جمعه، 10 فروردین 1403

در دستور کار معاونت آموزشی وزارت بهداشت قرار گرفت: تدوین دستورالعمل کشوری آموزش اخلاق حرفه ای به دانشجویان پزشکی

دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی و نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی در نامه ای خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، با غیراخلاقی خواندن انتشار تصاویری از اجساد در فضای مجازی به آموزش اخلاق حرفه ای و احترام به کرامت انسانی به دانشجویان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، متن نامه به شرح ذیل است:

احتراما همانطور که احتمالا مستحضرید در روزهای اخیر انتشار عکس هایی از اجسادی که در سالن های تشریح جهت آموزش دانشجویان علوم پزشکی استفاده می شوند، موجی از نگرانی و واکنش های اجتماعی را در سطوح مختلف در پی داشته است. از طرفی واضح است که آموزش اخلاق حرفه ای و احترام به کرامت انسانی به دانشجویان از اولین روزهای حضورشان در محیط دانشگاه و طی آموزش دروسی از جمله آناتومی آغاز می شود.

در این راستا مستدعی است که دستور فرمائید موارد زیر به نحو مقتضی به همه اساتید، دستیاران و دانشجویان مقاطع و رشته های مختلف که با اجساد افراد سروکار دارند ابلاغ گردد، لازم به ذکر است که تدوین یک دستورالعمل کشوری در این زمینه در دستور کار این معاونت قرار دارد.

1-      در اولین جلسه دروس و کارورزی های مرتبط به ویژه درس آناتومی، آسیب شناسی و پزشکی قانونی، ملاحظات اخلاقی و حرفه ای آموزش بر روی جسد انسان توسط اساتید مربوطه یادآوری و تاکید گردد.

2-      هرگونه عکس برداری و فیلم برداری از اجساد اعم از اجسادی که در دروس فوق الذکر استفاده می شوند و نیز اجساد بیماران فوت شده توسط دانشجویان، کارکنان و اساتید در محیط های آموزشی بالینی و غیربالینی (پایه) مطلقا ممنوع است.

3-      در مواردی که تصویر برداری جنبه آموزشی دارد، با مجوز مدیر گروه و به نحوی که به هیچ عنوان هویت فرد قابل شناسایی نباشد، می توان نسبت به تصویر برداری اقدام نمود که در این مورد انتشار تصاویر مورد نظر فقط توسط دانشگاه مجاز بوده و استفاده از آن ها تنها به موارد آموزشی محدود خواهد بود و لذا انتشار تصاویر در شبکه های اجتماعی، اینترنتی، تلفنی، خبری، سایت های اینترنتی شخصی و مانند آن توسط افراد حقیقی مطلقا ممنوع است.

4-      توصیه می شود اساتید محترمی که تدریس دروس مذکور را بر عهده دارند، قبل از آغاز آموزش در هر جلسه به نوعی مراتب احترام و تکریم خود را به فرد متوفی نشان داده و با قرائت فاتحه برای وی طلب غفران الهی نمایند.

5-      پس از اتمام مراحل آموزشی برای اجساد مذکور، اجساد به نوعی و حتی المقدور با کمک خود دانشجویان آموزش گیرنده تکریم و برای خاکسپاری آماده و بدرقه گردند.

6-      آگاهی لازم در این زمینه از طریق نصب تابلوها و راهنماهای مناسب در محل سالن های تشریح و سایر اماکن مربوطه به اطلاع همه افراد برسد.

7-      دسترسی افراد غیرمجاز به سالن های تشریح ممنوع شد.

8-      پس از دادن آگاهی ها و هشدارهای مناسب، در صورت مشاهده هرگونه تخلف از این دستاوردها، تنبیهات مناسب با اینگونه رفتارهای خلاف شوون دانشگاهی و دانشجویی از طریق ساختارهای مربوطه به ویژه کمیته های انضباطی دانشجویان به عمل آید.

انتظار می رود با نظارت مناسبی که از سوی جناب عالی در این خصوص به عمل خواهد آمد شاهد بروز این گونه سوء رفتارهای حرفه ای نباشیم.

 

دکتر باقر لاریجانی

معاون آموزشی و نائب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.