پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جامعه پزشکی باید قدرت اجتماعی خود را دریک جا متمرکز کند

جامعه پزشکی باید قدرت اجتماعی خود را دریک جا متمرکز کند
رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به این که جامعه پزشکی نقش تاثیر گذاری در حوزه اجتماعی دارد گفت: این جامعه باید قدرت اجتماعی خود را در یک جا متمرکز کند که پزشکان عمومی با حضور فعال خود در عرصه‌های مختلف صف شکن این امر بوده اند.

به گزارش خبرنگار نظام پزشکی دکتر اسماعیل ایدنی رییس شورای عالی نظام پزشکی در  مراسم افتتاح دفتر انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به این که شاید بزرگترین نهادی که کار صنفی و جمعی در کشور انجام می دهد جامعه پزشکی است ، بیان کرد : پزشکان نقش تاثیر گذاری در عرصه های مختلف از جمله انتخابات نظام پزشکی ، انتخابات هیات مدیره ها ، انتخابات مجمع عمومی و شورای عالی نظام پزشکی داشته اند و اتاق فکر و کار کارشناسی سازمان نظام پزشکی در این دوره عمدتا تاکید بر نقش فعال کمیسیون های شورای عالی نظام پزشکی بوده است.
وی با اشاره به این که جامعه پزشکی قدرت اجتماعی خود را باید در یک جا متمرکز کند ، افزود : پزشکان عمومی یکی از بخشهای فعال جامعه پزشکی در عرصه های مختلف هستند و در واقع مسیری را که پزشکان عمومی گشوده اند مبنایی شده است تا تشکل مجمع انجمن ها نیز به این مساله پی ببرد که جامعه پزشکی قدرت اجتماعی خود را در یک جا متمرکز کند.
 
ایدنی با بیان این که سرمایه های اجتماعی جامعه پزشکی نسبت به گذشته افزایش یافته است ، ادامه داد : متاسفانه مرجعیت جامعه پزشکی طی این چهار سال مورد هجمه قرار گرفت و آن هم به دلیل بیماری مزمنی است که در کشور ما وجود دارد و در بین نخبگان مشترک المنافع است .
رییس شورای عالی نظام پزشکی  تصریح کرد : باید بپذیریم اگر اختلاف نظری داریم در قالب یک فراکسیون و تشکل آن را مطرح و حل و فصل کنیم اما به دنبال نهاد سازی هستیم در حالی که صندوق های رای محل رفع مشکلات و حل و فصل آنهاست.
 
ایدنی با اشاره به این که نهاد سازی سودی به دنبال نداشته و نوعی لابی گری در جهت تثبیت مرجعیت یک گروه است ، بیان کرد : صندوق رای محل نشان دادن اراده است و این که به دنبال نهادسازی و  پیگیری مطالبات گروهی باشیم باعث کاهش قدرت خواهد شد .
وی با اشاره به این که اکثریت جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می دهند یاد آور شد : اعضای هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی کاملا دموکراتیک عمل کرده و پذیرای نظرات و انتقادات بوده اند به طوری که محافل قدرت در حوزه سلامت بر روی پزشکان عمومی حساب باز  کرده و در موضع گیری این انجمن فوکوس می کنند .
11 درصد شکایات مربوط به پزشکان عمومی است
در ادامه این مراسم دکتر علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که دولتها تمایل دارند که NGO ها مستقل نبوده و از نظر سیاسی و اقتصادی به آنها وابسته باشند تصریح کرد: باید وابستگی انجمن ها از بین رفته و  اعضای هیات مدیره آن قدرت ماورایی در احقاق حقوق پزشکان داشته باشند و آلوده مسائل اقتصادی و سیاسی نشوند.
وی افزود : هنوز دموکراسی در انجمن ها تمرین نشده است و این باعث می‌شود اعتماد اعضای سلب شده و به جای گسترش تعاملات قدرت خود را در کاهش قدرت سایر صنفها مشاهده کنند.
وی با اشاره به آمار شکایتها گفت: با توجه به این که 50 درصد جامعه پزشکی را پزشکان عمومی تشکیل می دهند اما تنها 11 درصد شکایتها مربوط به پزشکان عمومی است و رتبه سوم را در بین سایر گروهها دارند.
فتاحی اظهار کرد: شکایت یک صنف از صنف دیگر واقعا آزاردهنده بوده و زیبنده جامعه پزشکی نیست و به جای تحمل یکدیگر و پذیرش اختلاف نظرها فقط شبهه ایجاد می‌کنیم.
 
انتهای پیام/
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.