ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

قول مساعد نائب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور برای پیگیری دکترای حرفه ای فیزوتراپی

قول مساعد نائب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور برای پیگیری دکترای حرفه ای فیزوتراپی
نائب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور برای پیگیری دکترای حرفه ای فیزیوتراپی تا حصول نتیجه قول مساعد داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور، دکتر فاضل نائب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور در مراسم روز جهانی فیزیوتراپی(8 سپتامبر) در محل سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: ما در شورای عالی نظام پزشکی به بخشی نگری دچار نیستیم و این چنین نیست اعضاء نسبت به کار یکدیگر بی تفاوت باشند.

وی ادامه داد: شورای عالی نظام پزشکی در دوره پیشین دکترای حرفه ای فیزیوتراپی را تصویب و این دوره نسبت به این موضوع ابرام دارد و این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می کند.

نائب رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور افزود: اگر هم اکنون در حال گرته برداری و نسخه برداری رشته های مختلف در کوریکولوم آموزشی از کشورهای مطرح دنیا هستیم در حال حاضر و در سال 2014 در آمریکا رشته فیزیوتراپی جزو 5 رشته نخست مطرح در نوسان است.

دکتر فاضل با بیان اینکه فیزیوتراپی بعلت اعتماد مردم جزو گروه های مرجع است، گفت: اگر مدعی هستیم که می خواهیم در سال 2014 به رتبه نخست در توانبخشی برسیم باید به سمت ارتقاء مقاطع تحصیلی پیش برویم و در حوزه سلامت از بخشی نگری پرهیز کنیم.

براساس این گزارش، دکتر محسن هاشمی پدر فیزیوتراپی ایران هم در این مراسم با بیان اینکه انجمن فیزیوتراپی ایران نخستین انجمن با دیدگاه اجتماعی بود، گفت: این انجمن نخستین انجمنی بود که تنبلی، مصرف بی رویه دارو و بی حرکتی  را بعنوان تم کنگره انتخاب  کرد.

وی با تأکید بر ضرورت فعال تر شدن انجمن نسبت به گذشته افزود: انجمن به کمیته هایی چون کمیته تحقیق، کمیته رسانه ها، کمیته امور بین الملل، کمیته اعضای هیئت علمی، کمیته نیروهای مسلح و کمیته ورزش نیاز دارد.

دکتر هاشمی با بیان اینکه جایگاه فیزیوتراپی در حوزه دفاعیه کجاست؟ ادامه داد: من 50 سال پیش می دانستم جایگاه فیزیوتراپی در نیروهای مسلح کجاست.

وی با بیان اینکه DPT نیاز جامعه است، افزود: من هیچ وقت فیزیکال مدیسین را مانعی نمی دانم.

ابراهیمی رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران نیز در این مراسم با سخنرانی با عنوان جایگاه فیزیوتراپی در نظام سلامت گفت: فیزیوتراپی امروز با سنوات پیشین تغییر کرده و وضعیت ما نسبت به گذشته بهتر شده است اما هنوز به جایگاه اصلی تعریف شده ی خود در نظام سلامت نرسیده ایم.

وی  با اشاره به تلاش چندین برابری فیزیوتراپیست ها در رسیدن به اهداف گفت: فیزیوتراپیست ها در انجمن و شعب آن در استان ها تلاش می کنند هم اکنون 2 تا 3 پرونده برای ما رو شده که بعلت نداشتن کوریکولوم آموزشی مشکل ایجاد شده است.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران لیزر High Power و Dry  Niddle را از جمله این پرونده ها برشمرد و افزود: بعلت نداشتن کوریکولوم آموزشی در این باره نتوانستیم پاسخی بدهیم.

ابراهیمی با بیان اینکه تاکنون کاری غیراخلاقی و غیرعلمی انجام نشده است، ادامه داد: باید پاسخ این موضوعات را با دیتاهای علمی و متقن ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در وزارت بهداشت در طرح ملی نظام سلامت برای توانبخشی محلی باز شده است، گفت: باید با توانبخشی کیفیت زندگی را به جامعه بازگرداند.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینکه در DPT باید حیطه استحفاظی و کوریکولوم خود را بشناسیم، افزود: پاسخ مقاله باید با مقاله داده شود گروه فیزیوتراپی به میزان کافی قدرت علمی و دانش فنی دارد پس پاسخ ها باید علمی باشد.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه رئیس بخش باید فیزیوتراپ باشد، ادامه داد: هم اکنون عنوان می شود شما بخشی ندارید باید از حقوق خود علمی و آکادمیک دفاع کنیم.

براساس این گزارش، موذن زاده در پانلی با عنوان فیزیوتراپی فرصت ها و چالش ها با بیان اینکه هم اکنون فیزیوتراپی مورد بی مهری و ناملایمات قرار گرفته است، گفت: هدف این است که با هم فکری به رویکرد مشترکی برای مطالبات صنفی و حرفه ای خود برسیم.

وی با بیان اینکه از مشکلات فیزیوتراپی تعیین حدود و ثغور و بسط و دفاع آن است، ادامه داد: هم اکنون از مشکلات موجود حضور فارغ التحصیلان غیرپزشکی است فردی در یکی از شبکه های سیما بنام کارشناس اصلاح حرکات با پوشش سفید حرکاتی را انجام می دهد.

موذن زاده با اشاره به فعالیت 7 ساله در خصوص دکترای حرفه ای فیزیوتراپی افزود: چه بسا با تصویب آن بسیاری از مشکلات برطرف شود. موافقت اصولی آن در سال 88 و موافقت اجرایی آن در سال 90 اخذ شد و هم اکنون 11 نفر در این مقطع در دپارتمان فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه می کوشیم با تشکیل کمیته ای در انجمن با برنامه ریزی و تدوین اولویت ها حرکت خود را به سمت دکترای حرفه ای گسترش دهیم، گفت: ارتقاء علمی و حرفه ای از اهداف اصلی ماست.

موذن زاده با بیان اینکه واقعی شدن تعرفه ها از دیگر اهداف است، ادامه داد: کتاب تعرفه ها یکشنبه به تصویب هیئت دولت رسید که البته پیش از آن در شورای عالی بیمه تصویب شده بود.

دکتر محسنی رئیس بخش بین الملل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی هم با تأکید بر ضرورت نفوذ در مرجع تصمیم گیری گفت: هم اکنون از موضوعات Action Plane   سازمان بهداشت جهانی(WHO ) نه Rehability بلکه Hability است.

وی با بیان اینکه زمانی پزشکان پاکستانی به ایران برای طبابت می آمدند اما هم اکنون پزشک ایرانی به پاکستان می رود، افزود: هم اکنون فیزیوتراپ ها برای اخذ درجه ی DPT (دکترای حرفه ای) به پاکستان می روند و انجمن نباید انفعالی عمل کند.

رئیس بخش بین الملل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه نباید انرژی خود را صرف پاسخ دادن به مقاله در نشریه ای کرد که شاید کسی آن را مطالعه نکند، ادامه داد: هم اکنون 2 نفر با مدرک دکترای حرفه ای از آمریکا مدرک آنها تأئید شده است.

براساس این گزارش، بیانیه فیزیوتراپیست ها بمناسبت 8 سپتامبر(روز جهانی فیزیوتراپی) قرائت شد.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.