پنجشنبه، 9 فروردین 1403

"آب را گل نکنیم..."

"آب را گل نکنیم..."
۱۳ روز از درگذشت "عباس کیارستمی" کارگردان شهیر ایرانی گذشت؛ اما خسارات این فقدان به همین‌جا ختم نشد و در پی آن چه بسا حرمت‌هایی که در ماجرای رسیدگی به پرونده پزشکی بحث‌برانگیر او شکسته شد و اعتمادهایی که فروریخت...

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی به نقل از ایسنا، دکتر عباس آقازاده، رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی می‌گوید: اصولا سلامت روانی جامعه و نیاز مردم به هنر امری ضروری است. بر این اساس طلایه‌داران رفع این نیازها هنرمندان کشور هستند.

وی با بیان اینکه آقای "کیارستمی" یکی از پیشتازان هنر سینما و یک فیلمساز مولف بوده است، می‌افزاید: متاسفانه فوت آقای کیارستمی ضایعه بزرگی را به جامعه هنری و سطح فرهنگی کشور وارد کرد. باید توجه کرد که نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز "عباس کیارستمی" مورد توجه مردم بود؛ چرا که به مسائل مهمی مانند ذات زندگی، نگاه به درون خویشتن و عمق روابط انسان‌ها توجه کرده و سبک خاص خودش را داشت که باعث افزایش توجه انسان به معنویات درونی زندگی در خلال هرج و مرج و غوغای زندگی روزمره می‌شد.

آقازاده با بیان اینکه فقدان کیارستمی، ضایعه‌ای اسفناک است، می‌افزاید: ما هم در این زمینه جدای از مردم و هنرمندان نیستیم. باید توجه کرد که پیش از درگذشت آقای کیارستمی، سازمان نظام پزشکی که به عنوان سازمانی با اهداف، قوانین و شرح وظایف خاص در جامعه فعالیت می‌کند، روند درمانی وی را مورد توجه قرار داد تا نیازهای درمانی‌شان را برطرف کند. البته پزشکان لایق و متبحری درمان‌شان را برعهده داشتند که نیاز به دخالت ما را منتفی می‌کرد. در عین حال سازمان نظام پزشکی در برابر درمان آقای کیارستمی منفعل نبوده، بلکه از ترس از دست دادن این فرد بزرگ در هنر، در حد توانایی واکنش‌هایی داشت.

وی می‌افزاید: اما اکنون برخی از افراد که حتی یکی از آثار آقای کیارستمی را ندیده و فلسفه کارشان را نمی‌دانند، مشت گره کرده و دن کیشوت‌وار در فضای مجازی به دنبال غول‌های خیالی و دشمنان فرضی می‌گردند. به نظر من درست زمانی که در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور بحث فیش‌ها و حقوق‌های نجومی طرح شد و مورد توجه مردم بود و سوال مردم این بود که این پول‌های میلیاردی به کجا رفته، فوت این انسان ارزشمند بهانه برخی رسانه‌های زرد قرار گرفت و افرادی یک دشمن فرضی ایجاد و با نیزه‌ای چوبی به آن حمله کردند.

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی کشور تاکید می‌کند: حال ما باید چه پاسخی در قبال این افراد بدهیم. از طرفی هر از گاهی جریاناتی در برخی رسانه‌ها ایجاد می‌شود که در قبال مشکلات جامعه، مسائل جامعه پزشکی را برجسته می‌کند تا در افکار عمومی بگوید که حقوق بگیران نجومی و عاملین بحران اقتصادی، پزشکان هستند. این وضعیت نابسامانی است که واقعا برای آن تاسف می‌خورم.

آقازاده با اشاره به اقدامات سازمان نظام پزشکی، جهت پیگیری پرونده پزشکی مرحوم عباس کیارستمی، می‌گوید: ریاست سازمان نظام پزشکی پیش از اینکه خانواده و دوستان آقای کیارستمی اقدامی انجام دهند، کمیسیون ویژه‌ای متشکل از بالاترین پزشکان علمی این مملکت که از افتخارات علمی ما بوده و هر کدام‌شان کیارستمی عالم پزشکی محسوب می‌شوند، تشکیل داد تا این مساله مورد بررسی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه البته همه پرونده‌هایی که به سازمان نظام پزشکی وارد می‌شوند، با همین دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند، ادامه می‌دهد: در این مورد تسریع انجام گرفت. حتی در کمیسیون ویژه علاوه بر کارشناسان نظام پزشکی از 20 نفر از استادان خارج از سازمان نیز دعوت شد که جلسه اول آن صبح روز چهارشنبه 23 تیرماه برگزار شد. در این جلسه نتیجه گیری‌های اولیه انجام و مشخص شد که بسیاری از تبلیغات کذبی که در این زمینه انجام شده، درست نبوده است.

وی می‌افزاید: نهایتا رییس کل سازمان نظام پزشکی با نظام پزشکی فرانسه مکاتبه کردند تا اگر امکان دارد، پرونده پزشکی مرحوم کیارستمی را به ایران بفرستند تا در کمال امانت و صداقت کار پیش رود. البته این اقدام در حالی انجام شد که ما نمی‌دانیم آیا از نظر بین‌المللی می‌توانیم پرونده پزشکی را از کشور دیگر بگیریم یا خیر؟

رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بنابراین کار را پیش می‌بریم تا مشخص شود که علت درگذشت آقای کیارستمی قصور پزشکی بوده یا عوارض درمان و یا ربطی به هیچ یک از اینها ندارد می‌افزاید: بر این اساس این پرونده در کمال صداقت بررسی و نتیجه آن اعلام می‌شود.

آقازاده همچنین اظهار می‌کند: از طرفی سازمان نظام پزشکی یک سازمان کلی‌نگر است و ما در جایگاهی نیستیم که پاسخ هر اظهار نظری را بدهیم. افرادی در اثر خستگی روحی یا جسمی صحبت‌هایی می‌کنند، اما بنا نیست که ما به این اظهارات پاسخ دهیم، بلکه کارمان را پیش می‌بریم و اطمینان داریم که مردم جایگاه نظام پزشکی را می‌دانند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم حفظ حرمت‌ها و رعایت جانب حق و انصاف، می‌گوید: جلسات این کمیسیون ادامه می‌یابد و در این پرونده وزیر بهداشت و معاون درمان وزیر بهداشت نیز پیگیر هستند.

آقازاده می‌افزاید: توصیه من به جامعه پزشکی این است که کارشان را انجام و با روی گشاده خدمات‌شان را به مردم ارائه دهند و به خاطره خوب عباس کیارستمی نیز احترام بگذارند. در عین حال در روزهای گذشته هنرمندانی مانند آقای مشایخی هم توصیه‌هایی را به هنرمندان کرده‌اند که امیدواریم این توصیه‌ها را گوش دهند. البته ما جامعه هنری را دوست داریم و از کودکی با آثار آقای کیارستمی بزرگ شده‌ایم. در عین حال چهره‌های هنری کشورمان سرمایه‌های عظیمی هستند که از ارزش‌های هنری آنها کم نمی‌شود.

آقازاده در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: از سوی دیگر اطمینان دارم بزرگان هنر این سرزمین نیز از کودکی تاکنون خاطرات شیرین و عزیزی از پزشکان و کل فعالین جامعه پزشکی دارند. پس "آب را گل نکنیم"....

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.