پنجشنبه، 9 فروردین 1403

حضور سرپرست وزارت بهداشت و درمان در جلسه شورایعالی نظام پزشکی

آسیب به احترام و حرمت جامعه پزشکی تخریب سرمایه اجتماعی نظام سلامت و موجب اختلال در پروسه درمان مردم می شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی و سرپرست سازمان نظام پزشکی در جلسه شورایعالی نظام پزشکی که با حضور دکتر سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت و درمان برگزار شد ضمن تبریک انتخاب ایشان به عنوان سرپرست وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی افزود: دکتر نمکی از پختگی و تجربه لازم در حوزه بهداشت ، پزشک خانواده و حوزه اقتصاد سلامت برخوردار بوده و صاحب نظر و صاحب سبک در عرصه نظام سلامت است.

وی افزود : با توجه به این که ایشان در رده ها و بخش های مختلف حوزه سلامت مشغول به فعالیت بوده اند و آشنایی کامل با نقاط ضعف ، قوت و چالش های این حوزه را دارند گفتند: بدیهی است سازمان نظام پزشکی به عنوان بزرگترین نهاد مدنی و صنفی جامعه پزشکی می تواند یک همکار خوب در جهت تحقق اهداف و برنامه های پیش رو و مثبت حوزه سلامت باشد .

وی با  اشاره به شرایط ناشی از تحریم ها بر کشور اضافه کرد: در درجه اول باید به فکر رفع مشکلات سلامت مردم بود و بعد از آن وظیفه ای که داریم حفظ شأن و منزلت جامعه پزشکی است که موجب حفظ سرمایه اجتماعی نظام سلامت خواهد بود و نباید به حرمت آنها خدشه ای وارد شود زیرا هر گونه بی احترامی به این جامعه در واقع زیر سوال بردن اعتماد مردم و تخریب این سرمایه اجتماعی است و موجب اختلال در پروسه درمان می شود.

سرپرست سازمان نظام پزشکی تصریح کرد : باید آسیب شناسی های لازم در این زمینه انجام شود و هر جا لازم باشد ترمیم هایی انجام دهیم و این مستلزم تلاش و مبارزه بیرونی و پالایش درونی است.

دکتر ظفرقندی خاطرنشان کرد : متاسفانه عده قلیلی که در جامعه پزشکی تخلف می کنند حیثیت کل حرفه را زیر سوال می برند و این سبب می شود تا بعضی رسانه ها هر نوع تخلفی را به کل جامعه پزشکی تعمیم دهند که یکی از مصادیق آسیب به شأن و منزلت جامعه پزشکی همین مسئله است.

وی تاکید کرد باید با وحدت و انسجام برای حل معضلات مختلف جامعه پزشکی از جمله بحث تعرفه واقعی ، مشکلات بیمارستان ها ، ناکارآمدی بیمه ها و .... کار کنیم و رسیدگی به مشکلات سلامت مردم را وجهه اهتمام خود قرار دهیم.

 

 

نیازمند کمک سازمان نظام پزشکی به عنوان قوی ترین ساختار صنفی هستیم

در ادامه این نشست دکتر سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دکتر حسن قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت با عنوان این مطلب که کشور روزهای سخت اقتصادی را طی می کند ، بیان کرد : در نظام سلامت نیز دچار مشکلاتی هستیم و این امکان وجود دارد که هر لحظه با گردبادهایی مواجه شویم اما یکی از ارکان اصلی مدیریت نظام سلامت سازمان نظام پزشکی است که بنده شخصا هیچ گاه به عنوان یک سازمان صرفا مدافع حقوق صنف به آن نگاه نکرده ام بلکه این سازمان صنفی است که سلامت مردم را اداره می کند و یک رسالت فراسازمانی و فراصنفی به عنوان طبیب و عضو تیم نظام سلامت بر عهده دارد.

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به امکان بروز آسیب های نظام سلامت از تحریم ها افزود: در آینده نیازمند مشارکت بین بخشی عظیمی هستیم که اگر مراقبت های لازم را در این زمینه انجام ندهیم و مشارکت بین بخشی را طلب نکنیم هر روز با یک جریان تازه روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: اگر تلاش کنیم تا نظام سلامت را به مدارس ببریم و آموزش الگوهای لازم را از مدارس آغاز کنیم دیگر نیازی به این نیست که بار بیماری ها را از طریق ویزیت متخصصان در فیلدهای مختلف پزشکی شناسایی کنیم .

دکتر نمکی ادامه داد: اگر پزشکی خانواده و سیستم ارجاع و نظام پرداخت را مدیریت می کردیم هزینه های  طرح تحول نظام سلامت هزینه هایش منطقی تر می شد که امروز نیز باید با همکاری و هماهنگی هم به این مهم بپردازیم. ایشان دلیل به کار بردن پزشکی خانواده را انجام کار گروهی تمامی اعضای کادر درمان در این طرح دانست و آن را یک کار  تیمی دانست.

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به این که باید از ظرفیت های پزشکان عمومی در پیاده سازی پزشکی خانواده و نظام ارجاع بهره مند شویم ، خاطرنشان کرد : برای تدوین گاید لاین ها باید سازمان نظام پزشکی به عنوان قوی ترین ساختار صنفی به ما کمک کند و  نیز باید ساختار مناسب نظارت بر گاید لاین ها را برای اجرا در بیمه ها ایجاد کنیم .

وی به مشکلات حوزه داروسازی نیز اشاره کرد و گفت : در صنعت داروسازی کشور اتفاقات نامبارکی رخ داده که باعث آسیب این صنعت شده است و با واردات دارو صنعت داخلی را لگدمال کرده ایم و این در حالی است که حدود 550 میلیون دلار ارز برای داروی ساخت داخل در نظر گرفته شده و حدود 3/1 میلیارد دلار برای واردات دارو اختصاص داده شده است که توازن و تعادلی در این بین مشاهده نمی شود.

نمکی با تاکید بر این که صنعت داروی کشور حرفهای زیادی برای گفتن دارد تصریح کرد: نه تنها به صنعت دارو کمکی نکرده ایم بلکه فیلتر هایی هم برای همکاران داروساز ایجاد کردیم. البته می توان صنعت دارویی کشور را با امکانات موجود ظرف مدت یکسال دگرگون کرد. قیمت داروها نیز باید اصلاح شود چون انقباضی است اما مشروط بر این که بیمه ها هزینه ها را تقبل کنند و باری بر دوش مردم نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آلوده شدن نگاهها نسبت به جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت : مقداری از این نگاه آلوده از درون حاصل شده و مقداری از آن هم از بیرون نشأت گرفته که باید با همکاری هم نسبت به رفع آن تلاش کنیم .

سرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد : باید مکانیزم هایی در سازمان نظام پزشکی تعریف شود تا همه بدانند که اگر کوچکترین تظلمی روی دهد فورا به آن رسیدگی خواهد شد و نیاز به مرجعی خارج از سازمان نظام پزشکی نداریم و مسائل حرفه در درون خودمان حل و فصل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد : وزارت بهداشت در درجه اول متولی سلامت مردم است و باید با همکاری سازمان نظام پزشکی در جهت احقاق حقوق شهروندی گام برداریم و اجازه ندهیم تا مسائل پزشکی خارج از حرفه به بحث و بررسی گذاشته شود .

دکتر نمکی در پایان یاد آور شد : باید توسعه خدمات بستری و سرپایی را متوازن با هم جلو ببریم که می توان یک پروتکل در این زمینه تعریف کرد و از ظرفیت و توان انجمن های علمی و سازمان نظام پزشکی با تشکیل یک  اتاق فکر استفاده کرد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.