پنجشنبه، 9 فروردین 1403

در نشستی با حضور وزیر آموزش و پرورش: اعلام آمادگي سازمان نظام پزشكي براي همكاري با وزارت آموزش و پرورش

در نشستی با حضور وزیر آموزش و پرورش: 	اعلام آمادگي سازمان نظام پزشكي براي همكاري با وزارت آموزش و پرورش
رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور با اعلام آمادگي همكاري با وزارت آموزش و پرورش گفت: نظام پزشكي اين آمادگي را دارد كه در بحث آموزش همگاني سلامت وارد شود.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان نظام پزشكي: دكتر عليرضا زالي رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور در نشست مشترك با دكتر فاني  وزير آموزش و پرورش در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد اظهار كرد: سازمان نظام پزشكي كشور علاوه بر وظايف قانوني خود بعنوان جايگاه و نهاد صنفي، خدماتي در حوزه مسئوليت پذيري اجتماعي دارد.

وي يكي از وظايف سازمان‌ نظام پزشكي را مسئوليت پذيري اجتماعي برشمرد و افزود: يكي از مباحث مطرح در مسئوليت‌پذيري اجتماعي سازمان نظام پزشكي بعنوان يك نهاد صنفي و غير دولتي با وظايفي كه در حوزه‌ي پزشكي دارد مي‌تواند در ترويج آموزش همگاني سلامت موثر باشد.

رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور با تأكيد بر ضرورت ارايه‌ و افزايش كيفيت خدمات در ساماندهي آموزش همگاني سلامت گفت: چنانچه در اين زمينه فرصت مناسبي فراهم نشود در مواردي ورود به آموزش همگاني در حوزه سلامت تهديدزاست.


دكتر زالي با بيان اينكه در بحث آموزش همگاني بايد بكوشيم منابع اصيل، متقن و مبتني بر شواهد علمي و بالاخره مطابق با ذائقه‌ي فرهنگي به مردم ارائه دهيم، ادامه داد: ما برنامه‌هاي مختلفي را در خصوص ترويج آموزش همگاني سلامت در دستور كار داريم كه تاكنون در اين باره با دستگاه‌ها و نهادهاي مختلفي تماس گرفته شده است.

وي افزود:به عنوان مثال با هلال‌احمر تفاهمنامه‌اي در ارتباط با امداد و نجات و داوطلبان به امضا رسيد كه اين تفاهم‌نامه مباحث ترويجي و آموزشي، توانمندسازي و امداد و ديگر موارد اين چنيني را شامل مي‌شود.

رئيس كل سازمان نظام پزشكي با اعتقاد به اينكه اين سازمان مي‌تواند با ديگر سازمان‌ها در حوزه‌ي آموزش همگاني مشاركت داشته باشد، گفت: بدنه‌ي تشكيل دهنده جامعه پزشكي افراد فرهيخته‌اي هستند كه در هر حوزه‌ي تخصصي صاحب نظرند و به نظر مي‌رسد افزايش سطح سلامت مردم به ويژه جوانان و نوجوانان اهميت فراواني دارد.

دكتر زالي با اشاره به تغيير سيماي بيماري‌هاي كشور و الگوي زندگي گفت: نخستين تأثير اين تغييرات متوجه نسل جواني است كه هم اكنون نوباوگان ما هستند.

وي ادامه داد: بنابر فرمايشات مقام معظم رهبري سبك زندگي بحثي است كه بايد از ابتدا در حوزه‌ي آموزش به آن توجه كرد بنابراين تصور مي‌شود ما مي‌توانيم در مسائل سلامت جسمي، رواني معنوي و اجتماعي در كنار شما باشيم.


رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور با بيان اينكه با ظرفيت‌سازي فراوان در مجموعه‌ي نوباوگان و مسآله پژوهش مي‌توان سطح سواد سلامت آحاد جامعه به ويژه محصلين را افزايش داد، افزود: اين نسل نسلي است كه چالش‌هاي فراسوي متفاوتي را در حوزه‌ي سلامت تجربه مي‌كنند.

دكتر زالي با اشاره به بحث واكسيناسيون، بيماري‌هاي واگيردار و اين كه در آينده مردم جامعه با بيماري‌هاي قلب و عروق و حوادث ترافيكي بيشتر مواجه مي‌شوند، گفت: اين مباحث به همراه مباحث اجتماعي نيازمند آموزش است از اين‌رو آمادگي خود را براي همكاري با مجموعه‌ي وزارت آموزش و پرورش با استفاه از ظرفيت متكثر جامعه‌ي پزشكي در حوزه‌ي آموزش همگاني با محوريت قرار دادن برنامه‌هاي آموزشي مناسب اعلام مي‌كنيم.

وي با تأكيد بر ضرورت توانمندسازي دانش‌آموزان در حوزه‌هاي مختلف ادامه داد: ما مي‌توانيم با استفاده از ظرفيت بزرگ دستگاه معظم آموزش و پرورش با توجه به پيشينه‌ي خوب در آموزش و پرورش كشور در سالم‌سازي دانش‌آموزان كوشا باشيم كه اين موضوع قطعاً وجهه‌ي همت شما نيز هست.

رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور با بيان اينكه از برنامه‌هاي ما در اين حوزه ساماندهي امور سلامت در مدارس است،‌ افزود: اين موضوع مي‌تواند به آموزش بهداشت‌ياران منجر شود و يا در مباحثي چون غربالگري كه هم‌اكنون از برنامه‌هاي وزارت آموزش و پرورش است اقدام جدي انجام داد.

وي با اعتقاد به اينكه كوريكولوم (برنامه‌هاي آموزشي) شاكله اصلي تأمين برنامه‌ي آموزش و پرورش است، گفت: ما مي‌توانيم در ارتقاء كوريكولوم (برنامه‌‌‌هاي آموزشي) حوزه‌ي سلامت كمك كنيم بعنوان مثال مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي مختلف جامعه‌ي پزشكي استفاده كرد و تغييرات ساختاري محتوا و متن مرتبط با حوزه‌ي پزشكي و سلامت ايجاد كنيم.

رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور افزود: بعنوان مثال اگر امروز شما مي‌خواهيد در خصوص HIV‌/ ايدز يك پكيج و پروتكل مناسب ترويجي بهداشتي و درماني تدوين كنيد مي‌توانيد از ظرفيت‌هاي سازمان نظام پزشكي بهره‌مند شويد.

وي با بيان اينكه ما مي‌توانيم كوريكولوم‌هاي آموزشي را ساماندهي، طراحي، روز آمد و ارتقا  دهيم گفت: ما مي‌كوشيم در فضاي نوين نظام پزشكي نگاهي راهبردي داشته باشد و وظايفش را در حوزه‌ي مسئوليت‌ اجتماعي ايفا كند.

رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور با بيان اينكه در حوزه‌ي آموزش همگاني مي‌توان در حوزه‌ي مدارس نگاه ويژه‌اي داشت، گفت: اين به مثابه‌ي سرمايه‌گذاري براي نسل آينده است.

دكتر زالي پيشگيري، ارتقا سلامت و توانمندسازي را از محورهاي سياست‌هاي كلان سلامت كشور برشمرد و افزود: قرار  است اين سياست‌ها از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شود كه البته خوشبختانه در مجمع  تشخيص مصلحت نظام هم مصوب  شده است اينكه نگاه فرد به سلامت خود باشد به تعبير ديگر خودمحوري در حوزه‌ي سلامت فرد است.

وي ادامه داد: اين بدان معناست كه فرد از خود مراقبت كند و بخش‌هاي خود مراقبتي مي‌تواند به عنوان شاكله‌ي اصلي مطرح شود كه البته بسياري از بحث‌هاي خود مراقبتي در مباحث نوين مراقبت در جهان از مدارس آغاز شده است كه از آن جمله

  

بحث self care يا خود مراقبتي در حوزه‌ي دانش‌آموزان شكل گرفت.

رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور با بيان اينكه ما مي‌توانيم در اين زمينه هم فعاليت‌هاي مشتركي با وزارت آموزش و پرورش داشته باشيم، گفت: علاوه بر آموزش همگاني ساماندهي پكيج‌هاي درسي در بحث حضور جامعه‌ي پزشكي در مدارس براي ارتقاء، ترويج و ... از ديگر موارد مشاركت با وزارت آموزش و پرورش است.

رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور با اشاره به درمان دانش‌آموزان مبتلا به بيماري‌هاي صعب العلاج گفت: با كمال افتخار ما در خدمتتان هستيم و بايد مدلي طراحي شود و با مجموعه‌ي دوستان در بنياد بيماري‌هاي خاص وارد مذاكره شويم و به راهكارهايي در اين باره برسيم.

دكتر زالي با بيان اينكه بايد فرآيند تسهيل يافته سيستماتيكي براي اين گروه تعريف شود، گفت: در خصوص طب مدارس هم بايد عنوان كرد كه طب مدارس در قالب رشته تخصصي در كشور نداريم اما مي‌توانيم در صورت خواست شما شبكه‌ي پزشكان مدارس را به صورت مشترك راه اندازي كنيم.

رئيس كل سازمان نظام پزشكي كشور گفت مي‌توانيم براي پزشكاني كه از طريق شبكه پزشكان وارد شدند دوره‌هاي 3 تا 4 ماهه پودماني تعريف كنيم.

دكتر «فاني» وزير آموزش و پرورش نيز با تأكيد بر ضرورت توسعه‌ي مشاركت به عنوان يكي از سياست‌هاي وزارت آموزش و پرورش گفت: كمبود اعتبارات و كسري پايان سال از معضلات اين وزارتخانه است.

وي با بيان اينكه در گزينش پزشكان در آموزش و پرورش به مسائل فرهنگي تأكيد بسياري داريم، ادامه داد: آموزش و پرورش بزرگترين فصل مشترك حاكميت با ملت است.

 فاني با اشاره به تأكيد رئيس‌جمهور بر بحث پيشگيري و دستور ويژه در اين‌باره گفت:ما هم‌اكنون در 105 هزار محل(مدرسه) دانش‌آموز داريم كه حاكي از وسعت و گستردگي اين وزارتخانه است.

 وي با تقدير از مسئوليت‌پذيري اجتماعي سازمان نظام پزشكي كشور در ادامه آمادگي خود را براي امضاي يادداشت تفاهم همكاري با اين سازمان با رعايت همه‌ي ملاحظات را اعلام كرد.

 وزير آموزش و پرورش غربالگري دانش‌آموزان، آموزش ضمن خدمت مراقبين بهداشت و آموزش 30 تا 40 ساعته ويژه‌ي معلمان را از فصول مشترك همكاري فيمابين آموزش و پرورش و سازمان نظام پزشكي كشور برشمرد.

وي افزود: مدارس مناطق روستايي و دور افتاده بيشتر نيازمند خدمات بهداشتي درماني است و گفت: بردن خدمات تخصصي درماني به مناطق روستايي عين عدالت است.

بر اساس اين گزارش، «‌حميدي» معاون تربيت بدني و سلامت وزير آموزش و پرورش نيز در اين جلسه با اشاره به وجود 5700 مربي بهداشت در مدارس شهري و استفاده از بهورزان در مناطق روستايي گفت: اين افراد مسائل مرتبط با بهداشت مدارس را تعقيب مي‌كنند. 

 وي راه‌اندازي پايگاه‌هاي سلامت مربوط به مدارس،‌ توجه به بهداشت آب، محيط و بهداشت فردي، غربالگري و شنوايي و

بينايي‌سنجي و بهداشت دهان و دندان را از موضوعات پيگيري شده در بخش بهداشت مدارس دانست و گفت: سازمان استثنايي كشور هم شناسنامه‌هاي سلامت را با هزينه‌ي سالانه يك ميليارد تومان براي دانش‌آموزان صادر مي‌كند كه در آن وضعيت سلامت دانش‌آموزان جديدالورود ثبت و در مقاطع بعدي تكميل مي‌شود سلامت دانش‌آموزان به لحاظ جسمي، اسكلتي و راست قامتي بررسي و ثبت مي‌شود.

 حميدي با اشاره به اجراي طرح «مدد محرومان» ويژه‌ي سازمان نظام پزشكي توسط «مجمع امدادگران و پزشكان داوطلب» ارائه‌ي خدمت توسط اين افراد در اقصي نقاط كشور را كاري بس ارزنده برشمرد و افزود: از اين نهضت مي‌توان در مدارس محروم استفاده كرد.

 معاون تربيت بدني و سلامت وزير آموزش و پرورش با اشاره به وجود 2200 پزشك در آموزش و پرورش گفت: اطلاعات اين پزشكان بايد با گذراندن دوره‌هاي آموزشي به روز شود.

حميدي ايجاد رشته تخصصي طب مدارس را پيشنهاد داد و اظهار اميدواري كرد سازمان نظام پزشكي كشور اين موضوع را جزو سرفصلهاي خود بياورد.

حجت الاسلام دكتر محمديان معاون وزير آموزش و پرورش با قدرداني از سازمان نظام پزشكي بابت احساس مسئوليت اجتماعي در ادامه يكي از وظايف آموزش و پرورش را تربيت دانش‌آموزان در حوزه‌ي سلامت و بهداشت دانست و گفت: در برنامه‌ي درسي ملي 11 حوزه‌ي يادگيري از جمله بهداشت و سلامت و تربيت بدني  وجود دارد.

وي با اشاره به اينكه هم‌اكنون براي دانش‌آموزان 40 ساعت آموزش بهداشت و درمان داريم، ادامه داد: آموزش و پرورش نسبت به نظام‌سازي سلامت از سال‌هاي قبل احساس مسئوليت كرده است.

 رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي درسي با بيان اينكه در برنامه‌هاي درسي فرهنگ سلامت مقدم بر نظام سلامت است، افزود: از اين‌رو براي نهادينه كردن آن از مقطع ابتدايي و حتي پيش‌دبستاني فعاليت‌ها را آغاز كرديم.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.