پنجشنبه، 9 فروردین 1403

افزایش تاب آوری مصدومان زلزله با انجام مداخلات سلامت روانی اجتماعی

افزایش تاب آوری مصدومان زلزله با انجام مداخلات سلامت روانی اجتماعی
رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به ضرورت برنامه ریزی منظم برای ارائه خدمات مورد نیاز به مصدومان حادثه زلزله کرمانشاه گفت : در فقدان برنامه‌ریزی منظم و هماهنگ، فرسودگی نیروهای داوطلب، نابسامانی در ارائه خدمات و هدر رفتن منابع را شاهد خواهیم بود.


☑️مریم رسولیان رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران در گفتگو با روابط عمومی نظام پزشکی با اشاره به این که مداخلات سلامت روانی اجتماعی در حوادث طبیعی و بلایا از ضروریات کمک به آسیب‌دیدگان است، بیان کرد : كمكهاي اوليه روانشناختي سبب افزايش تاب‌آوري افراد و جامعه آسيب ديده شده که این مداخلات منجر به افزايش خودكارآمدي و كاهش احساس قرباني بودن و وابستگي آسيب‌ديدگان مي شود.

☑️وی افزود : در شرایط بحران،  افراد اجتماع برای کمک به آسیب‌دیدگان به سمت منطقه مورد نظر می‌شتابند و نیروی داوطلب مؤثری را شکل می‌دهندکه استفاده بهینه از این نیروهای داوطلب نیاز به برنامه‌ریزی و هماهنگی توسط سازمان‌های مسئول دارد.

☑️وی تاکید کرد : در فقدان  برنامه‌ریزی منظم و هماهنگ، فرسودگی نیروهای داوطلب، نابسامانی در ارائه خدمات و هدر رفتن منابع را شاهد خواهیم بودکه در این راستا رویکرد انجمن علمی روانپزشکان ایران نسبت به مداخلات روانی‌اجتماعی در حوادث و بلایا مبتنی بر شواهد و راهنماهای مداخلاتی معتبر ملی و بین‌المللی، به‌خصوص اسناد سازمان جهانی بهداشت، است.

☑️رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران تصریح کرد :  در جریان مداخلات، زمینه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سرویس‌های خدمات سلامت موجود در منطقه آسیب‌دیده در نظر گرفته می‌شود.

رسولیان خاطرنشان کرد : با وجود تأثر از آلام آسیب‌‌دیدگان و همدلی با داغ‌دیدگان، انجمن رویکردی منطقی، هدفمند، سازمان‌یافته و  هماهنگ با نهادهای دولتی و غیردولتی اثرگذار را در پیش گرفت، تا پس از فروکش کردن احساسات، در دراز مدت توان یاری‌رسانی با سازمان‌های مسئول را داشته باشد.

📣اقدامات انجمن درجریان زلزله غرب کشور👇:

✔️ تماس با دفتر سلامت روانی اجتماعی وزارت بهداشت و اعلام آمادگی برای ارائه خدمت، از ساعات اولیه حادثه انجام شد. نظر وزارت بهداشت بر این بود که در مرحله اول تعداد کافی کارشناس آموزش‌دیده سلامت روان در منطقه حضور دارد و درباره نیاز به اعزام روانپزشکان در مرحله بعد هماهنگی لازم انجام خواهد شد.

✔️بازنشر راهنمای مداخلات در بلایا در شبکه‌های مجازی

✔️ برنامه‌ریزی جهت برگزاری کارگاه دو روز آموزش مداخلات روانی اجتماعی در حوادث و بلایا برای کارشناسان سلامت روان حاضر در منطقه در تاریخ 2و 3 آذر در کرمانشاه

✔️ تماس و هماهنگی‌های متعدد با همکاران شاخه کرمانشاه انجمن، معاونت  آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و گروه روانپزشکی دانشگاه مذکور برای نیازسنجی در زمینه خدمات سلامت روانی‌‌اجتماعی.

✔️ همکاری در تنظیم دستورالعمل اجرای مداخلات روانی اجتماعی در حوادث و بلایا با دفتر سلامت روانی اجتماعی وزارت بهداشت

✔️برنامه‌ریزی و مشارکت برایبرگزاری کارگاه آموزش مربی (TOT) سه روزه در تهران در نیمه اول آذر ماه.

✔️ بازنگری گایدلاین های برنامه حمایت های روانی اجتماعی.

✔️ بازنگری گایدلاین مداخلات درمان مصرف مواد در موقعیت بحران.
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.