جمعه، 10 فروردین 1403

اطمینان از کیفیت داروهای ایرانی در بین جامعه پزشکی نیازمند فرهنگ‌سازی

اطمینان از کیفیت داروهای ایرانی در بین جامعه پزشکی نیازمند فرهنگ‌سازی
رئیس انجمن داروسازان ایران در واکنش به نامه رئیس سازمان غذا و دارو به رئیس نظام پزشکی درباره تجویز دارو در چارچوب فارماکوپه دارویی توضیحاتی را ارائه کرد.

❇️ محمدباقر ضیاء در گفت‌و‌گو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی در خصوص نامه رئیس سازمان غذا و دارو به رئیس نظام پزشکی درباره تجویز دارو در چارچوب فارماکوپه دارویی گفت: این درخواست مجوز قانونی دارد و باید در وهله نخست به دنبال آن بود که بلای داروهای خارج از فهرست از سر مردم کم شود. زیرا این داروها اغلب بدون مجوز وارد کشور می‌شوند و می‌توان گفت داروهای قاچاق هستند.

❇️ وی با بیان اینکه داروهای خارج از فارماکوپه مجوز واردات ندارند و نظارتی بر روی آنها صورت نمی‌گیرد، افزود: سیستم واردات دارویی به داروهایی اجازه واردات می‌دهد که در فهرست دارویی کشور ثبت شده باشند و این نگرانی وجود دارد که داروهای خارج از فهرست خطرناک باشند.  ازاین‌رو اقدام رئیس سازمان غذا و دارو و ابلاغیه رئیس محترم سازمان نظام پزشکی به پزشکان سراسر کشور برای تجویز در چارچوب فارماکوپه اقدامی درست و قابل تقدیر بود که هم به نفع جامعه بوده و از این طریق این اطمینان برای مردم به وجود خواهد آمد که در دسترسی به داروهای مورد نیاز خود اطمینان خاطر داشته باشند، و هم جلو صدمه زدن به صنعت را خواهد گرفت.

❇️ ضیاء با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی وظیفه همه است که به صنعت داروسازی کمک کنند، تصریح کرد: متأسفانه اتفاقی که در این بین می‌افتد این است که برخی پزشکان اقدام به تجویز داروهایی خارج از این فهرست می‌کنند که این اقدام جای تأمل دارد. البته پزشکان نیز در این مورد استدلال‌هایی دارند که باید از خود آنها پرسید. ولی تأکید ما بر این است که باید تبادل‌نظر در این خصوص بین سازمان نظام پزشکی، سازمان غذا و دارو و انجمن‌های علمی بیشتر شود.

❇️ رئیس انجمن داروسازان ایران با رد  انتقادات در خصوص محدود بودن داروهای موجود در فهرست دارویی، گفت: به هیچ وجه با این موضوع موافق نیستم که این فهرست محدود است زیرا تمامی داروهای مورد نیاز در این فهرست وجود دارد و اگر هم دارویی هست که نیاز اساسی به آن وجود داشته باشد باید از مجاری قانونی اقدام به ثبت آن شود. زیرا مسیر بسیار سهلی برای موضوع وجود دارد و می‌توان آن را از طریق سازمان نظام پزشکی و سازمان غذا و دارو در فارماکوپه ثبت کرد.

❇️ ضیاء اضافه کرد: به نظر این موضوع در ایران مورد غفلت قرار گرفته که در بحث دارو در تمام دنیا یک رویه مشخص برای نظارت و ثبت داروها در فهرست دارویی کشورها وجود دارد و اگر از این ‌رویه تخلفی صورت گیرد می‌توان متخلفان را تنبیه کرد. البته درباره این موضوع بهتر است به مجازات متخلفان فکر نکرد بلکه باید با فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گیرد تا پزشکان ایرانی به این نتیجه برسند که داروهای ایرانی کیفیت لازم را دارد. لذا همچنان که اطمینان به داروی ایرانی نیازمند فرهنگ‌سازی در بین بیماران دارد این فرهنگ‌سازی باید در بین جامعه پزشکی هم صورت گیرد.

انتهای پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.