می‌کند

 زالی در ادامه با اشاره به اینکه خدمات آزمایشگاه‌ها متعالی و بالنده‌تر از قبل شده است، بیان داشت: نیازمند روش‌های نوین آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری‌ها هستیم و با توجه به تعداد انگشت‌شمار جامعه شکایت آزمایشگاهی که منجر به صدور رای در پزشکی قانونی و سایر مراجع ذی صلاح می‌شود آزمایشگاه‌ها مراجع قابل و اطمینان و وثوق هستند که با تمامی مشکلات کارنامه درخشانی را برای خود در نظام سلامت ثبت کرده‌اند.

رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه در نظام سلامت باید کار تیمی و بین بخشی انجام شود، اضافه کرد: یک آزمایشگاه متناسب با بضاعت علمی و تجهیزاتی خود ممکن است بخشی از خدمات را پوشش داده و بخش دیگری را در نظام ارجاع و سایر آزمایشگاه‌ها به اشتراک بگذارد و در استفاده منطقی از بایومارکر‌ها در رسیدن به تشخیص نباید دچار افراط و تفریط شویم.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از بایومارکر‌ها به معنای تحقیر قضاوت بالینی نیست تصریح کرد: در نظام سلامت باید جایگاه نوینی را برای غربالگری باز کنیم و با توجه به اوج مسئولیت‌پذیری و تعهد اخلاقی و صحت پاسخ‌های آزمایشگاهی در تشخیص و درمان بیماری‌ها بکوشیم. 

 

***اداره اقتصادی آزمایشگاه‌ها با چالش جدی روبرو است

 

زالی خاطر نشان کرد: اقتصاد آزمایشگاه‌ها با بحران مواجه است و تعرفه‌های آزمایشگاهی شیب ناعادلانه غیرمنطقی داشته که در صدد هستیم در بسته تعرفه‌ سال ۹۴ تعرفه خدمات پاراکلنیک پزشکی هسته‌ای رادیولوژی و آزمایشگاه‌ها را وارد کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات سلامت کنیم.

وی یاد آور شد :با توجه به نوسانات ا رزی ،هدفمندی یارانه ها و افزایش بی رویه کیت و اقلام مصرفی در سال های اخیر دومین گروهی که با آسیب جدی مواجه بودند همکاران آزمایشگاهی هستند که امیدواریم تعرفه سال 94 با رشد مناسبی تعیین شده و غفلت سالهای گذشته را برطرف کند.

انتهای پیام / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.