پنجشنبه، 9 فروردین 1403

عضو مجمع عمومی نظام پزشکی کشور انتقاد کرد : یكسو نگری به بخش دولتی و نادیده انگا شتن بخش خصوصی

صداقت با بیان اینکه وزارت بهداشت باید به عنوان طراح و مجری طرح تحول از نظرات همه کارشناسان حوزه سلامت استفاده کند ؛ گفت : با گذشت حدود 20 ماه از شروع این طرح، شاهد تحول شگرفی در بحث سلامت نیستیم و ناهماهنگی این طرح با منابع بیمه ای و در نتیجه عدم امكان پرداخت مطالبات گروه پزشكی در زمان مقتضی سبب ایجاد نارضایتی شده است .

دکتر عبد الرسول صداقت عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به اینکه هنوز هم برای برون رفت از مشكلات موجود در طرح، دیر نشده  است؛  اظهار داشت : وزارت بهداشت  می تواند به عنوان طراح و مجری این طرح با استفاده واقعی ( نه نمادین) از نظرات همه صاحبنظران اعم از جامعه پزشكی ( ازجمله نظام پزشكی) ، انجمن های علمی ، كارشناسان بیمه ای و نمایندگان مجلس، طی جلسات متعدد استفاده نموده و مسیر طرح را به سمت واقعی آن تغییر دهد .

 

وی افزود : اگر طرح تحول به همین منوال پیش برود  این امکان وجود دارد به نتایج نا مطلوبی برسیم كه جبران آن سخت یا حتی ناممكن باشد.

 

 

     وی با اشاره به عدم وجود آینده نگری سیاسی و اقتصادی ، با توجه به اینكه این طرح عمدتاً مبتنی بر بودجه های كلان   استوار   است.ادامه داد : این مهم سبب یكسونگری به بخش دولتی و نادیده انگاشتن بخش خصوصی شده است بطوری که بخش خصوصی اعم از سر پایی و بستری در خلال اجرای این طرح دچار آسیب ها و زیان هایی شده كه میتواند به سرخوردگی این بخش خصوصاً در سرمایه گذاری سلامت منجر شود.

 

عضو هیات مدیره نظام پزشکی کرج به عدم تعرفه گذاری صحیح و اجحاف به برخی رشته ها و توجه خاص به برخی رشته های دیگر اشاره کرد و گفت : در كنار اینها عدم اصلاح روند " خودارجاعی" و بلكه تشدید این امر با بخشنامه های اخیر معاونت درمان، امری كاملاً مخالف با " اقتصاد مقاومتی" بوده و منجر به " بلع" بخش عمده ای از بودجه سلامت می شود.

 

به گفته وی همزمان با طرح تحول ، تنظیم كتابچه " ارزش نسبی خدمات" بدون توجه به معیارهای علمی " ارزش نسبی خدمات" در كشورهایی كه تجربه اینكار را دارند ،بدون اخذ نظرات همه انجمن های علمی از جمله ضعفهای موجود در نظام سلامت است.

 

 

وی ارتقاء خدمات سلامت در بخش دولتی ؛ كاهش پرداخت مردم در سبد كالای سلامت و رسیدگی به شکایات بیماران و کاهش دغدغه آنان را از جمله مزایای طرح تحول دانست و خاطرنشان کرد : هزینه كرد بیشتر در تربیت نیروی انسانی متخصص خصوصاً فلو شیپ ها در همه رشته ها و ایجاد تعامل بیشتر با دانشگاههای معتبر جهان در این خصوص وكم رنگ نمودن ارتباط مالی بیمار و پزشك با تقویت بیمه های درمانی از جمله کارهایی است که می توان در جهت پیشبرد این طرح انجام داد.

 

 

 صداقت اذعان داشت : بخش عمده بودجه سلامت برای اهداف كوتاه مدت (مثل ویزیت های سرپایی بعضاً غیر ضروری، عمل های جراحی كوچك و یا وابسته به مصرف پروتزهای گران قیمت و ...) هزینه شده و فاصله بخش دولتی و خصوصی خصوصاً در تجهیزات پزشكی سرمایه ای روز بروز افزایش می یابد.

 

عضو مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بهداشت همچنان به عنوان یك عنصر فراموش شده یا "كمتر مورد توجه" رو به زوال رفته و احتمال بروز مشكلات اجتماعی از قبیل بیماریهای واگیردار افزایش می یابد که معتقدم بدون نقش همه دست اندركاران سلامت خصوصاً جامعه پزشكی ، بار كج سلامت به سرمنزل مقصود نخواهد رسید.

 

انتهای پیا م / ر

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.