چهارشنبه، 29 فروردین 1403

کتاب دائره المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان رونمایی شد

مراسم تجلیل از پروفسور ولی اله محرابی به پاس بیش از نیم قرن تلاش و رونمایی از دایره المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان با حضور دکتر زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، دکتر ایرج فاضل رییس جامعه جراحان ، دکتر سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، دکتر ملک زاده معاون وزیر بهداشت، ، حاج آقا دعایی رئیس موسسه اطلاعات و جمعی از پیشکسوتان جامعه پزشکی در محل آرشیو اسناد ملی ایران برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در آیین تجلیل از ولی‌الله محرابی پدر جراحی اطفال ایران  و رونمایی از دایره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان، گفت: امروز اتفاقی فرهنگی یعنی تهاجم به میراث فرهنگی ایران در حال وقوع است و نمادهای فرهنگی،‌ اجتماعی و اخلاقی این سرزمین را به نام خود مصادره می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه دردوران  گذار تاریخی طب ایرانی هستیم ؛ تغییرات شگرف در این  عرصه رخ داده است به نحوی که نیمه عمر محفوظات پزشکی از 3 سال و نیم به 3 ماه کاهش پیدا کرده و بالغ بر یک میلیون صفحه اینترنتی تازه‌های پزشکی را مطرح می‌کنند.

وی با ا شاره به هجمه های غیرمنصفانه علیه جامعه پزشکی ادامه داد : یکی از کارهای مهمی که در این دوران اتفاق افتاده ؛ایجاد دایره‌المعارفی در این حجم و با این وزن است  که سابقه فرهنگی ایرانیان را مشخص می‌کند .

 

زالی اخلاق مداری ؛ سخت کوشی ؛ وطن پرستی و مردم دوستی را از خصائل پروفسور محرابی عنوان کرد و بیان داشت :این خصلتها مورد توجه نسل جوان بوده و با توجه به نیاز امروز برای طراحی اسوه‌های اخلاق در جامعه پزشکی جوانان می‌توانند با تاسی به ایشان آینده پزشکی را بسازند.

 

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه طب ایرانی نیازمند الگوهای اخلاقی است و پروفسور محرابی نیز در زمره اخلاق مداران نوین طب ایرانی قرار دارد اضافه کرد : ایشان زمانی به ایران بازگشتند که می‌توانستند در کشورهای توسعه یافته به درجات بالاتر دست یابند ولی حس میهن دوستی باعث بازگشت ایشان به کشور شد.

 

وی با بیان اینکه طب تاریخی طولانی دارد و در نحله‌های مختلف قومی در حال انتقال بوده است؛ خاطرنشان ساخت : جمع‌آوری این دایره‌المعارف بسیار سخت بوده و با توجه به اینکه کتابهای تاریخی از فضای خشکی برخوردار بوده و جذابیت ادبی کمتری دارند 10جلد این کتاب به تصاویر استثنایی مزین شده است .

 

زالی با اعلام اینکه برند سازی تنها به مفهوم هویت تاریخی نیست و باید از میراث عظیم و غنی کشورمان در عرصه طب نگهداری کنیم بیان داشت :در این کتاب تمام زحمات اطبا گنجانده شده است و نگاه خوب و منصفانه به نقش کشورهای شرق بخصوص ایران داشته است.

وی پروفسور محرابی را سرمنشاء شکل گیری رشته جراحی کودکان در کشور دانست و اظهار داشت :جراحی از پیچیدگی برخوردار بوده و جفای زیادی به جراحی کودکان شده است اما  ایشان پیشتاز عرصه جراحی کودکان در کشور است و زحمات زیادی را در این عرصه متحمل شده است.

 

**پرهزینه بودن نگارش دایره‌المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان

در ادامه این مراسم سید محمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات اذعان د اشت :میهن دوستی و عقیده به خداوند از مهمترین خصائل پروفسور محرابی است که علاقه به وطن،‌خدمت به سرزمین و دل در گرو ملت و کشور داشتن ایشان مایه مباهات و  افتخار ماست.

 

وی با بیان اینکه پروفسور محرابی با اطفال سروکار دارد که در نظر ما معصوم هستند افزود :گاهی  کودکان را به قرآن تشبیه می‌کنیم و به آن‌ها قسم می‌خوریم بنابراین رشته ایشان نیز رشته‌ای با ارزش و مقدس است.

 

وی تاریخ نگاری  محرابی را کاری فوق‌العاده ارزشمند و سنگین از نظر زمان و هزینه برشمرد و گفت: خوشبختانه چاپ و حمایت از این کتاب توسط ارگان‌های مناسب صورت گرفته است.

 

 

 

**متاسفانه علم کشور ما مصادره شده است

 دکتر مسلم بهادری پزشک پیشکسوت آسیب شناسی از دیگر سخنرانان این مراسم  گفت: صحبت درباره مردی چون دکتر محرابی بسیار مشکل است چرا که ایشان تنها یک فرد جامع و جراح اطفال نیست بلکه درتمام امور کشور همراهی و همکاری بسیاری را داشته است.

وی در بیان ویژگی های پروفسور محرابی اظهار داشت: دکتر محرابی با علاقه بسیاری پس از اتمام تحصیلات در سال 52 از آلمان به وطن بازگشته و در بیمارستان سینا جراحی را با گرایش جراحی اطفال آغاز کرد.

وی ادامه داد: ایشان همزمان در خدمت کودکان بیمار، تربیت دانشمندان به نام در رشته جراحی اطفال و کار در بخش جراحی اطفال مشغول بودند و جراحی کودکان را در سه بیمارستان بهرامی، امیرکبیر و مرکز طبی کودکان ایجاد کرد. 

بهادری با اشاره به اینکه دکتر محرابی پس از بررسی کتاب 8 جلدی کتاب مصور پزشکی که دردوره اول به چاپ رسیده بود، معتقد بود که در مورد دانش پزشکی ایران کوتاهی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه علم کشور ما مصادره شده و افرادی مانند دکتر محرابی با بررسی 6 هزار صفحه از این کتاب، این مشکل را رفع کردند و علوم مصادره شده را بازگرداندند.

وی ضمن تشکر از رئیس کل سازمان نظام پزشکی برای احیای طب ایرانی( پزشکان، دندان پزشکان و داروسازان) بیان داشت: تشکر دوم را از کتابخانه ملی ایران دارم که در زمان حیات یک انسان تقدیری این چنین را برنامه ریزی کرده و این کتاب 10 جلدی نمونه ای از اقدام خداپسندانه آن ها است.

بهادری در پایان گفت: خانواده دکتر محرابی همگی خدمتگذار این جامعه هستند و فرزند ایشان دکتر آریا استاد جراحی در خارج از کشور مشغول فعالیت هستند.

 

*هنوز جراحی اطفال در کشور ما مظلوم است

دکتر هوشنگ پورنگ اولین دانشجوی دکتر محرابی در جراحی اطفال نیز با ابراز خرسندی از اینکه از قدیمی ترین شاگردان ایشان است، اظهار داشت: متاسفانه مردم ما کم تاریخ خوانده، کم مستند کرده وو کم می نویسند و دیگران نتایج زحمات ما را به یغما می برند.

وی خاطرنشان کرد: حیف است که جوانان ما در 20 سال آینده مردان نام آور ایرانی را در رشته پزشکی نشناسند به همین علت انتظار می رود حداقل از 200 سال گذشته زندگی تمام اساتید مکتوب شود تا در ذهن ها ماندگار باشد. 

دانشيار گروه جراحي بخش جراحي كودكان بيمارستان بهرامي با اشاره به اینکه کتابی را در مورد پیشنه جراحی کودکان در ایران و جهان فراهم کردم که متاسفانه در بررسی داوران در دانشگاه پیش از چاپ رد شد، تصریح کرد: متاسفانه در کتابی که  به نگارش دانشمند مصری به چاپ رسیده بود، از ابوعلی سینا به عنوان استاد عرب و از خلیج فارس به نام خلیج عربی نام آورده شده بود.

وی ادامه داد: با مشاهده چنین موضوعی در نامه ای اعتراضی به دانشگاه، اجازه چاپ کتاب را گرفتم.

پورنگ با بیان اینکه من به عنوان آخرین استاد جراحی کودکان دانشگاه تهران هستم، گفت: من از نزدیک شاهد فعالیت های دکتر محرابی و پایه ریزی جراحی کودکان در ایران بودم و با تمام این احوال هنوز هم جراحی اطفال در کشور ما مظلوم واقع شده است و تا کسی به آن ورود نکند، به عظمت آن پی نخواهد برد.

به گفته وی دکتر محرابی با پشتکار و زحمات فراوانی که کشیدند، موجب به تصویب رسیدن این رشته در وزارت علوم به عنوان اولین رشته فوق تخصصی در کشور شدند.

عضو هيئت علمي بيمارستان بهرامي با اشاره به اینکه در حال حاضر 90 جراح کودک در سراسر کشور فعال هستند، تصریح کرد: بی اغراق می توان گفت بیش از نصف آن ها یا شاگرد مستقیم دکتر محرابی و یا شاگرد شاگردان ایشان هستند و چه افتخاری بزرگ تر ازاین می تواند وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: دکتر محرابی یکی از بانیان جامعه جراحان ایران هستند و ضمن فعالیت در آن جا، انجمن جراحان کودکان را نیز پایه ریزی  کردند و همچنان در شکوفایی این رشته فعالیت می کنند.

 

*دایره المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان یک گام فاخر در ادبیات پزشکی کشور است

در ادامه دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان ایران با بیان اینکه دکتر محرابی استای برجسته، صاحب نام و تربیت کننده بسیاری از پزشکان در رشته جراحی کودکان هستند، اظهار داشت: ایشان انگیزه های بسیار غنی برای کارهایی جدا از استاد جراحی را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: پشتکار، نگرش، اهداف و فعالیت های ایشان در زمینه های مختلف قابل تقدیر و قدردانی است.

فاضل با اشاره به اشاره به اینکه یکی از پایه های اصلی در تشکیل جامعه جراحان ایران، دکتر محرابی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز یکی از بهترین فعالان و عضو هیات امنای جامعه جراحان محسوب می شوند.

وی پشتکار دکتر محرابی را در برنامه های فوق برنامه زبانزد خواند و افزود: ایشان به جز رفع موانع و مشکلات جامعه پزشکی، و ممتاز بودن از نظر  دانش پزشکی، در فعالیت های اجتماعی نیز ممتاز هستند.

رئیس جامعه جراحان ایران ضمن تقدیر و ستایش از دکتر محرابی برای چنین کار سنگین و بزرگی، ابراز داشت: این کتاب یک کار ماندگار و یک گام فاخر در ادبیات پزشکی کشور محسوب می شود.

 

**گنجاندن 9 هزار سال تاریخ پزشکی در دائره المعارف تاریخ مصور پزشکی جهان

در ادامه ولی‌الله محرابی نیز در رابطه با تحریر این دایره‌المعارف، گفت: در زمانی که به دوره تخصص پزشکی رسیدم تلاش کردم هر نوشته و عکس مربوط به تاریخ پزشکی را جمع‌آوری کنم و زمانی که در سال 1970 از دانشگاه زوریخ باز می‌گشتم دو جلد کتاب که به زبان آلمانی در خصوص تاریخ مصور پزشکی آمده بود تهیه کردم اما روزی در دانشگاه تهران کتابی فرانسوی را با همان مشخصات کتاب آلمانی دیدم و متوجه شدم که دو کتاب از هم نسخه‌برداری شده‌‌اند بنابراین شروع به جمع‌آوری این دایره‌المعارف نمودم.

 

به گفته وی این دایره‌المعارف ؛تاریخی 9 هزار ساله را از زمان فرعون تا بقراط و سپس دوران اسلامی در خود گنجانده است .

وی خاطرنشان کرد: من در سال 85 کتابی 8 جلدی در این خصوص را چاپ کردم که پس از آن پی به نواقصی در این خصوص به ویژه نقش ایران و ایرانیان در توسعه علم طب بردم و تا سال 2010 همه مطالب را جمع آوری کردم تا اینکه این نسخه از کتاب رونمایی و چاپ شد.

 

لازم به ذکر است : در پایان این مراسم به پاس نیم قرن تلاش پروفسور محرابی درعرصه پزشکی هدایا و لوح های یادبودی از سوی سازمان نظام پزشکی و پیشکسوتان جامعه پزشکی به وی اعطا گردید.

انتهای پیام / ر-ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.