جمعه، 31 فروردین 1403

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: برآورده شدن بخشی از انتظارات تعرفه ای با بازنگری کتاب ارزش نسبی

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: برآورده شدن بخشی از انتظارات تعرفه ای با بازنگری کتاب ارزش نسبی
معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه جامعه پزشکی نزدیک به سه دهه است که در انتظار بازنگری کتاب ارزش های نسبی است، گفت: متاسفانه نسبت های بین خدمات داخل رشته ای و بین رشته ای غیر منطقی بود و مشکلات بسیاری را برای ارائه خدمات درمانی فراهم کرده بود.

محمد آقاجانی در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی افزود: متاسفانه بسیاری از رشته ها مورد کم مهری قرار گرفته بودند و پزشکان برای ادامه تحصیل در آن رشته ها که برای نظام ارائه خدمات ضروری هم بود، استقبالی نشان نمی دادند. همچنین از آن جایی که برخی از خدمات در بیمارستان ها مغفول مانده بود، قرار شد کتاب ارزش نسبی مورد بازنگری قرار گیرد و مشکلات موجود در نظام ارائه خدمات درمانی، مرتفع شود.

وی با عنوان اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران از ابتدای مهرماه سال جاری، کتاب ارزش نسبی جدید مورد تصویب قرار گرفت و در بیمارستان های سراسر کشور اعم از دولتی و خصوصی اجرایی شد، اظهار داشت: حجم خدمات در این کتاب که قریب به 6 هزار کد درمانی است، بسیار متنوع، پیچیده و گسترده بود، به همین علت قرار شد در مورد اشکالات احتمالی که در کتاب وجود دارد، بعد از اجرایی شدن بازنگری اول، در زمان کوتاهی اتفاق بیفتد.

 معاون درمان وزیر بهداشت با ابراز خرسندی از اینکه پس از گذشت حدود یک دوره 4 ماهه از اجرای کتاب، در 8 بهمن ماه جاری شورای عالی بیمه اولین بازنگری و یا دومین ویرایش کتاب ارزش های نسبی را به تصویب رساند، تصریح کرد: به این ترتیب برخی از مشکلات موجود در کتاب برطرف و وضعیت مطلوب تری برای تعرفه خدمات درمانی ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه این کتاب پس از تصویب شورای عالی بیمه به هیات وزیران خواهد رفت و در صورت تصویب آن ها، جایگزین ویرایش قبلی خواهد شد، ابراز داشت: با این کار بخشی از انتظارات تعرفه ای برآورده می شود و تعرفه سال 1394 نیز پس از تصویب ابلاغ بودجه ای دولت، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آقاجانی خاطرنشان کرد: قرار است کارگروهی در دبیرخانه شورای عالی بیمه بررسی تعرفه 94 را به زودی آغاز کند اما تصمیمات اصلی در این زمینه بعد از تصویب بودجه 94 که منابع سال آینده بیمه های پایه را روشن می کند، در شورای عالی بیمه گرفته خواهد شد.

وی با گلایه از محدودیت منابع بیمه ها گفت: امید است منابع بیمه ها در بودجه سال 94 به گونه ای پیش بینی شود که دست همکاران درسازمان های بیمه برای اصلاح تعرفه ها باز باشد. خوشبختانه حرکت عمده ای به سمت واقعی شدن تعرفه رخ داده اما این به این معنا نیست که همه تعرفه ها واقعی شدند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: بخشی از مسیر پیموده شده و امیدوریم اگر منابع بیمه ها در بودجه 94 مناسب باشد، بتوانیم بخشی از عقب ماندگی نظام سلامت را در قالب تعرفه های خدمات درمانی در مسیر تعرفه های 94 جبران کنیم. اما در هر حال مبحث تعرفه ها کاملا مرتبط با قانون بودجه 94 است.

وی اضافه کرد: تعرفه های 94 بسته به تصویب بودجه است. از آن جایی که تعرفه چندین جزء اعم از ویزیت، هتلینگ، پاراکلینیک و ارزش های نسبی دارد، باید منتظر ماند تا پس از تصویب بودجه در دبیرخانه شورای عالی بیمه و هماهنگی با حضور وزارت بهداشت، وزارت رفاه، بیمه ها و سازمان نظام پزشکی، نهایتا تصمیمات گرفته و به صحن شورای عالی بیمه ارسال و پس از تصویب به هیات وزیران برسد. این مسیری است که انشاالله از اواخربهمن ماه تا اواسط اسفندماه طی می شود.

انتهای خبر/ع
امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.