جمعه، 10 فروردین 1403

دکتر صداقت:از انجمن رادیولوژی در تعیین تعرفه‌ها نظرخواهی نشد

دکتر صداقت:از انجمن رادیولوژی در تعیین تعرفه‌ها نظرخواهی نشد
رئیس سابق انجمن رادیولوژی ایران با ابراز خرسندی از اینکه وزارت بهداشت کارشناسی تعرفه‌ها را مورد توجه قرار داده گفت: این کار وزارت بهداشت، یک کار ارزشمند و پایه‌ای بود که باید در طی دوره‌های گذشته و وزاری پیشین صورت می‌گرفت، ولی از انجمن رادیولوژی در تعیین تعرفه‌ها نظرخواهی نشد.

عبدالرسول صداقت در گفتگو با روابط عمومی سازمان نظام پزشکی افزود: در صحبت‌ها و سخنرانی‌های  وزیر و معاونین ایشان و سایر مسئولین وزارت بهداشت در دولت تدبیر و امید، بارها و بارها در خصوص اجرای این طرح صحبت شده بود و یکی ازاهداف مهم اجرای آن را رعایت عدالت بین رشته‌ای عنوان می‌کردند.

وی با بیان اینکه عدالت بین رشته‌ای یعنی همه پزشکان و رشته‌ها با اجرای این طرح بزرگ، یک تحول اساسی را در بخش درمان کشور شاهد بوده و از آن بهره‌مند ‌شوند، اظهار داشت: متاسفانه در برخی از رشته‌ها افزایش 5 یا 6 برابری اتفاق افتاد اما در رشته رادیولوژی، افزایش 50 تا 60 درصدی را با اجرای این طرح شاهد بودیم.

صداقت با اشاره به اینکه این مهم نشان‌دهنده عدم وجود عدالت بین رشته ای است، عنوان کرد: در استفاده از دستگاه های مشابه مانند اکوکاردیوگرافی توسط یک متخصص قلب که از نظر قیمت و فضای مورد نیاز، کاملا یکسان با دستگاه‌های رادیولوژی است، متاسفانه تعرفه اکوکاردیوگرافی، با صرف یک ربع زمان به وسیله متخصص مربوطه حدودK 11 تعیین ‌شده است در حالیکه تعرفه در سونوگرافی ناهنجاری‌های جنین، مشابه همان دستگاه، که حدود 30 تا 40 دقیقه از زمان رادیولوژیست را می‌گیرد، حتی به K 2 هم نرسید. 

وی ادامه داد: نکته‌ حائز اهمیت آن است که وزیر بهداشت در چند جا اظهار کردند که برای طراحی این تعرفه‌ها، از تمامی انجمن‌های علمی برای هم‌فکری دعوت به عمل آمد اما در مورد انجمن رادیولوژی این‌ اتفاق نیفتاد.

این رادیولوژیست ابراز داشت: رادیولوژیست‌ها در بسیاری از موارد باید از دستگاه‌های بسیار گران‌قیمت 4 یا 5 میلیارد تومانی با مقررات بسیار سنگین استفاده کنند اما باز مشاهده می‌کنیم اکوکاردیوگرافی قلب که به وسیله خود متخصص برای خود ارجاع می‌شود(خود ارجاعی)، تعرفه آن نزدیک به دو برابر تعرفه یک ام‌آر‌آی است.

صداقت خاطرنشان کرد: قضاوت کنید که آیا عدالت بین رشته‌ای در اکوکاردیوگرافی با یک دستگاه حداقل 300 میلیون تومانی با تعرفه K 11 در مقایسه با ام‌آر‌آی با یک دستگاه 4 میلیارد تومانی با زمان بیشتر و هزینه‌های جانبی، مصرفی و غیر مصرفی با 6 تا 7 K اجرا شده است؟

وی ادامه داد: در طول هفته‌های گذشته تلاش‌های بسیار از جمله جلساتی با معاون درمان، کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار کردیم و در نهایت طی نامه‌ای از مقام وزارت بهداشت درخواست کردیم به این موضوع رسیدگی شود.

رئیس سابق انجمن رادیولوژی ایران تاکید کرد: این جلسات باید در یک کمیته کارشناسی متشکل از نمایندگان انجمن رادیولوژی و کارشناسان وزارت بهداشت تشکیل شود و امید داریم که در آستانه روز رادیولوژی(کشف اشعه ایکس) مصادف با 16 آبان، وزارت بهداشت توجه خاصی را به این موضوع مبذول کند و این بازنگری را در یک کمیته کارشناسی انجام دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رادیولوژی رشته‌ای است که هر سال نفرات اول کنکور دستیاری و رزیدنتی وارد آن می‌شوند. یعنی رشته‌ای است که بالاترین نخبه‌ها وارد آن شده و نباید حقشان ضایع شود چرا که باید در یک فضای آرام و علمی وظایف خود را نسبت به بیماران انجام دهند.

انتهای خبر/

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.