جمعه، 31 فروردین 1403

سلامت از ارکان توسعه پایدار است/ محوریت سلامت به گروه تخصصی تعلق گیرد

سلامت از ارکان توسعه پایدار است/ محوریت سلامت به گروه تخصصی تعلق گیرد
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که انسان سالم محور توسعه پایدار است گفت : سلامت از ارکان توسعه پایدار در هر کشوری است که باید محوریت آن به گروه تخصصی تعلق گیرد.

دکتر محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که انسان سالم محور توسعه پایدار است بیان داشت : باید برنامه ریزان و مدیرانی در حوزه سلامت داشته باشیم که محوریت نیروی انسانی سالم به این گروه تخصصی تعلق گیرد و از جامعه پزشکی در همه ابعاد روحی ، جسمی و اجتماعی برای توسعه پایدار و تربیت نیروی انسانی سالم بهره لازم را برد.

وی با اشاره به جمعیت 80 میلیونی کشور افزود : با این جمعیت نیازمند سرانه مختلفی در حوزه های متفاوت انسانی بویژه بهداشت و درمان و عرصه های روحی و روانی هستیم که با یکدیگر پیوسته هستند .

وی با بیان این که در حوزه بهداشت و درمان شاخص های متفاوتی را برای ارائه خدمات داریم ادامه داد : بر اساس نیاز اجتماعی و متناسب با گستره جغرافیایی باید نیروی متخصص و متبحر داشته  باشیم که پیش بینی می شود با پیچیدگی هایی که درعرصه اجتماعی بوجود آمده نیازهای تخصصی آن ها نیز در عرصه سلامت  افزایش یافته است .

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان این که نیازهای تخصصی بدون برنامه ریزی نمی توانند پاسخ داده شوند تصریح کرد : باید ارگان های مرتبط با سلامت به این مهم توجه داشته باشند و جامعه پزشکی نیز رکن اصلی ارائه خدمات در حوزه بهداشت و درمان محسوب می شود .

جهانگیری با ابراز این که از لحاظ کمی کاستی هایی در ارائه خدمات به مردم وجود دارد گفت : قبول داریم خدمات بهداشتی و درمانی که به مردم ارائه می شود درخور شأن آن ها نیست اما به لحاظ کیفی در منطقه رتبه خوبی داریم به طوری که بسیاری از کشورهای همجوار متقاضی خدمات بهداشتی و درمانی از کشور ایران هستند.

**پزشک متخصص 1.5 برابر فرد تمام وقت کار می کند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برآوردهای حوزه تخصصی اشاره کرد و اذعان داشت : یک پزشک متخصص طبق برآوردها باید میزان کارکردش کمتراز یک باشد اما با توجه به تمرکزی که باید داشته باشد و تمام استرس های کاری اش ؛ 1.5 برابر یک فرد تمام وقت خدمات ارائه می دهد .

وی با  تاکید براین که توانمند سازی نیروی انسانی اهمیت دارد گفت : اکنون پزشک عمومی در نظام سلامت 1.25 برابر یک فرد تمام وقت کار می کند در حالی که ما برای جامعه پزشکی حتی اگر 80 درصد زمان کار را در نظر بگیریم و همه موظف به 8 ساعت کار در روز باشند یک پزشک باید با توجه به استرس و سختی کاری که دارد 5/6 ساعت کار کند .

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان این که سرمایه گذاری خوبی درسنوات قبل در دانشکده های علوم پزشکی برای توانمند سازی نیروی انسانی صورت گرفته است خاطرنشان کرد : برای ارتقاء خدماتی که به مردم ارائه می شود این میزان کار کافی نیست و باید به لحاظ فرصت مطالعاتی و بحث های مهارتی دوره هایی را در همه سطوح پزشکی ، پیراپزشکی و پرستاری برگزار کنیم تا توانمند سازی برای ارائه خدمات به بیماران انجام شود.

جهانگیری حمایت از مردم در حوزه ارائه خدمات را به دو شیوه عنوان کرد و اظهار داشت : باید استانداردهای متعالی ارائه خدمت را در حوزه  ارائه خدمات سلامت داشته باشیم و در کنارآن نیز نیروی انسانی متعالی را در نظر بگیریم که این کار نیاز به پیش بینی و سرمایه گذاری دارد.

وی اضافه کرد : برای کسب مهارت ، تحقیق و رسیدن به نقطه تعالی باید ریسک پذیری داشته باشیم و در افق 1404نیز  با توجه به شاخص هایی که داریم  باید جزء بهترین ها در منطقه باشیم .

**جامعه پزشکی در تولید علم جزء ده رتبه برتر منطقه

وی با بیان این که جامعه پزشکی ایران در تولید علم رتبه اول یا دوم منطقه را دارد اذعان داشت : باید این مسیر را حفظ کنیم و با سرمایه گذاری لازم برای افق 1404 متناسب با رشد اجتماعی و توسعه ای که بعد از برجام در کشور رقم می خورد خدمات فوق تخصصی را رشد دهیم و با کمک به رشد علم و دانش در توسعه مراکز خدمات سلامت کوشا باشیم.

به گفته وی باید زیرساخت ها از نظر فرهنگی و اقتصادی  در این زمینه آماده شود و سرمایه گذاری لازم در دانشگاهها و دانشکده ها برای پذیرش دانشمندان علوم مختلف انجام شود تا بتوانیم در افق 1404 خواسته ها را در حد منطقی برآورده کرده و مراکز مختلف بویژه در حوزه پزشکی پذیرای افراد در شرایط مختلف باشند.

** واگذاری برنامه ریزی نیروی تخصصی به نظام صنفی هر حوزه

جهانگیری با اشاره به این که نهادهای صنفی برنامه ریزی برای توسعه و پاسخ به نیازهای اجتماعی را بهتر از نهاد دیگری می دانند بیان داشت : در مباحث تخصصی حوزه سلامت نیز بهتر است نظام پزشکی به همراه انجمن های علمی تخصصی که بازوان کمکی آن هستند  به برنامه ریزی واقع بینانه برای دسترسی به نیازها و پاسخگویی به آن ها بپردازند و وزارت بهداشت نیز در این امر نظارت لازم را داشته باشد

وی تصریح  کرد : اگر جذب نیروهای تخصصی بر اساس نیاز واقعی و به طور سیستماتیک باشد علاوه بر این که جامعه صنفی پاسخگوی نیازها خواهد بود شاهد افزایش توانمند سازی و رشد و توسعه در علوم پایه و مراتب شغلی هستیم زیرا تمامی کارها بر اساس نیازسنجی و ضرورت ها انجام شده است.

انتهای پیام /ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع الزامی است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.