جمعه، 10 فروردین 1403

نیازمند حمایت از سرمایه گذاری در بخش خصوصی هستیم

مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستانهای خصوصی با اشاره به اینکه نوع نگرش به بخش خصوصی در صنعت و سیستم بهداشت و درمان کمی متفاوت است ؛ گفت :سرمایه گذاری در هر امری باید مقرون به صرفه باشد که متاسفانه در بخش خصوصی بهداشت و درمان این مساله مغفول مانده است.

دکتر محمد رضا نوروزی مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستانهای خصوصی در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه طب خصوصی در کشور ما سابقه طولانی دارد اظهارداشت : از زمان تاسیس طب در مدرسه دارالفنون و ایجاد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در سال 1313عنوان حکیم به پزشک تغییر یافت  که در کنار این موضوع طب خصوصی نیز پرورش یافت .

وی با بیان اینکه طب در ایران از ابتدای وجودش علاوه بر بحث دانشگاه و تدریس و غیره در بخش خصوصی نیز فعال بوده است ؛ افزود : فعال بودن بخش خصوصی به مرور از حوزه مطب و ویزیت گسترش پیدا کرده و  به ارائه خدمات درمانی در قالب موسسات تصویربرداری و توانبخشی ،کلینیک ها ،درمانگاهها و نهایتا بیمارستانها رسید.

وی با عنوان اینکه اگر بخواهیم بطور صحیح به موضوع نگاه کنیم باید بدانیم بار بهداشت و درمان در کشور سنگین بوده و دولتها سخت بتوانند این بار را بر دوش گیرند ؛ ادامه داد : نظام هایی که در قالب سوسیالیستی فعالیت می کنند طب خصوصی در آنها کمرنگ است و دولت هزینه های درمان مردم را به میزان زیادی عهده دار می شود که  این نوع سیستم ها بیشتر در کشورهای اروپایی و اسکاندیناوی مشاهده می شود و برمبنای نظام های ارجاع استوار است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در این سیستم بیماران در اکثر موارد هزینه ای را پرداخت نمی کنند ؛ اضافه کرد : نظام سوسیالیستی معایب زیادی دارد از جمله آنکه دسترسی بیماران به پزشکان دلخواه خودشان به سختی صورت می گیرد و زمان زیادی را باید در انتظار رسیدن به درمان نهایی باشند .

 وی تصریح کرد :آمارها در برخی کشورهای اسکاندیناوی نشان داده در مورد بیماریهای مخاطره آمیز مثل سرطان از ویزیت اولیه تا رسیدن به یک عمل جراحی گاهی تا شش ماه زمان لازم است که این موضوع در کشورهای دیگری که از طب خصوصی استفاده می کنند به گونه ای دیگر بروز پیدا کرده است .

نوروزی با تاکید براینکه طب خصوصی صرفا به این معنا نیست که حتما مردم هزینه پرداخت کنند اذعان داشت : مشارکت بخش خصوصی در امر سرمایه گذاری برارائه خدمات بهداشتی و درمانی ، پیشگیری و یا تشخیص استوار می شود به ا ین شکل که سرمایه گذاری در کار بهداشت و درمان توسط بخش خصوصی رونق پیدا می کند .

 

 

وی با بیان اینکه در کشور ما اکثر کسانی که در بخشهای درمانی و یا تشخیصی سرمایه گذاری می کنند خود پزشکان هستند ؛ اظهار داشت : تعدادی پزشک دور هم جمع می شوند و با انباشت پول بیمارستانی را تاسیس کرده و خود در آنجا کار می کنند در حالی که در نظام های جدید دنیا این کار توسط هلدینگها و سرمایه گذاران صورت گرفته و موجب می شود مدیریت متمرکز وجود داشته با شد.

مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستانهای خصوصی با ابراز اینکه مدیریت متمرکز سبب اداره بهینه بیمارستان ها می شود ، گفت : در این نوع تاسیس بخش خصوصی ، هزینه ها به مقدار زیادی کاهش می یابد زیرا بیمارستانها یا موسسات بصورت زنجیره ای اداره می شوند و هزینه وسائل مصرفی و کارهای اداری متمرکز می شود یعنی 20 یا 30 بیمارستان توسط یک مدیریت واحد اداره شده و هزینه ها به مقدار زیاد کاهش یافته و نوعی رقابت بوجود می آید.

انتهای پیام / ر

(استفاده از اخبار با ذکر منبع بلامانع است )

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.