شنبه، 1 اردیبهشت 1403

ضرورت تدوین تعرفه هاى دندانپزشكى بصورت جامع

ضرورت تدوین تعرفه هاى دندانپزشكى بصورت جامع
عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به تنوع زیاد و جزییات درمان های مختلف در حوزه دندانپزشکی که اکثرا هزینه بر و گران هستند؛ گفت : تعرفه های دندانپزشکی هنوز به صورتی جامع ، کامل و مشخص تدوین نشده است.

نوید ناصری عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی با اشاره به مبحث تعرفه های  دندانپزشکی بیان داشت : موضوع تعرفه های دندانپزشکی بدليل تنوع زياد ، جزييات درمانهاى مختلف و ورود تكنولوژبهاى نوين در دندانپزشكى كه اكثراً هزينه بر و گران هستند، هنوز به صورتى جامع، كامل و مشخص تدوين نشده است كه بتوان آنرا براى كل كشور اجرايى كرد.

وی  با بیان این که در اكثر شهرها و استانهاى سطح كشور، چنين كارى با لحاظ شرايط اقتصادى و اجتماعى آن منطقه، صورت پذيرفته است؛ افزود :  البته بطور قطع يقين این کار خالى از نقصان هم نيست، ولى در مجموع جهت هماهنگ تر كردن و تا حد امكان قانونمندتر كردن تعرفه خدمات متنوع دندانپزشكى، مفيد و مؤثر بوده است.

وی با اشاره به این که با اين كار، ميزان سردرگمى مراجعين به مطبهاى متفاوت نيز كاهش يافته است ، ادامه داد : متأسفانه در برخى از شهرها و بخصوص تهران بزرگ، اين مهم انجام نشده و يا امكان انجام آن به سهولت وجود ندارد زیرا در مناطق مختلف شهر تهران، شاهد تنوع تعرفه اى فاحش در خدمات يكسان هستيم كه بيشتر به بافت اقتصادى و اجتماعى مناطق مختلف شهرى تهران بزرگ بر مى گردد.

این متخصص ارتودنسی اضافه کرد :  این امر خود نشان دهنده پتانسيل و امكان پذيرش برخى از مناطق مرفه نشين از تعرفه هاى بالا است و حال آنكه در برخى مناطق حداقل  تعرفه ممكنه، در حال اجراست كه متأسفانه در آن مناطق، همين حداقل تعرفه هم  قابليت اجرايى شدن كامل را به دليل فقر اقتصادى و عدم وجود كوچكترين حمايت از سوى بيمه ها، ندارد.

ناصری تصریح کرد : يكى از برنامه هاى در دست ساماندهى سازمان نظام پزشكى و انجمن دندانپزشكى ايران، تعيين دقيق تعرفه تمامى خدمات دندانبزشكى با تمام جزييات آن است كه اميدواريم در سال ٩٦ به اين مهم دست پيدا كنيم.

 

عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که در طى سه  دهه گذشته، تاريخ ٢٣ فروردين به عنوان روز دندانپزشكى انتخاب شده است، گفت :  در اين روز و يا محدوده آن از سوى انجمن دندانپزشكى ايران و در اين اواخر نیز از سوى سازمان نظام پزشكى، مراسم بزرگداشت روز دندانپزشك  برگزار مى گردد.

وی اظهار کرد : در دهه گذشته برگزارى چنين مراسمى در اكثر استانها و شهرستانهاى سطح كشور از سوى شعب انجمن دندانپزشكى ايران، بصورتى خودگردان برگزار مى شد  كه نشان دهنده توانمندى دندانپزشكان كشور همچون اسلاف با درايت و دورانديش ايشان در تأسيس اولين تشكل صنفى و انجمن علمى كشور در بيش از نيم قرن پيش است.

ناصری خاطرنشان کرد : اگرچه در دهه هاى قبل، سالروز تأسيس جامعه دندانپزشكى ايران كه اولين تشكل علمى صنفى گروه پزشكى در كشوربوده است ، روز دندانپزشكى قلمداد مى شد اما امروزه نيز دندانپزشكان سراسر كشور،  پاسداشت روز دندانپزشك و حرفه دندانپزشكى را در ٢٣ فروردين گرامى مى دارند و از بزرگان، پيشكسوتان، هنرمندان، فعالان صنفى و چهره هاى شاخص علمى رشته دندانپزشكى تقدير به عمل مى آورند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.