جمعه، 10 فروردین 1403

رئیس جمعیت مامایی ایران: سختی کار مامایی به علت کمبود اعتبار در دست اندازهای اداری/ بی عدالتی در سلامت با تقلیل جایگاه متخصصان زنان

رئیس جمعیت مامایی ایران: سختی کار مامایی به علت کمبود اعتبار در دست اندازهای اداری/ بی عدالتی در سلامت با تقلیل جایگاه متخصصان زنان
رئیس جمعیت مامایی ایران با بیان اینکه رویکرد سازمان جهانی بهداشت (WHO) و (ICM) برای در نظر گرفتن یک روز به نام روز جهانی ماما (5 May) جلب توجه افکار عمومی به سمت ارتقای سلامت و مراقبت های ویژه جامعه به خصوص زنان است، گفت: به این ترتیب نه تنها به مراقبت های فردی و اجتماعی آن توجه خواهد شد بلکه از ارائه دهندگان خدمت هم تجلیل شده و به مسائل و مشکلات حرفه ای آن ها نیز پرداخته خواهد شد.

معصومه آباد در گفتگو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی ابراز داشت: روز جهانی ماما در راستای سلامت مادران که اصلی ترین کانون سلامت خانواده محسوب می شوند با تاکید بر مادر سالم برابر با خانواده سالم ا، نامگذاری شده است اما متاسفانه تنها شعاری با آن برخورد شده و سالی یک بار مورد توجه قرار می گیرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه در کشور ما مامایی و خدماتی که ماما ارائه می دهد آن قدر کم رنگ است که تنها نیاز به همان سالی یک بار یادآوری دارد، افزود: این در حالی است که هر چه بیشتر ماماها مورد توجه قرار گیرند، سلامت مادران هم بیشتر تامین می شود.  

آباد ادامه داد: امروزسلامت کلینیکی و بالینی در دنیا مطرح نیست بلکه نظام خود مراقبتی سلامت در گروی آموزش و مشاوره است. در این زمینه توجه به مهارت ارتباط با بیمار و یا مادری است که پیش از بیماری به وی آموزش های لازم داده شود تا بتواند سالم زندگی کرده و ارتقای سلامت جامعه از این راه تامین شود.

وی در خصوص مشکلات در حوزه آموزش دوران بلوغ و آمادگی کامل برای پذیرش بحران بلوغ در دختران نوجوان تصریح کرد: در این زمینه آموزش های لازم دوران مختلف بلوغ به ماما داده شده تا بتوانند بسیاری از مشکلاتی که دختران نوجوان برای ورود به زندگی مشترک با آن مواجهند را مرتفع کنند.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی فروپاشی نظام خانواده  و آمار رو به تزاید طلاق، اختلالات جنسی و مسائلی در مواجه با مشکلات جنسی و زناشویی است که با مشاوره گرفتن از ماماهای آموزش دیده این موضوعات به دادگاه های حقوقی و خانواده کشیده نمی شود اما متاسفانه زمانی در صدد رفع مشکلات بر می آییم که خانواده به بحرانی غیر قابل بازگشت رسیده است.

ضرورت توجه به ماما در راستای سیاست ها توسعه جمعیت کشور

با اشاره به جمعیت 40 هزار نفری ماما در ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه بیش از نیمی از این همکاران بیکار هستند و یا به کارهایی بی ارتباط با رشته تحصیلیشان  مشغولند. البته این محرومیت متوجه ماماها نیست، آسیب آن در درجه اول متوجه زنان جامعه و در درجه دوم افزایش هزینه های سلامت به علت افزایش بیماری ها و بار آن بر جامعه پزشکی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص زایمان طبیعی و گسترش آمار غیر قابل قبول و غیر منطقی سزارین ابراز داشت: انجام زایمان طبیعی یکی از دستورات مقام معظم رهبری در سیاست های کلان نظام سلامت در راستای توسعه جمعیت کشور و روند رو به رشد زایمان طبیعی است که زمانی این اتفاق خواهد افتاد که عامل آن (ماما) در جایگاه خود قرار گیرد.

آباد با تاکید بر اینکه سالانه یک میلیون و 200 هزار تولد در کشور به ثبت می رسد، خاطرنشان کرد: این در حالی است ک ماما از این تعداد سهم اندکی دارد.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در سازمان نظام پزشکی در راستای  تصمیمات علمی و کارشناسی دقیق برای افزایش تعرفه مامایی، اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسات تعیین تعرفه ها مطابق با دنیا و ایران و نزدیک کردن آن به واقعیت بود اما زمان تصویب در هیات دولت به 15 درصد، یعنی نصف کار کارشناسی تقلیل پیدا کرد که هنوز هم ابلاغ نشده است.

رئیس جمعیت مامایی ایران با گلایه از اینکه هنوز سهم ماما در جایگاه حداقلی خود قرار دارد، اذعان داشت: نباید  با این تفاسیر انتظار کمک و ترویج زایمان طبیعی را داشته باشیم ضمن اینکه هیچ نقشی را برای ماما در نظر نگرفتیم البته عملا زایمان به دست همکاران ماما انجام می شود اما طبق کدام شرع و عرف، باید مهر زنان  زده شود و حق الزحمه دوستانه یا اخللاقی به آن ها پرداخت شود.

وی تاکید کرد: ما خود در یک خلا قانونی و چهارچوب مشخص اجازه تخلف در فضای مبهم و تاریک را داده ایم اما آن را انکار می کنیم در حالیکه ماما می داند و می تواند و دانش آموخته این کار است اما متاسفانه به صورت غیر رسمی حق الزحمه ناچیزی را دریافت می کند.

بی عدالتی در سلامت با تقلیل جایگاه متخصصان زنان

آباد ادامه داد: از طرف دیگر جایگاه پزشکان متخصصی را که ماما زیرنظر آن ها تربیت یافته و مهارت یافته اند را به جای موارد سخت، جراحی ها و کارهای پیچیده آن قدر تقلیل و تنزل داده ایم که به جای کار تخصصی خود، کار مامای لیسانسه و یا حتی فوق دیپلم را انجام می دهند و این خود بی عدالتی در سلامت است.

فردایی بهتر و دنیایی بهتر را با مامای آموزش دیده ترسیم می کند. تا زمانی که اراده جمعی تصمیم گیران نظام سلامت در این نباشد که از گروه های پیراپزشک چون ماماها استفاده بهینه ای را داشته باشد، جامعه ما با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد بود.

رئیس جمعیت مامایی ایران در خصوص کار مامایی به عنوان شغلی سخت و زیان آور تصریح کرد: اینکه قضاوت کنیم شغلی سخت و یا زیان آور است تقریبا 24 شاخص را باید مد نظر قرارداد و هر حرفه ای نمی تواند این مهم را ادعا کند. متاسفانه حرفه مامایی به عنوان شغلی سخت وزیان آور نزدیک 20 سال است که در دست اندازهای اداری و با کمبود اعتبار مواجه است در حالیکه بهره وری این حرفه به جامعه زنان و به خانواده بازمی گردد.

وی با اشاره به وظیفه وزارت بهداشت در قبال ماماها ابراز داشت: طبق پروتکل های جهانی و قوانین کشور ما وظیفه وزارت بهداشت مشخص کردن شرح وظایف ماماها طبق آموزش ها و کمک به جامعه مامایی در سازمان های خارج از وزارت بهداشت چون سازمان های بیمه ای است.

ضرورت تحت پوشش قرار دادن خدمات مامایی

آباد اضافه کرد: متاسفانه خدمات ماماها عمدتا ارزان قیمت و نیازمند آن است که تحت پوشش سازمان های بیمه گر قرار گیرد. تا زمانی که این مهم محقق نشود، بیماران و مادران از طبقات پایین جامعه برای انجام کارهای ساده چون سونوگرافی ناگزیر به مراجعه به پزشک متخصص هستند و این مهم یک تبانی زشت و ناپسند است.

وی افزود: گرایش مادران باردار به سمت زایمان طبیعی نیازمند یک فرهنگ سازی مناسب است اما ماما بدون دستمزد و پاداش، انگیزه ای برای ایفای این نقش نخواهد داشت این در حالی است که پروسه حضور ماما بر بالین بیمار از پیش از بارداری آغاز و این همراهی و مشارکت تا دوران شیردهی ادامه می یابد و حضور ماما موجب کاهش عوارض زایمان و انجام شیردهی طولانی برای مادران است.

رئیس جمعیت مامایی ایران در پایان خاطرنشان کرد: باید به جز مناسبت روز ماما در طول 364 روز سال ماما را دید و مشکلات وی را در جهت ارتقای سلامت جامعه مرتفع کرد که این کار حتما از عهده سازمان نظام پزشکی به خصوص ریاست کل سازمان بر آمده چرا که متولی گروه های پروانه دار است.    

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.