پنجشنبه، 9 فروردین 1403

رییس جامعه متخصصین داخلی ایران: چیرگی افکار مادی موجب سقوط اخلاق شده است

رییس جامعه متخصصین داخلی ایران:   چیرگی افکار مادی موجب سقوط اخلاق شده است
رییس جامعه متخصصین داخلی ایران با اشاره به پیشرفت های علمی و اقتصادی در قرن اخیر، گفت: علیرغم موهبت های بیشمار به جهت چیرگی افکار مادی، افراد از جایگاه انسانی دور شده و این مهم موجب سقوط اخلاق در زمینه های مختلف شده است.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی، دکتر ایرج خسرونیا رییس جامعه متخصصین داخلی ایران، اظهار داشت: تحولات اجتماعی که در 30 سال گذشته به وقوع پیوسته، در ارتباط بین پزشک و بیمار هم تأثیرگذار بوده و به موجب آن بیماران حق دارند از حقایق بیماری های خود آگاهی داشته و در مورد درمان خود تصمیم بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: برخی جنبه های اخلاق پزشکی در طول سالیان دستخوش تغییرات شده است به طور مثال تا این اواخر وظیفه تصمیم گیری در مورد نحوه درمان را پزشک بر عهده داشته و هیچ الزامی برای اخذ رضایت نامه وجود نداشت.

خسرونیا در خصوص اصول چهار گانه اخلاق که قابل تطبیق با مسائل فرهنگی، اخلاقی و رسوم کشورهای مختلف بوده و چهارچوبی برای کارکنان بخش بهداشت به شمار می رود، ابراز داشت: این اصول شامل احترام به خود مختاری بیمار، اقدامات مفید و سودمند، جلوگیری از آسیب و صدمه به بیمار و عدالت (که توام با رعایت عدل و انصاف) است.

وی با تاکید بر اینکه اصول چهار گانه اخلاق پزشکی زمانی می تواند به طور کامل رعایت شود که سایر ملاحظات اخلاقی و انسانی نیز رعایت شود، افزود: بازگو کردن حقایق برای بیمار، محرم راز اسرار بیمار و در نظر داشتن خصوصیات و ارزش های شخصی بیمار از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ ابراز داشت: همان طور که اخلاق پزشکی در پاسخ به توسعه های تکنولوژی و علوم پزشکی و همچنین ارزشهای اجتماعی در طی زمان دچار تغییر می شود، در کشورهای مختلف نیز تغییرپذیر استمثلاً اوتانازی (مرگ به میل بیمار) را برخی کشورها و انجمنها محکوم می کنند اما در کشورهای دیگر ممکن است قابل قبول باشد.

به گفته وی اخلاق پزشکی در هر جامعه بر اساس اصول روابط انسانی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی آن بنا شده و به راحتی می توان فکر کرد اصولی که در یک کشور قابل قبول است، ممکن است در کشور دیگر قابل قبول نباشد.

خسرونیا ادامه داد: همچنین در برخی کشورها پزشکان توسط حکومت وادار به انجام کارهای غیراخلاقی نخواهند شد در حالی که در کشورهای دیگر امکان دارد پایبندی به الزامات اخلاقی چون حفظ اسرار بیماران در صورت درخواست پلیس یا مقامات قضایی، برایشان دشوار باشد.

وی هر نوع ارتباط جنسی بین پزشک و بیمار را خلاف اصول اخلاقی دانست و عنوان کرد: اعتبار مالی بیمار باید از طرف سازمان های بیمه گر، ارگان دولتی و یا خود بیمار تامین شود و زمانی که اختلاف بر سر مسائل مالی به وجود آید، بهبود و درمان بیمار بر همه چیز مقدم است.

رییس جامعه متخصصین داخلی ایران با اشاره به اینکه رفتار پزشک با بیمار در چند دهه گذشته به خاطر ظهور تکنولوژی مدرن، تحولات اجتماعی و سیاسی در جوامع بشری دچار دگرگونی شده است، افزود: دولت و جامعه موظفند در ارائه سرویس های خدماتی، درمانی و تشخیصی به محرومین کمک کرده هر چند که این اقدامات برای دولت هزینه بر باشد.

انتهای پیام/ع

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.