جمعه، 10 فروردین 1403

تعیین تعرفه به نظام پزشکی بازگردد

یک متخصص آزمایشگاه بالینی با اشاره به این که باید قیمت تمام شده برای هر کدام از خدمات پزشکی کارشناسی و تعیین شود گفت : باید تعیین تعرفه های صنوف پزشکی دوباره به سازمان نظام پزشکی واگذار شود.

دکتر عبدالعلی شمس برهان متخصص آزمایشگاه بالینی در گفت و گو با خبرنگار نظام پزشکی یکی از مهمترین چالش های جامعه آزمایشگاهی را تعرفه ها عنوان کرد و بیان داشت : انجمن های علوم آزمایشگاهی به همراه سازمان نظام پزشکی با انجام کار کارشناسی دفترچه ای را استخراج نمودند که درآن قیمت تمام شده خدمات لحاظ و به مسوولان امر ارائه شده است .

وی با گلایه از این که تاکنون مفاد این دفترچه اجرایی نشده است ، افزود: اگر با همین تعرفه ها پیش رویم امکان این که دیگر آزمایشگاهها نتوانند به کار خود ادامه دهند، زیاد است.

وی تاکید کرد : باید تعیین تعرفه های صنوف پزشکی دوباره به نظام پزشکی بازگردد چرا که آزمایشگاهها در هر دو بخش دولتی و خصوصی با مشکلات متعددی مواجه هستند و حتی در بخش دولتی آزمایشگاهها را اجاره می دهند در حالی که باید قیمت تمام شده برای هر خدمتی وجود داشته باشد و خود انجمن ها زیر نظر نظام پزشکی تعرفه ها را تعیین کنند .

به گفته این متخصص آزمایشگاه بالینی منضبط ترین قشر پزشکی آزمایشگاههای بالینی هستند که استاندارد سازی شده اند و با توجه به هزینه هایی که دارند باید تعرفه های آن ها واقعی شود.

یکسان سازی تعرفه ها در هر  دو بخش دولتی و خصوصی انجام شود

دکترسید محمد حسن هاشمی مدنی عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی نیز با اشاره به این که ما دو چالش بزرگ داریم که وزارت بهداشت و نظام پزشکی باید پیگیر باشند، ابراز داشت: یکی از این چالش ها بحث تعرفه هاست که بعد از اجرای طرح تحول سلامت تنها مجموعه ای که تعرفه هایش حتی با تورم هم جلو نرفت آزمایشگاهها بودند و مجموعا کمتر از 20 درصد افزایش تعرفه داشتند .

وی افزود : همه مراکز درمانی بخش خصوصی بالای 50درصد افزایش تعرفه داشتند در حالی که هزینه های آزمایشگاهها چند برابر شده اما تعرفه ها همچنان غیرواقعی باقی مانده است .

وی با اشاره به کای 20 هزار تومانی که مصوبه هیات وزیران در سال 93 بود،  ادامه داد : در سال 94 مقدار آن  به 17 هزار تومان کاهش یافت و در سال جاری نیز 19 هزار تومان تعیین شد که باید اصلاح شود

هاشمی با تاکید بر این که باید یکسان سازی تعرفه ها در هر دو بخش دولتی و خصوصی انجام شود؛ تصریح کرد : میزان هزینه ها در هر دو بخش یکسان است و اگر مراکز دولتی خواهان پرداخت سوبسید هستند ،اشکالی ندارد ولی تعرفه باید یکی باشد .

وی چالش دیگر جامعه آزمایشگاهی را بحث واگذاری آزمایشگاهها به شرکتهای خارجی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت : انجام این کار به ضرر آزمایشگاهها بوده و خلاف چارچوب ها و قوانین مصوب دولت است ضمن آن که جامعه آزمایشگاهی کشور از پتانسیل و دانش لازم برای اداره امور آزمایشگاهها برخوردارند.

انتهای پیام/ ر

(استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است)

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.