جمعه، 10 فروردین 1403

حاشیه نشین شدن ماماها در نظام سلامت کشور

حاشیه نشین شدن ماماها در نظام سلامت کشور
عضو مامای شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که بالغ بر 20 هزار مامای بیکار داریم ، گفت : مسئولان این تعداد مامای بیکار را 12 هزار نفر اعلام می کنند و عملا ماماها در نظام سلامت حاشیه نشین شدند.

نوشین زنده زبان عضو مامای شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به این که مامایی قدمت بالایی در کشور دارد اما مشکلات ابتدایی این قشر همچنان باقی است ، بیان داشت :  معضلات جامعه مامایی به یک بیماری مزمن تبدیل شده و این در حالی است که با توجه به سیاستهای وزارت بهداشت برای ترویج زایمان طبیعی و کاهش آمار سزارین ماما ها باید به عنوان اولین سطح درمان مادر و نوزاد در نظر گرفته شوند.

وی با اشاره به این که ماما صرفا برای ارائه خدمات به زنان و  کودکان بویژه انجام زایمان طبیعی آموزش دیده است ، افزود :  با توجه به هشدارهایی که برای کاهش آمار مرگ و میر مادر و نوزارد در اثر عوارض سزارین بدون اندیکاسیون داده می شود اما حق زایمان طبیعی هم از ماماها گرفته می شود و در نظام سلامت کشور حاشیه نشین شدند.

وی با اشاره به این که از 36 هزار مامای عضو سازمان نظام پزشکی که دارای شماره نظام هستند ، حدود 17 هزار نفر در مراکز آموزشی ، پژوهشی و بهداشتی مشغول به فعالیت هستند ادامه داد : بیش از 20 هزار مامای بیکار داریم اما گفته می شود تعداد ماماهای بیکار کشور 12 هزار نفر است .

 زنده زبان عدم عقد قرارداد بیمه ها ، قانون سختی کار  و ایجاد ردیف استخدامی را از جمله مشکلات جامعه مامایی عنوان کرد و  گفت : در بحث قرارداد بیمه ها مورخ 24/8/94هیات وزیران مصوب نمود تا خدمات مامایی تحت پوشش بیمه قرار گیرد و طی نامه ای این مصوبه ابلاغ شد تا ظرف مدت یکماه از تاریخ فوق اجرایی شود و سه استان گلستان ، اردبیل و اصفهان نیز به عنوان پایلوت این کار در نظر گرفته شد اما عملا کاری انجام نشده  و طبق رایزنی های صورت گرفته مقرر  گردید که از تاریخ 1/1/96 این مصوبه اجرا شود.

عضو مامای شورای عالی نظام پزشکی در خصوص قانون سختی کار ماماها اذعان داشت : حساسیت رشته مامایی بالاست زیرا برای نجات جان دو انسان (مادر و نوزاد) با انواع آلودگی های صوتی و عفونی مواجه هستند و پرونده هایی که در هیات های انتظامی نظام پزشکی مشاهده می شود حساسیت کار مامایی را نشان می دهد که باید قانون سختی کار به آنها تعلق بگیرد.

وی اضافه کرد : پس از سالها تلاش و پیگیری ، طبق مصوبه هیات وزیران و پیشنهاد وزارت بهداشت به ازای هر یک سال سنوات خدمتی ، ماما یک ماه حق برخورداری از قانون سختی کار را دارد که در مقایسه با سختی کار علوم آزمایشگاهی که به ازای هر یکسال سنوات خدمتی دو ماه  برخورداری از قانون سختی کار لحاظ شده ، این میزان سختی کار در نظرگرفته شده نا چیز است .

زنده زبان با بیان این که بی عدالتی در حق جامعه مامایی انگیزه کار کردن را از آن ها می گیرد ، گفت : سختی کار ماماها بیشتر از علوم آزمایشگاهی است و یک ماما زمانی به مرحله بازنشستگی می رسد که امکان زندگی سالم را ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد : درخواست بازنگری قانون سختی کار ماماها از سوی نمایندگان جامعه مامایی در سازمان نظام پزشکی مطرج شده که علاوه بر برخورداری از قانون سختی کار مدت آن نیز مورد بازنگری قرار گیرد و نسبت به این مساله اعتراض کرده ایم و مراتب آن را به اطلاع معاون اول رئیس جمهور رساندیم که ایشان به وزیر بهداشت اطلاع داده و منتظر تجدید نظر هستیم.

 

**رعایت استانداردها معضل بیکاری ماماها را مرتفع می کند

عضو مامای شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به آمار موالید در کشور گفت : سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار زایمان داریم که طبق ا ستانداردها به ازای هر 1000 زایمان باید 30 تا 50 ماما به کار گرفته شود .

وی افزود : در قانون اعتبار بخشی کشور ما به ازای هر 1000زایمان کمتر از 12 ماما به کار گرفته می شود که اگر همان حداقل استانداردها لحاظ شود یعنی 30 نفر ماما به ازای هر 1000 زایمان در نظر گرفته شود دیگر مامای بیکار نخواهیم داشت.

زنده زبان با گلایه از این که پس از زایمان پرستار عهده دار مراقبت از مادر و نوزارد است ، تصریح کرد : مراقبتهای بعد از زایمان نیز بر عهده ماما است و اگر پرستار را به بخش های تخصصی خود که برای آن آموزش دیده ا، منتقل کنند بسیار کمک کننده است.

**ماما هویت مستقل دارد

وی با اشاره به پتانسیل و توانایی بالای جامعه مامایی بیان داشت : در بحث پزشک خانواده ماماها به خدمت گرفته شدند و علاوه بر رشته تخصصی خود که زنان و مامایی است در بخش بهداشت و تنظیم خانواده ، مراقبت از نوزاد  و دارویاری نیز خدمات لازم را به بیماران تحت عنوان مراقب سلامت  ارائه می دهند.

این عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که ماما هویت مستقل دارد ، ابراز داشت :  وقتی ماما آنقدر توانمند است که تمامی این کارها را انجام می دهد چرا تحت پوشش یک نام دیگر به ارائه خدمات می پردازد که نسبت به این مساله معترض هستیم و باید عنوان ماما به خودش بازگردانده شود چرا که هویت مستقل دارد و باید با نام حرفه ای خود در نظام سلامت کشور خدمت کند.

به گفته زنده زبان باید ماما در طرج پزشک خانواده طبق شرح وظایف تعریف شده در دفاتر کار و در قالب هویت مستقل خود به ارائه خدمات بپردازد و سرانه ماما دراین  طرح بطور مستقل دیده شود و حقوق بگیر پزشک نباشدو شخصیت حقوقی اش مستقل باشد.

وی تصریح کرد : اگر طرح پزشک خانواده نیازمند نیرو است باید از ظرفیت ماماهای بیکار استفاده شود نه این که ازماماهای استخدام شده در مراکز بهداشتی برای پیشبرد طرح پزشک خانواده بهره گیری شود که موجب کاهش کیفیت ارائه خدمات نیز می شود.

**نادیده گرفتن مطالبات ماماها امتیازی برای نظام سلامت نیست

عضو مامای شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که وزارت بهداشت باید جایگاه و خواسته های جامعه مامایی را مد نظر داشته باشد ، گفت : اگر گروهی در جامعه پزشکی ساکت هستند و با شلوغ کاری نمی خواهند به مطالبات برحق خود برسند نباید دلیل بر سوء استفاده مسئولان نظام سلامت برای اجحاف در حق این قشر باشد.

زنده زبان خاطرنشان کرد: نباید خواسته های جامعه مامایی نادیده گرفته شود و این کار امتیازی برای نظام سلامت محسوب نمی شود بلکه باید سیستم بهداشت و درمان کشور مدافع همه گروههای پزشکی باشد و اگر امروز جایگاه حقوقی مااما خدشه دار شده ، فردا نوبت سایر گروههاست

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.