جمعه، 10 فروردین 1403

جامعه پزشکی همواره پایبندی خود به قوانین و مقررات را نشان داده است

 جامعه پزشکی همواره پایبندی خود به قوانین و مقررات را نشان داده است
دبیر شورای عالی نظام پزشکی نسبت به بخشی از سخنان ریاست محترم جمهور خطاب به جامعه پزشکی واکنش نشان داد.

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در پیامی که دکتر محسن مصلحی در واکنش به سخنان ریاست جمهوری نگاشته آمده است:

خشک و تر با هم می سوزند!

📜ارائه شدن چندین طرح و لایحه پیرامون جامعه پزشکی در صحن و کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و رسانه‌ای شدن آن‌ها به شکل خاص، موضع‌گیری‌ها و هجمه‌های فراگیر از سوی مقامات و نهادهای مختلف نسبت به جامعه پزشکی بالأخص در چندماهه اخیر آن‌قدر عجیب‌وغریب می‌نماید که شائبه یک کار سازمان‌دهی شده و نه یک امر اتفاقی را به ذهن متبادر می‌نماید.

پرواضح است که جامعه پزشکی همواره پایبندی خود به قوانین و مقررات را نشان داده است. این در حالی است که قاطبه جامعه پزشکی در تمامی برهه‌های حساس اعم از جنگ تحمیلی، حوادث غیرمترقبه و تحریم‌ها به‌صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمت صادقانه به مردم پرداخته و می‌پردازند.

البته لازم به ذکر است که قطعاً حساب معدود، معدود، معدود افرادی که به‌اشتباه ملبس به لباس مقدس طبابت گردیده‌اند، از اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق افراد فرهیخته و خدمتگزاری که با کمترین توقع در هر زمان و مکان تنها به فکر رفع آلام دردمندان بوده و می‌باشند، جداست.

برای قشر حداکثری خدمتگزار جامعه پزشکی؛ قابل‌هضم نیست که علیرغم رشد حدود 5 درصدی تعرفه‌ها در چند سال گذشته، تأخیر یک‌ساله و بعضاً بیشتر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالباتشان، افزایش حداقل بیش از دو برابری هزینه‌ها و تحمل انواع و اقسام محدودیت‌ها، چرا باز هم مورد این‌همه کم‌لطفی قرار می‌گیرند؟

اعمال ضوابط سخت‌گیرانه‌تر مالیاتی، طرح تجاری‌سازی مطب‌ها، اخذ انواع عوارض توسط شهرداری‌ها به‌عناوین‌مختلف، افزایش مدت‌زمان حبس در لایحه اصلاحی تعزیرات حکومتی، تعهدات فارغ‌التحصیلان گروه پزشکی، خصوصی‌سازی بخشی از آموزش پزشکی و الزام به نصب صندوق فروشگاهی ازجمله مواردی است که طی دوسه‌ماهه اخیر به‌صورت رگباری جامعه پزشکی را مورد هدف قرار داده‌اند.

 از سویی دیگر هجمه‌های غیرمنصفانه و بدون کارشناسی رسانه‌ای با دست‌مایه قرار دادن موضوعات فوق‌الذکر در تقویت این روند غیرمنطقی و حتی ایجاد جو بدبینی در افکار عمومی و طبعاً بسترسازی برای عملیاتی نمودن فشارهای اخیر به جامعه پزشکی بی‌تأثیر نبوده است.

برخی معتقدند که قرار گرفتن در آستانه برخی اتفاقات سیاسی ازجمله انتخابات سال آتی مجلس شورای اسلامی، دلیل اصلی این رفتارهای بعضاً عوام گرایانه است که البته مورد تردید است.

عده دیگری نیز قربانی شدن جامعه پزشکی را اتفاق مسبوق به سابقه‌ای می‌دانند که به‌منظور انحراف افکار عمومی از برخی مسائل من‌جمله مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه توسط سیاست‌گذاران مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اما به‌هرحال علت هرچه باشد «که البته در جای خود مهم است»، نتیجه آن چیزی نیست به‌جز سخت‌تر شدن بیش‌ازپیش شرایط ارائه خدمت به مردم، بی‌انگیزگی، افزایش روند مهاجرت همکاران و متأسفانه تقویت معدود رفتارهای غیرحرفه‌ای برای واکنش به بی‌عدالتی‌ها که درمجموع به‌غیراز آسیب به جامعه نخبه پزشکی کشور، ضرر اصلی آن به همان مردمی می‌رسد که طراحان پروژه‌های اخیر، داعیه حمایت از آنان را دارند!!!

با توجه به مطالب پیش گفت، ضرورت تغییر آمایش، سازمان‌دهی و نحوه عملکرد نهادهای صنفی جامعه پزشکی بیش‌ازپیش ضروری می‌نماید و در این میان نقش انجمن‌های علمی به‌عنوان مرجع تخصصی و واقعی همکاران، بی‌بدیل است.

به نظر می‌رسد با در نظر گرفتن اولویت‌ها، ضمن خود پالایشی، با تقسیم‌کار و فعالیت تشکیلاتی منسجم و استفاده از کلیه پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل، در جهت پیگیری مجدانه مطالبات بحق همکاران در کنار سازمان نظام پزشکی نقش مؤثرتری در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های حوزه سلامت داشته باشیم.

🖊دکتر محسن مصلحی
دبیر شورای عالی نظام پزشکی و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی اصفهان

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.