پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دبیرکمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو: تجویز غیرمنطقی مکمل ها به حداقل برسد

دبیرکمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو:  تجویز غیرمنطقی مکمل ها به حداقل برسد
سلیمانی با بیان اینکه در زمینه کل داروها مصرف سرانه بالا نداریم ،گفت:با توجه به وارداتی بودن اغلب مکمل ها و ارزبری زیادی که به همراه دارند باید تا حد امکان از تجویز غیرضروری آنها خودداری شود.

دکترفاطمه سلیمانی دبیر کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو ، در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به تجویز و مصرف غیرمنطقی دارو در کشوربیان داشت:تعبیر از مصرف غیرمنطقی ،مصرف بی رویه نیست و سرانه مصرف براساس داده های مستند و واقعی ،در کشور بالا نیست.

وی با اشاره به تجویز ومصرف غیرمنطقی برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها افزود:اکثر مردم علاقه به مصرف نوع تزریقی فرآورده های دارویی دارند واین باورکه با مصرف شکل تزریقی یک دارو اثربخشی آن بیشتر و بهتر خواهد بود اقدام به مصرف آنها می کنند

وی با تاکید برمصرف غیرمنطقی وزیادازحد مسکن ها وآنتی بیوتیک ها تصریح کرد:درگروه داروهای بیماران مزمن وضعیت اینگونه نبوده وخیلی اوقات بیماران داروهای مورد نیاز را کمتراز حد دریافت می کنند.

دبیرکمیته کشوری تجویز و مصرف غیرمنطقی دارو با بیان اینکه عمدتا گروهی از مکمل ها بصورت OTC  (بدون نسخه) در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند ،اذعان داشت:در خصوص مکمل ها مصرف زیاد ، غیرضروری و غیر اصولی را شاهد هستیم و این درحالی است که مصرف نامناسب و بیش از حد می تواند عوارض جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

 

دکتر سلیمانی با اشاره به اینکه درگروه مکمل های دارویی بحث املاح محلول در چربی و مینرال ها را داریم گفت:تمایل بسیاری از مصرف کنندگان به مصرف همزمان چند مکمل می تواند را بدنبال داشته باشد که عوارضی را در افراد حساس و بیمارانی که شرایط خاص دارند، ایجاد می کند.

 

به گفته وی عوامل متعددی در ایجاد چرخه تجویز و مصرف غیرمنطقی داروها بویژه مکمل ها تاثیرگذار است که از آن جمله می توان به باورها و اعتقادات بیماران در خصوص تجویز و دریافت حتمی دارو اشاره کرد.

وی ادامه داد:لزوما برای رفع هر مشکل نیاز به تجویز و مصرف دارو نیست و گاهی اوقات با رعایت یکسری از اصول می توان به هدف درمانی مطلوب دست یافت.

دکتر سلیمانی مسائل اقتصادی مطب و داروخانه ها را از دیگر عواملی دانست که در تجویز و مصرف غیرمنطقی مکمل ها تاثیرگذار هستند.

وی هماهنگی و همکاری وزارت بهداشت و درمان،سازمان نظام پزشکی و سازمانهای بیمه گررا برای ریشه کنی معضل مصرف غیرمنطقی مکمل ها ضروری دانست و خاطرنشان کرد:بسیاری از این فرآورده ها وارداتی بوده و ارزبری زیادی برای مملکت دارند ،لذا تجویز و مصرف نا بجای آنها بروی محدودیت های مالی نیز اثرگذار بوده واگرچه بیمار از جیب خود هزینه تهیه آنها را پرداخت می کند اما بروی بودجه کلی کشور تاثیربسزایی دارد

به گفته دبیرکمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی دارو  اگر چرخه صحیحی ایجاد کرده و دارو بر اساس نیاز واقعی تجویز شود بسیاری از هزینه های نظام سلامت کاهش خواهد داشت.

 

 

انتهای خبر / ر
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.