ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

اصل مهمتر از تعرفه عدالت درآمدی است

اصل مهمتر از تعرفه عدالت درآمدی است
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که فاصله یک متخصص با پزشک عمومی از نظر تعرفه ای زیاد نیست ؛ گفت : در آمد این دو گروه با هم قابل قیاس نیست و اصل مهمتر از تعرفه عدالت درآمدی است که باید رعایت شود.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی در مراسم اختتامیه همایش اخلاق پزشکی که به مدت سه روز در سالن همایش های برج میلاد تهران برگزار شد با اشاره به این که موضوع عدالت در درآمد مهمترین رکن در تمام جوامع است ؛ اظهار داشت : عدالت به معنای تساوی نیست بلکه بر اساس شایسته سالاری، توان افراد ، زحمات و  سرمایه گذاری که می کنند ا؛تفاق می  افتد .

وی با ابراز تاسف از این که در تمام حوزه ها این موضوع را به صورت جدی در نظر نگرفتیم ؛ افزود : امروز در جامعه پزشکی نارضایتی هایی وجود دارد و اگر شاهد مباحث تداخل کاری هستیم به این دلیل ا ست که برخی از پزشکان که درآمد پایینی دارند به خود حق می دهند تا کارهایی را برای کسب درآمد بیشتر انجام دهند.

وی با ا شاره به این که درمقوله اقتصاد سلامت بطور اخلاقی وارد نشدیم ؛ ادامه داد :   باید در مدیریت اقتصاد سلامت مبانی اصولی را ر عایت کنیم و هر زمان عدالت درآمدی انجام شود هیچ گاه  مثلا یک پزشک عمومی کار تخصصی یک متخصص پوست را انجام نمی دهد .

 

جهانگیری تاکید کرد : اصل مهمتر از تعرفه عدالت درآمدی است و فاصله یک متخصص با پزشک عمومی در تعرفه ها زیاد نیست اما از نظر درآمدی با هم قابل قیاس نیستند .

معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی با بیان این که برای آن دسته از پزشکانی که  درآمد بالایی ندارند ؛ فکر درستی نکردیم ، خاطرنشان کرد : آسیب این موضوع به بیماران وارد می شود زیرا  برای رسیدن به مقصد اصلی که درمان است باید راههای پرپیچ و خمی را بروند و جامعه پزشکی در این میان با برنامه کار نکرده است .

وی با بیان این که تعرفه ابزاری برای کسب درآمد است اذعان داشت : اگر بتوانیم درسطوح مختلف با توجه به تبحر افراد ، سطح علمی ، زحمتی که کشیده و وقتی که می گذارند و همچنین  ریسکی را که در موارد خاص می پذیرند درآمدی متصور باشیم ، خوب است .

جهانگیری ادامه داد :  صرفا می گوییم تعرفه را تعیین کردیم و به درآمد فکر نمی کنیم و  اگر تعرفه ها هم مساوی باشد در یک رشته می بینیم یک عده درآمدهای میلیاری دارند و یک عده ندارند در حالی که تعرفه یکی است.

معاون نظارت و برنامه ریزی نظام پزشکی ضمن ابراز این مطلب که باید مکانیسم هایی را ایجاد کنیم تا توزیع بیمار، دسترسی و عدالت در ارائه خدمات به بیمار رعایت شود ؛ اظهار داشت : غالبا سطح علمی جامعه پزشکی در کل کشور خوب است و می توانند به 90 درصد نیازهای مردم پاسخ دهند.

وی با اشاره به این که جامعه پزشکی ایران فرهیخته و متبحر است و باید از همه ظرفیت های آن استفاده شود؛ گفت :  باید کسانی که درآمد کمتری دارند سهم بیشتری از ارائه خدمت و در آمد داشته با شند که بر این اساس کارهایی لازم است تا انجام شود .ا

وی افزود : ارزش نسبی خدمات بسیار کمک کننده به این موضوع است که تاکنون  تدوین شده و نظام ارجاع نیز باید به درستی پیاده سازی شود.

به گفته معاون سازمان نظام پزشکی 90درصد قیمت های کتاب ارزش نسبی قبلی هیچ قانون و عدالتی در آن نبود اما اکنون 80 درصد آن به هم نزدیک شده است.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که طب عمومی در کشور مغفول واقع شده است ، بیان د اشت :هزینه های سلامت  را گران می کنیم در حالی که  طب عمومی باید ملاک و  منشاً قرار گیرد .

وی در خصوص تعرفه ها ابراز داشت : نظارت بر اجرای تعرفه ها در تمام استان ها به طور واقعی اجرا شد و نظام پزشکی نیز حمایت کرد و جامعه پزشکی هم تعرفه های مصوب را رعایت نمودند و اگر تخلفی صورت گرفت درون خود جامعه  به آن رسیدگی کردیم .

وی یاد آور شد :اگر نظارت بر اجرای تعرفه ها در خود نظام پزشکی رقم نخورده بود تمام کسری ها به جامعه پزشکی نسبت داده می شد.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.