پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو شورای عالی نظام پزشکی: سیاست های دندان پزشکی در جامعه توسط پزشکان ترسیم نمی شود

عضو شورای عالی نظام پزشکی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه بیمه های پایه چقدر در عرصه سلامت دخیل هستند و چرا ورود نمی یابند، عنوان کرد: متاسفانه از آن جایی که سیاست های دندان پزشکی در جامعه توسط پزشکان ترسیم نمی شود، باید شاهد چنین مسائلی نیز در جامعه باشیم.

دکتر بهنام عباسیان عضو شورای عالی نظام پزشکی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نظام پزشکی با گلایه از اینکه تمامی هزینه های پرداختی در جامعه، تنها هزینه های درمانی است، اظهار داشت: اگر در وزارت بهداشت، دندان پزشکانی را که در این حرفه استخوان خورد کرده و زحمت کشیده اند، در راس کار قرار گیرند، می توانند پروسه خوبی را در این خصوص برای نیل به اهداف برای سال های آتی ترسیم کنند.  

 

*بیماران تنها برای خلاصی از درد، به دندان پزشک مراجعه می کنند

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه یک خانواده به طور متوسط چند بار در سال به یک دندان پزشک مراجعه می کند، ابراز داشت: متاسفانه مشکلات اقتصادی و عدم توانایی پرداخت هزینه های  کمرشکن دندان پزشکی توسط بیماران، موجب می شود خانواده ها زمانی به دندان پزشک مراجعه کنند که بخواهند از درد دندان پوسیده خلاصی یابند.

عباسیان گفت: به طور کل هر فرد باید حداقل 6 ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کند اما متاسفانه این مهم در ایران اتفاق نمی افتد. باید از چهار بعد آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و خانوادگی این مهم را بررسی و اصلاح کنیم. به طور مثال اگر والدین در خانواده از فرهنگ بالایی برخوردار باشند، می توانند با ترسیم آن برای کودکان خود، آن ها را به صورت روتین، راغب مراجعه به دندان پزشک کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه در زمان مراجعه به دندان پزشک، 90 درصد دندان های شیری کودکان پوسیده است، اظهار داشت:  اکثر کودکان بین 9 تا 12 ساله به صورت روتین 3 الی 4 دندان خراب دارند و در سن 12 سالگی نیز درمان دندان از درمان سطحی گذشته و به عصب کشی باهزینه های گزاف نیاز دارد که به علت عدم تمکن مالی خانواده، دندان باید کشیده شود.

 

*آموزش و فرهنگ سازی تنها در چهارچوب خانواده  نمی گنجد

عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر اینکه آموزش و فرهنگ سازی تنها در چهارچوب خانواده  نمی گنجد، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، صدا و سیما، مدیریت شهری و ... نیز باید در این مهم دخیل باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ نوع تبلیغاتی در جهت سلامت دهان و دندان انجام نمی شود و این در حالی است که یکی از شعارهای قرن 21، سلامت دهان و دندان است چرا که زیبایی و خودباوری فرد، به دهان و دندانش وابسته است تا بتواند با جسارت در جامعه ظاهر شود، اتکا به نفس بالایی را داشته و چهره آراسته ای را از خود را به نمایش بگذارد.

عباسیان با اشاره به برنامه وارنیش فلوراید برای کودکان 6 تا 7 سال، اظهار داشت: درست است که از نظر علمی این طرح کاهنده سیر پیشرفت پوسیدگی است اما متاسفانه کودکان زمان مراجعه برای اجرای این برنامه، دارای پوسیدگی وسیعی هستند و نشان از آن است که وارنیش فلوراید کاهنده هست اما مکفی نیست.

 

*بیمه های پایه تنها وارنیش فلوراید را تحت پوشش قرار می دهند

به گفته وی آموزش و پرورش و صدا و سیما زمانی می توانند موثر عمل کنند که زیر ساخت های عرصه سلامت چون بیمه های پایه هم با آن همگام باشد تا کودک هر 6 ماه یکبار مورد ارزیابی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان قرار گیرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر خانواده ها دغدغه سلامت دهان و دندان کودکان خود را ندارند، تصریح کرد: کودک را پس از 5/2 سالگی به صورت روتین برای کنترل نزد دندان پزشک می برند.

وی با انتقاد از اینکه بیمه های پایه تنها وارنیش فلوراید را تحت پوشش قرار می دهند، افزود: متاسفانه برای جامعه امروز ما این کار مکفی نیست چرا که ما و جامعه دندان پزشکی ما ابتدا باید 10 سال کار کنند تا بتوانند مشکلات را به نقطه صفر رساند.

 

* وارنیش فلوراید کاهش دهنده پوسیدگی اما بازدارنده نیست

عباسیان با بیان اینکه وارنیش فلوراید تنها کاهش دهنده پوسیدگی است اما به تنهایی عامل بازدارنده نیست، گفت: در ابتدا باید خدمات دندان پزشکی وسیعی را برای قشر وسیعی از جامعه انجام دهیم و تا 10 سال تمام کودکان را کنترل کنیم تا پس از طی این مدت در مراجعه کودکان تنها نیاز به وارنیش فلوراید باشد.

وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه بیمه های پایه چقدر در عرصه سلامت دخیل هستند و چرا ورود نمی یابند؟عنوان کرد:  متاسفانه از آن جایی که سیاست های دندان پزشکی در جامعه توسط  پزشکان ترسیم نمی شود، باید شاهد چنین مسائلی نیز در جامعه باشیم.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.