جمعه، 10 فروردین 1403

بالغ بر 70 درصد خدمات تشخیصی وابسته به آزمایشگاههاست

بالغ بر 70 درصد خدمات تشخیصی وابسته به آزمایشگاههاست
دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی با اشاره به اینکه کمتر پزشکی بدون کمک از ابزار آزمایشگاهی به تشخیص و درمان بیماری ها می پردازد، گفت : بالغ بر 70 درصد تشخیص های پزشکی وابسته به خدمات آزمایشگاههای تشخیص طبی است.

علی صادقی تبار عضو هیات مدیره و دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی در گفت و گو با خبرنگار سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که ایران در سطح کشورهای خاور میانه و کشورهای عضو EMRO بزرگترین و قوی ترین جامعه آزمایشگاهی را به لحاظ تعداد آزمایشگاهها و نیروهای کارشناسی مجرب دارد ، بیان داشت: هیچ کشوری به لحاظ تعداد نیروها و دانش آزمایشگاهی به پای ایران نمی رسد.

وی افزود : جامعه پزشکی برای پایش و بهبود سلامت بیماران نیازمند ابزار آزمایشگاهی است بنابر این آزمایشگاهها رکن مهم و اساسی در تشخیص و پیشگیری از بیماری ها محسوب می شوند.

وی با تاکید بر اینکه انجام آزمایشات مختلف به منظور پایش سلامتی بوده تا افراد از حریم بیماری دور باشند ادامه داد : باید آزمایشگاهها جایگاه خود را در نظام سلامت با رعایت حقوق لازم به دست آورند زیرا در بحث اقتصاد درمان این بخش از حجم بالای فعالیت های تشخیصی و درمانی در عرصه پزشکی برخوردار است.

عضو هیات علمی ومعاون آموزشی پژوهشگاه ابن سینا با بیان این که آزمایشگاهها کمترا ز 3/5درصد هزینه های درمان را به خود اختصاص می دهند گفت :  تا قبل از اجرای طرح تحول 5/5 درصد هزینه سازمان های بیمه در بخش آزمایشگاهها بود اما بعد از طرح تحول سلامت که تعرفه سایر رشته ها افزایش داشت این  عدد به 3/5درصد تقلیل یافت.

صادقی تبار ادامه داد : کمتر خدمتی در عرصه پزشکی بی نیاز از خدمات آزمایشگاههاست در حالی که تعرفه خدمات آن ها واقعی نیست که می توان گفت مهمترین چالش جامعه آزمایشگاهی در این بخش است.

به گفته دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تعرفه یک تست واحد در بین کشورهای همسایه که تولید ناخالص ملی آنها پایین تر از ایران است چند برابر تعرفه خدمات آزمایشگاهی کشور ما است .

وی با بیان این که جامعه آزمایشگاهی با نابرابری تعرفه ها به نسبت سایر گروههای پزشکی مواجه است ، تصریح کرد : کارکنان شاغل در بخش های مختلف آزمایشگاهها از دریافتی پایین به نسبت رده های شغلی سایر مشاغل برخوردارند.

**عدم اجرای صحیح قانون سختی کار در جامعه آزمایشگاهی

صادقی تبار با  اشاره به این که جامعه آزمایشگاهی از صعوبت کاری برخوردار بوده که پس از سالها تلاش توانستند این مساله را به صورت یک قانون مصوب درآورند اذعان داشت : نمایندگان جامعه آزمایشگاهیان پس از 20 سال دوندگی های مداوم توانستند قانون سختی کار را برای این قشر زحمتکش به تصویب برسانند اما با وجود مصوب شدن و ابلاغ آن هنوز به درستی اجرا نمی شود .

وی اضافه کرد : با ابلاغ این بخشنامه باید جامعه آزمایشگاهی ازنظر میزان دریافتی و شرایط کاری از مزایای این قانون بهره مند شوند اما به سختی می توانند از امکانات این مصوبه استفاده و بهره لازم را ببرند که امید می رود مسئولان امر دستور العمل های لازم را برای اجرای صحیح این مصوبه به کار گیرند.

دبیر انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ناعادلانه بودن تعرفه های خدمات آزمایشگاهی و عدم اجرای قانون سختی کار را از جمله چالش های اصلی آزمایشگاهیان دانست و یاد آور شد : آزمایشگاهها ی تشخیص طبی مهمترین رکن تشخیص بیماری ها محسوب می شوند لذا باید توجه لازم به تجهیز آزمایشگاهها و اختصاص بودجه و اعتبارات مورد نیاز برای گردش اقتصادی آنها معطوف شده و سهم و جایگاه واقعی خود را در نظام سلامت بازیابند.

انتهای پیام / ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.